Hi,
Naast olie verbruik is de koppeling van onze V60 (06/2015) D4 handbak niet geweldig.
De koppeling blijft steeds vaker hangen. Even met voet opwippen en het is ok. Auto is dealer ondehouden.
70k km geleden zelfde probleem en toen is druklager vervangen. En omdat ie open lag ook maar de platen mee genomen. Zou hetzelfde probleem niet nog een keer mogen verwachten.
Is er een manier om zelf een diagnose te stellen of het hulpcilinder is of dieper in koppeling (hoofdcilinder/lager/etc) Hulpcilinder is volgens mij zelf nog wel te doen.
Koppelingpedaal blijft weer hangen
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Blijft de motor ontkoppeld of komt alleen het koppelingspedaal pedaal niet terug?
De drukgroep zou voldoende kracht moeten hebben om de hulpcylinder terug te drukken.
Is de hydraulische vloeistof bij het vervangen van het druklager vervangen?
Wanneer dat niet zo is zou je die als eerste kunnen vervangen.
De drukgroep zou voldoende kracht moeten hebben om de hulpcylinder terug te drukken.
Is de hydraulische vloeistof bij het vervangen van het druklager vervangen?
Wanneer dat niet zo is zou je die als eerste kunnen vervangen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13
Bedankt voor je snelle reactie.
Auto is (nog) volledig dealer onderhouden. Dus ik verwacht dat alles ok zou moeten zijn.
Zal vandaag eens kijken of ik het vloeistof niveau kan vinden. Eerder niet gelukt, vermoed dat onder de zwarte kap zit. Had al eens eerder gelezen dat rem/koppelvloeistof het zelfde circuit is ?
Heb nog geen manual/vida. Moet me dan eerst verdiepen in een install op win11 met virtual machines.
Auto is (nog) volledig dealer onderhouden. Dus ik verwacht dat alles ok zou moeten zijn.
Zal vandaag eens kijken of ik het vloeistof niveau kan vinden. Eerder niet gelukt, vermoed dat onder de zwarte kap zit. Had al eens eerder gelezen dat rem/koppelvloeistof het zelfde circuit is ?
Heb nog geen manual/vida. Moet me dan eerst verdiepen in een install op win11 met virtual machines.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1051
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Rem en koppelings vloeistof zijn verschillen circuits.
Bij volledig dealeronderhoud zou de koppelingsvloeistof iedere 2-3 jaar vervangen moeten zijn.
Bij volledig dealeronderhoud zou de koppelingsvloeistof iedere 2-3 jaar vervangen moeten zijn.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13
Heb de koppelingsvloeistof reservoir gevonden. Zat verstopt onder twee deksels in koele gedeelte motor.
Blijkbaar zijn rem en koppelingsvloeistof gedeeld. Niveau was laag. Bijgevuld met dot4, maar probleem is nog niet weg.
Blijkbaar zijn rem en koppelingsvloeistof gedeeld. Niveau was laag. Bijgevuld met dot4, maar probleem is nog niet weg.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 334
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
- Locatie: Doorn
Bij mijn subaru was het toen de cilinder op de bak de boosdoener.
Na vervanging geen last meer gehad.
Overigens toen ook gelijk de rubberen slang naar die cilinder vervangen.
Eric
Na vervanging geen last meer gehad.
Overigens toen ook gelijk de rubberen slang naar die cilinder vervangen.
Eric
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Inderdaad verschillende circuits, maar meestal worden ze gevoed door één reservoir met een soort van tussenschot.
Vaak gaat de koppelinghulpcilinder defect en die is gelukkig redelijk eenvoudig te vervangen; bij onze Peug 207 vroeger 2x moeten vervangen. Ook kan het zijn dat de veer die het koppelingspedaal over een bepaald punt heen trekt afgebroken of los is. Die help mee om het pedaal helemaal terug te laten komen. Weet echter niet of die er bij een V60 op zit.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13
Uiteindelijk was het de hoofdkoppelingcilinder. De koppelings/remolie was zwart. De rubbers in de cilinder waren verweerd aangetast door de olie. De cilinder bevindt zich achter het pedaal, dus dat scheelde veel werkuren. De bak hoefde er niet onderuit.
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 31.01.2017 - 11:36
Hallo ArjenV60,
Ik heb hetzelfde probleem, het koppelingspedaal komt niet volledig terug omhoog. Mogelijk is het dezelfde oorzaak, de hoofdkoppeliongscilinder achter de pedaal. Kan je me meedelen wat de kosten van deze herstelling waren ?
Mvg, Sven.
Ik heb hetzelfde probleem, het koppelingspedaal komt niet volledig terug omhoog. Mogelijk is het dezelfde oorzaak, de hoofdkoppeliongscilinder achter de pedaal. Kan je me meedelen wat de kosten van deze herstelling waren ?
Mvg, Sven.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25.06.2022 - 15:13
Hi Sven,
Sorry, krijg geen automatische melding als iemand in thread wat vraagt. Ik zal je PM sturen. Kosten waren iets materiaal (dubbele wat je op autodoc vindt en iets van 2hr werk en remolie vervangen. Koppeling en rem zitten op zelfde vloeistofcircuit.
Sorry, krijg geen automatische melding als iemand in thread wat vraagt. Ik zal je PM sturen. Kosten waren iets materiaal (dubbele wat je op autodoc vindt en iets van 2hr werk en remolie vervangen. Koppeling en rem zitten op zelfde vloeistofcircuit.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
sven7556 schreef: ↑13.01.2024 - 09:06 Hallo ArjenV60,
Ik heb hetzelfde probleem, het koppelingspedaal komt niet volledig terug omhoog. Mogelijk is het dezelfde oorzaak, de hoofdkoppeliongscilinder achter de pedaal. Kan je me meedelen wat de kosten van deze herstelling waren ?
Voor een V70, inclusief vervangen van de koppelingplaten, het pedaal met cilinder en de bak los omdat de cilinder daar dus kapot bleek na vervanging van het pedaal €1800 bij de Volvodealer
Mvg, Sven.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant