Van XC90 D5 via V60 D6 naar XC90T8

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 21253
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Dat scheelt morgen alvast een stap :D
Misschien dat de auto na nog een nacht ook wel los laat.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '12 Ford Focus 1.0 Titanium
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
6th Gear member
Berichten: 2684
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

Gouwe schreef: 05.03.2023 - 12:58 Morgen lig ik om 7:30 uur bij de dealer op de stoep...
Met de kabel aan de spiegel geknoopt.
Fijn dat deel I alvast gelukt is.
Bor i Norrland Sverige 🇸🇪

Overland Bound Sverige
viewtopic.php?t=90879
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3135
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Gouwe schreef: 05.03.2023 - 12:30 Die beveiliging kun je omzeilen door een "noodprocedure". Ik geloof iets van 7 seconden de startknop ingedrukt houden.
Maar ja kabel doorknippen kan ook tot extra schade aan de auto elektronica leiden lijkt mij. Dus dat is nu nog geen optie wat mij betreft.
De laadpaal voor thuis is weinig meer dan een fraai vormgegeven stekkerdoos met automatische schakelaar die 230V op de auto zet als de kabel aan beide kanten verbonden is. Heb jij de laadpaal spanningsloos gemaakt dan zijn alle onderdelen zo dood als een pier.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Kan zijn Jelmer maar ondanks dat die opgepimpte stekkerdoos van mij geheel spanningsloos was, bleef de stekker in de laadpaal vergrendeld, tot gisteren (>24 uur nadat ik de laadpaal voor het laatst spanningsloos had gemaakt) dus. Zojuist de auto bij de dealer afgegeven. Voorlopige diagnose: defecte OBC. Was wel te verwachten maar hoop dan maar op een wondertje. Had die euro's liever in een upgrade van de Z4 gestopt. Het is wat het is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9686
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Ai…….
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein fünfer
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tussentijdse update: stekker aan de auto zijde nog steeds niet los. Diagnose nog niet afgerond.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Volgende update: diagnose is gesteld, OBC overleden. Totale kosten 1850,- incl. diagnose. Ik had me al ingesteld op ruim 2500 euro de berichten hier lezend, dus in dat opzicht valt het nog mee.
Kan vanmiddag de auto wel weer halen maar moet volgende week terug i.v.m. daadwerkelijk verwisselen OBC. Tot die tijd niet laden want dan klappen de zekeringen (die ze al wel hebben vervangen) er weer uit. Die zekeringen zitten dus achter de wielkuip als ik het goed begrijp.
Deze week is er geen gekwalificeerde capaciteit meer beschikbaar en hoewel vervelend ga ik mijn dealer ook niet het vel over de neus trekken. Geven en nemen, leven en laten leven. Ik overleef het wel een week zonder stekkeren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Urbexpeditie
6th Gear member
Berichten: 2684
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Locatie: Sverige

In iedergeval duidelijkheid.
Bor i Norrland Sverige 🇸🇪

Overland Bound Sverige
viewtopic.php?t=90879
Gebruikersavatar
BraboFrits
4th Gear member
Berichten: 888
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Ai, da's een tegenvaller. Het zij zo, die reparatie moet toch worden uitgevoerd, in ieder geval fijn dat de oorzaak bekend is.
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

De OBC is gerepareerd. Naast de OBC en de zekeringen bleek na ook de unit voor het ver-/ontgrendelen van de stekker in de auto overleden. Daar kwamen ze achter toen de OBC was vervangen. Gelukkig kon ook dat nog dezelfde dag gerepareerd worden, dus afgelopen woensdag eind van de dag was de auto weer helemaal klaar. Jammer van de rekening, maar dikke pluim voor mijn dealer wat mij betreft voor hun servicegerichtheid. Was wel even spannend om de auto voor het eerst weer aan de laadpaal te hangen thuis. Zou het goed gaan? Gelukkig tot nu toe wel en nu weer lekker genieten van het hybride rijden!
Wel interessant om te zien wat het verschil in verbruik is met en zonder opladen. Dat kon ik immers de afgelopen anderhalve week mooi testen. Zonder opladen was het gemiddelde verbruik over 686 km 9,2 liter/100km (1:11). Met laden is mijn verbruik gemiddeld 5,6/100 km (1:18) over de afgelopen 88K km's. Als ik dat even omreken is het verschil met 88.000 km dus 8000 om 4900 liter benzine. Bij een gemiddelde benzineprijs van 1,90/ltr is dat toch een besparing van bijna 6.000 euro. Tuurlijk moet ik daar ook nog mijn stroomverbruik van aftrekken, maar dat is in mijn geval ca. 7500 kWh a 7 cent (ik reken met de terugleververgoeding omdat ik anders 7 cent voor het overschot aan zonne-energie had gekregen) en ca. 10 euro per maand aan externe laadkosten. Kom ik totaal dus op minder dan 1000 euro uit over 88K km's en bijna 3 jaar. Tel daar nog even de 50% korting MRB bij op (2.160 euro) en de netto besparing komt uit op 7250 euro in 3 jaar en 88K km's. En voor de volledigheid: de defecte OBC was de eerste PIH gerelateerde storing die ik heb gehad en behalve het lekkende panodak kan ik geen problemen bedenken die ik zou hebben gehad.
En al zou de T8 niets besparen t.o.v. een reguliere T5/T6, het rijdt zooooo veel lekkerder dan een non-hybrid. Power als het moet, stil als het kan. We gaan dus nog lekker even door!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 2764
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Mooi zo'n verhelderende berekening - en ook dat verzacht dan de pijn weer van de toch onverwachte hoge uitgave.
Nu weer lekker een hele tijd mee doorrijden.
viewtopic.php?t=81342
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 3719
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

PGV90 schreef: 17.03.2023 - 09:15 Nu weer lekker een hele tijd mee doorrijden.
Zeker, op naar de 5 ton (maar eerst de 3 ton en dan klokje rond?). Kwam deze link net nog tegen hier in het topic: https://hybride-accu.nl/volvo/
Een refurbished accu voor tussen de 950 en 3450 euro. Goed om te weten dat er ook bij een defecte accu mogelijkheden zijn om de auto weer te kunnen laten repareren tegen een meer acceptabel bedrag dan een nieuwe accu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”