Wat waren de kilometerstanden toen ze er uit ging Han?
@Ferdi, dan zou idd de 0W30 of 5W30 een betere keus zijn, in Het zuiden van Frankrijk met een paar weken +35graden moet dan wel een martelgang zijn.
Die hele koude temperaturen hebben we in NL doorgaans niet, bij +28 heb je vast iets anders nodig dan met 10 graden bij ons.
Olieverbruik VEA-D4
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10505
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
De blauwe V70 - 180.000, de zwarte V70 200.000diesel01 schreef: ↑03.03.2023 - 17:03 Wat waren de kilometerstanden toen ze er uit ging Han?
@Ferdi, dan zou idd de 0W30 of 5W30 een betere keus zijn, in Het zuiden van Frankrijk met een paar weken +35graden moet dan wel een martelgang zijn.
Die hele koude temperaturen hebben we in NL doorgaans niet, bij +28 heb je vast iets anders nodig dan met 10 graden bij ons.
De blauwe V90 - 75.000, de grijze V90 - 170.000
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- E.T.
- 4th Gear member
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11
Om er wat grip op te krijgen, heb ik het de laatste 2 jaar bijgehouden wat de auto aan olie verbruikt. Zo rond de 7 a 7500 km krijg ik de melding dat er een 1/2 olie bij moet. Dit is zeker al 2 jaar zo (+/-75.000 km).
De auto heeft nu ruim 320.000 km gelopen en de olie die er in zit is de 0w20. Dit verbruik is, wat mij betreft, acceptabel. Als ik het dan vergelijk met mijn vorige, een D5 MY05, dan vind ik het verbruik niet alarmerend, te bedenken dat er bij de D5 MY05 ongeveer 2 liter tussen min en max zit op de peilstok en deze bijna op het minimum stond na 25 a 30 k
De auto heeft nu ruim 320.000 km gelopen en de olie die er in zit is de 0w20. Dit verbruik is, wat mij betreft, acceptabel. Als ik het dan vergelijk met mijn vorige, een D5 MY05, dan vind ik het verbruik niet alarmerend, te bedenken dat er bij de D5 MY05 ongeveer 2 liter tussen min en max zit op de peilstok en deze bijna op het minimum stond na 25 a 30 k
Groet Edwin
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design
Volvo Amazon P131 B20 1968
- eta76
- 4th Gear member
- Berichten: 546
- Lid geworden op: 08.04.2016 - 20:27
- Locatie: Zuid-Holland
Mijn D3 '18 heeft de 150.000km niet echt gehaald, 0.5Liter op 1500km of zo iets.. dus revisie van zuigerveren. Nu 30.000km verder en nog geen verbruik.
Mijn D5 '08 5-cilinder had na 270.000 een halve liter op 15.000km
- V70Rene
- 4th Gear member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05
Ik zal mijn auto ook eens gaan bijhouden: Volvo XC60- D4 181 Pk gekocht bij 152.800 km bij Van Aarle, afgeleverd met grote beurt, olie is volgens overlevering 0W20.
Staat nu op ca 154.400 km en oliepeil staat nog op max. Binnenkort staat er een ritje op de planning richting de Alpen van 3000 km dus een goede test. Na de garantie staat er nog een chip tuning en EGR te wachten - zal eind april worden.
Keep u posted.
Staat nu op ca 154.400 km en oliepeil staat nog op max. Binnenkort staat er een ritje op de planning richting de Alpen van 3000 km dus een goede test. Na de garantie staat er nog een chip tuning en EGR te wachten - zal eind april worden.
Keep u posted.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26948
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het kan allemaal wel maar optimaal is het al eventjes niet meer.diesel01 schreef: ↑03.03.2023 - 17:03 Wat waren de kilometerstanden toen ze er uit ging Han?
@Ferdi, dan zou idd de 0W30 of 5W30 een betere keus zijn, in Het zuiden van Frankrijk met een paar weken +35graden moet dan wel een martelgang zijn.
Die hele koude temperaturen hebben we in NL doorgaans niet, bij +28 heb je vast iets anders nodig dan met 10 graden bij ons.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26948
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Uiteraard maar het geeft wel enige indicatie.
Zoals Tom die de warmte in gaat met een caravan erachter dan maakt het echt wel verschil.
In mijn ogen is een 0W20 gewoon te dun voor ons klimaat, dat is meer voor de winters in het hoge Noorden.
Zoals Tom die de warmte in gaat met een caravan erachter dan maakt het echt wel verschil.
In mijn ogen is een 0W20 gewoon te dun voor ons klimaat, dat is meer voor de winters in het hoge Noorden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Een tripje Zuid Frankrijk en hij vroeg om een liter 0w20.
Een rit Zuid-Dld met wat ritjes omgeving Freiburg en Zwitserland ook met dezelfde olie, afgelopen jaar Zuid-Frankrijk met caravan en 100 op de cruise in de 6e versnelling en bultje op in de 5e en hij gaf geen krimp met 0w30..
Ik ben geen ingenieur maar heb de indruk dat hij met warmte en ons klimaat een 0w30 lekkerder vind.
Die 0w30 verschilt natuurlijk niet heel veel met 0w20 als het koud is maar is net iets dikker.
Die 0w20 lijkt het ze te doen om emissie en verbruik van brandstof, dat zal mij jeuken.
Het gaat mij er om dat het blok lang mee gaat zonder dure revisie’s, wellicht ga ik gewoon door met de auto en laat ik de schraapveren nog eens doen.
Een rit Zuid-Dld met wat ritjes omgeving Freiburg en Zwitserland ook met dezelfde olie, afgelopen jaar Zuid-Frankrijk met caravan en 100 op de cruise in de 6e versnelling en bultje op in de 5e en hij gaf geen krimp met 0w30..
Ik ben geen ingenieur maar heb de indruk dat hij met warmte en ons klimaat een 0w30 lekkerder vind.
Die 0w30 verschilt natuurlijk niet heel veel met 0w20 als het koud is maar is net iets dikker.
Die 0w20 lijkt het ze te doen om emissie en verbruik van brandstof, dat zal mij jeuken.
Het gaat mij er om dat het blok lang mee gaat zonder dure revisie’s, wellicht ga ik gewoon door met de auto en laat ik de schraapveren nog eens doen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- riffii
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 12.10.2014 - 11:43
Dank je wel voor deze nuttige info en opheldering.
Dan zal ik mij vooral op de 5 cilinder gaan focussen van de D4 en D3.
Mn broertje heeft zojuist wel een duik in t diepe gedaan en een Xc60 D4 van 2014 gehaald met 185k op de teller. Heeft een EGR revisie gehad en de dealer waar die altijd geweest is zegt nooit dat er extra olie bijgevuld is tijdens de bezoekjes dus dat is op het 1e oog positief.
Wel aangegeven bij hem om bij te gaan houden als die om olie gaat vragen … hoeveel km dat verder is geweest.
Volvo V50 2.0D edition II Bj Okt 2009 (new Baby 2019)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
Volvo Xc90 Volvo XC90 2.4 D5 Executive Bj sept 2004 (new baby 2018)
Volvo s60 2.4D Chromo Momentum bj Okt. 2005 163 pk 200 pk chiptuned geartronic. (Bye bye 2017)
Volvo s60 2.4D5 bj okt 2004 163pk (bye bye 2015)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35
Ik heb een d3 5 cilinder uit 2014 momenteel met 392.000km op de klok. Ik heb ook tussen de beurten van 30.000km eens halve liter of soms een liter nodig. Afhankelijk van mijn rijstijl. Tot de 300.000km ongeveer was het tussen de beurten door 0.0 bijvullen. Wel is mijn 5 cilinder bij de roetmeting laatst niet geslaagd 》1miljoen cm3 uitstoot. In België 1 jaar de tijd om de probleem op te lossen.
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie
S60 D3 2014 obbetuning
S60 D3 2014 obbetuning
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 24.02.2023 - 15:47
Dat heb ik hier ook, die te hoge roetuitstoot!c70_ibo schreef: ↑05.03.2023 - 20:21 Ik heb een d3 5 cilinder uit 2014 momenteel met 392.000km op de klok. Ik heb ook tussen de beurten van 30.000km eens halve liter of soms een liter nodig. Afhankelijk van mijn rijstijl. Tot de 300.000km ongeveer was het tussen de beurten door 0.0 bijvullen. Wel is mijn 5 cilinder bij de roetmeting laatst niet geslaagd 》1miljoen cm3 uitstoot. In België 1 jaar de tijd om de probleem op te lossen.
Nochtans regelmatig lange ritten aan 2800 toeren (soms bewust 20min. 125kph in 5e). Garage krijgt het niet opgelost, tenzij ze nieuwe roetfilter plaatsen (en dan nog geen belofte op slagen bij de keuring...).
Betreft een MY2014 V70 (1ste inschrijving okt. '13) D2 met intussen 313.000km achter de kiezen. Nog nooit zelf olie bijgevuld, elk onderhoud (afwisselend klein, groot) tijdig uitgevoerd (bij Volvo), om de 20k is dat hier. Tweede distributieriemvervanging op 300k gedaan.
Momenteel geen indicatie van hoger olie-verbruik. Wel al 150dkm dat ik soms het schuren/huilen van de koppeling hoor bij het lossen van de koppeling in 1ste versnelling! Het is dan ook al 150.000km dat ze me zeggen dat misschien binnenkort de koppeling en dubbelmassavliegwiel aan vervangen toe zullen zijn
Enkel sleutelantenne in dashboard en een luchtmassameter moeten vervangen, rest is eigen schade.
Maar de km-stand in combinatie met afkeuring in België voor fijnstof = op zoek naar iets nieuws.
Dat brengt me hier: ik overweeg ook een V90 D3 Man. MY17 of 18, met 110dkm (D4204T9 motor, maar ik ken het productiejaar niet..). Vorige eigenaar liet laatste onderhoud wat laat uitvoeren en voegde na 30dkm zelf 1,5l bij (= 0,5L/10.000km momenteel).
- Zou zonder garantie verlopen, doen voor een goede prijs of mijden?
- Valt te achterhalen of deze al met de gereviseerde zuigerveren geleverd werd?
- Aanvullend: is chiptuning aan te raden om de boel proper te houden, of net niet? Louter voor vermogen en optimalisatie; EGR uitschakelen is geen optie denk ik in België, dan raak je niet door de autokeuring.
MY18 V90 D3 Man • 132.000km • 5.6L/100km
MY14 V70 D2 Man • 315.000km • 6.1L/100km
MY07 V70 D5 • 275.000km • 7.2L/100km
MY14 V70 D2 Man • 315.000km • 6.1L/100km
MY07 V70 D5 • 275.000km • 7.2L/100km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03
Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar een xc60 d4 2015, nooit gezeik mee gehad mbt olie verbruik. Om de 15.000km olie verversen en af en toe wynn’s in de tank gieten.riffii schreef: ↑03.03.2023 - 15:39 hallo Allemaal,
ik ben als sinds jaren een volvo rijder en ben altijd van de D5 motoren geweest (S60, XC90) en mijn laatste heb ik m'n eigen vergaloppeerd en ben voor de V50 2.0 Lter gegaan wat funest is gebleken. Magneetkleppen van de powershift hebben t begeven in de koude periode waardoor de bak flipt en in noodloop blijft gaan.
Ben al ruime tijd al aan het zoeken naar een alternatief een V60 of toch een XC60 en neig vanwege alle kinderziektes die bepaalde blokken hebben toch weer voor de D5 te gaan. Echter was het onderzoeken van de D4 en D3 wel de moeite waard. Ben wel bij mijn zoektocht enorm geschrokken van de reacties in dit draadje over de D4! Zo erg dat ik eigenlijk het niet eens meer aandurf want zo een bak van een 2e hands wagentje kan wel leuk en aardig lopen maar olie verbruik kan zo van de ene dag op de andere gigantisch toenomen.
Een wagen die dealeronderhouden is en waarvan tussen de beurten door geen olie extra heeft hoeven bijvullen is dus ook geen garantie dat het verbruik nihil zal blijven. De EGR en de Schraapveren (zoals hier meerdere keren is gedeeld) zijn debet aan dit fenomeen...wat eigenlijk gewoon een kwestie van tijd is.
Geldt dit nou ook voor de D4 blokken met 5 cilinders (D5204T) of is dit alleen voor de 4 cilinder blokken (D4204T14 & D4204T6)?
En hoe zit dit met de D3 blokken ? zit hier ook hetzelfde probleem in met de schraapveren en is daar ook onderscheid in de 4 of 5 cilinder versies?
Daar waar ik altijd zo zorgeloos dacht over de D3/ D4 en D5 is mijn gevoel over de eerste 2 motoren wel minder dan voorheen.
Iemand die hier wat meer info over kan delen?
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Welke wynn's gebruik je?VolvoUserNL schreef: ↑12.03.2023 - 00:48
Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar een xc60 d4 2015, nooit gezeik mee gehad mbt olie verbruik. Om de 15.000km olie verversen en af en toe wynn’s in de tank gieten.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03
Zie foto’s, gebruik ze standaard met interval van 12-15.000 km. Werkt uitstekend, echt nooit problemen mee gehad, je merkt het verschil gelijk, btw Volvo dealer maakt er ook gebruik van (forte).reinberto schreef: ↑14.03.2023 - 13:30Welke wynn's gebruik je?VolvoUserNL schreef: ↑12.03.2023 - 00:48
Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar een xc60 d4 2015, nooit gezeik mee gehad mbt olie verbruik. Om de 15.000km olie verversen en af en toe wynn’s in de tank gieten.
Succes, hopelijk helpt dit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- reinberto
- 2nd Gear member
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 22.09.2013 - 17:38
Thanks!VolvoUserNL schreef: ↑14.03.2023 - 15:34Zie foto’s, gebruik ze standaard met interval van 12-15.000 km. Werkt uitstekend, echt nooit problemen mee gehad, je merkt het verschil gelijk, btw Volvo dealer maakt er ook gebruik van (forte).reinberto schreef: ↑14.03.2023 - 13:30Welke wynn's gebruik je?VolvoUserNL schreef: ↑12.03.2023 - 00:48
Ik rij nu ongeveer 1,5 jaar een xc60 d4 2015, nooit gezeik mee gehad mbt olie verbruik. Om de 15.000km olie verversen en af en toe wynn’s in de tank gieten.
Succes, hopelijk helpt dit.
Volvo S60 T4 Polestar optimised r-design 2020
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
Volvo S60 Summum D4 2015
Volvo V40 Momentum Business D4 2014
Volvo V40 Momentum D2 2013
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.05.2023 - 15:15
Ik heb een s60 D4 uit 2014 waar ik nu al 1 liter heb bij gevuld in 10000 km. Verkoper had mij al daarop geattendeerd omdat de motor elke jaar werd geflusht en gereinigd tegen roet. Ten 2de ik ben bekend dat er 0w20 in moet, maar bij deze moet ik 10w60 erin gooien omdat het elke jaar geflusht werd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26948
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Reinigen en flushen zorgt niet voor olieverbruik.
Dat je er 10W60 stroop in gooit (ik gebruikte het in een auto die met circuitdagen werd gebruikt) om het olieverbruik nog een beetje te beperken is een verkeerde reden en er is gewoon overduidelijk wat mis met het blok.
Ik heb geen idee hoe lang je de auto al hebt maar ik zou nog eens een goed woordje doen met de verkoper.
Dat je er 10W60 stroop in gooit (ik gebruikte het in een auto die met circuitdagen werd gebruikt) om het olieverbruik nog een beetje te beperken is een verkeerde reden en er is gewoon overduidelijk wat mis met het blok.
Ik heb geen idee hoe lang je de auto al hebt maar ik zou nog eens een goed woordje doen met de verkoper.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D