DUNNERE cilinderwanden ja, want ik kom ook vaak verhalen tegen alsof het R blok (B5254T4) altijd gaat scheuren op die cilinderwand. Dat hoeft dus niet. De oude T5 is een 2.3 en die heeft dus iets dikkere wanden.
Trouwens de 2.4T scheurde ook vaak dacht ik, genoeg gelezen op de fora.
Wat je er tegen kan doen als ze nog niet gescheurd zijn is shimmen. Vraag google maar eens

ZIjn wel mensen op het forum die dat voor je kunnen doen.
Ferdi heeft het over de 4T5, de T5 motor vanaf MY2005. De 'legendarische' B5244T5. Als ik het goed heb heeft dat blok af fabriek handgesmede zuigers, andere drijfstangen.. Er is nogal wat aan de hand met dat blok. Zou beter moeten zijn dan de B5254T4, maar Volvo kan dat natuurlijk niet maken om een T5 boven een R te plaatsen. Vandaar dat dat blok is terug gezet naar 260 pk waar de R 299 pk doet. Maar met een beetje moeite gaat die 4T5 richting 400 pk.
En die wordt inderdaad regelmatig in plaats van een kapot gelopen R blok geplaatst.
Ik zit ook te kijken naar een S60R facelift vanwege de nieuwere haldex. Maar vrij zeldzaam met een handbak, en die youngtimer regeling maakt ze ineens duizenden euro's duurder.
Mocht ik eentje vinden waarvan het blok niet meer goed is, voor een leuke prijs meenemen en die 4T5 er in
Af en toe lekker open trekken mag geen probleem zijn als hij warm is.