Gouwe schreef: ↑05.03.2023 - 12:30
Die beveiliging kun je omzeilen door een "noodprocedure". Ik geloof iets van 7 seconden de startknop ingedrukt houden.
Maar ja kabel doorknippen kan ook tot extra schade aan de auto elektronica leiden lijkt mij. Dus dat is nu nog geen optie wat mij betreft.
De laadpaal voor thuis is weinig meer dan een fraai vormgegeven stekkerdoos met automatische schakelaar die 230V op de auto zet als de kabel aan beide kanten verbonden is. Heb jij de laadpaal spanningsloos gemaakt dan zijn alle onderdelen zo dood als een pier.
Kan zijn Jelmer maar ondanks dat die opgepimpte stekkerdoos van mij geheel spanningsloos was, bleef de stekker in de laadpaal vergrendeld, tot gisteren (>24 uur nadat ik de laadpaal voor het laatst spanningsloos had gemaakt) dus. Zojuist de auto bij de dealer afgegeven. Voorlopige diagnose: defecte OBC. Was wel te verwachten maar hoop dan maar op een wondertje. Had die euro's liever in een upgrade van de Z4 gestopt. Het is wat het is.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Tussentijdse update: stekker aan de auto zijde nog steeds niet los. Diagnose nog niet afgerond.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Volgende update: diagnose is gesteld, OBC overleden. Totale kosten 1850,- incl. diagnose. Ik had me al ingesteld op ruim 2500 euro de berichten hier lezend, dus in dat opzicht valt het nog mee.
Kan vanmiddag de auto wel weer halen maar moet volgende week terug i.v.m. daadwerkelijk verwisselen OBC. Tot die tijd niet laden want dan klappen de zekeringen (die ze al wel hebben vervangen) er weer uit. Die zekeringen zitten dus achter de wielkuip als ik het goed begrijp.
Deze week is er geen gekwalificeerde capaciteit meer beschikbaar en hoewel vervelend ga ik mijn dealer ook niet het vel over de neus trekken. Geven en nemen, leven en laten leven. Ik overleef het wel een week zonder stekkeren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
De OBC is gerepareerd. Naast de OBC en de zekeringen bleek na ook de unit voor het ver-/ontgrendelen van de stekker in de auto overleden. Daar kwamen ze achter toen de OBC was vervangen. Gelukkig kon ook dat nog dezelfde dag gerepareerd worden, dus afgelopen woensdag eind van de dag was de auto weer helemaal klaar. Jammer van de rekening, maar dikke pluim voor mijn dealer wat mij betreft voor hun servicegerichtheid. Was wel even spannend om de auto voor het eerst weer aan de laadpaal te hangen thuis. Zou het goed gaan? Gelukkig tot nu toe wel en nu weer lekker genieten van het hybride rijden!
Wel interessant om te zien wat het verschil in verbruik is met en zonder opladen. Dat kon ik immers de afgelopen anderhalve week mooi testen. Zonder opladen was het gemiddelde verbruik over 686 km 9,2 liter/100km (1:11). Met laden is mijn verbruik gemiddeld 5,6/100 km (1:18) over de afgelopen 88K km's. Als ik dat even omreken is het verschil met 88.000 km dus 8000 om 4900 liter benzine. Bij een gemiddelde benzineprijs van 1,90/ltr is dat toch een besparing van bijna 6.000 euro. Tuurlijk moet ik daar ook nog mijn stroomverbruik van aftrekken, maar dat is in mijn geval ca. 7500 kWh a 7 cent (ik reken met de terugleververgoeding omdat ik anders 7 cent voor het overschot aan zonne-energie had gekregen) en ca. 10 euro per maand aan externe laadkosten. Kom ik totaal dus op minder dan 1000 euro uit over 88K km's en bijna 3 jaar. Tel daar nog even de 50% korting MRB bij op (2.160 euro) en de netto besparing komt uit op 7250 euro in 3 jaar en 88K km's. En voor de volledigheid: de defecte OBC was de eerste PIH gerelateerde storing die ik heb gehad en behalve het lekkende panodak kan ik geen problemen bedenken die ik zou hebben gehad.
En al zou de T8 niets besparen t.o.v. een reguliere T5/T6, het rijdt zooooo veel lekkerder dan een non-hybrid. Power als het moet, stil als het kan. We gaan dus nog lekker even door!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Mooi zo'n verhelderende berekening - en ook dat verzacht dan de pijn weer van de toch onverwachte hoge uitgave.
Nu weer lekker een hele tijd mee doorrijden.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
PGV90 schreef: ↑17.03.2023 - 09:15
Nu weer lekker een hele tijd mee doorrijden.
Zeker, op naar de 5 ton (maar eerst de 3 ton en dan klokje rond?). Kwam deze link net nog tegen hier in het topic: https://hybride-accu.nl/volvo/
Een refurbished accu voor tussen de 950 en 3450 euro. Goed om te weten dat er ook bij een defecte accu mogelijkheden zijn om de auto weer te kunnen laten repareren tegen een meer acceptabel bedrag dan een nieuwe accu.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
En toen moest ik vanmiddag weer Volvo On Call bellen en stond de XC90 even later achterop een sleepwagen van Delta Berging........
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Luchtvering geeft een storing: stop veilig. Zekering van de compressor is nog heel. Verder geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn maar luchtvering reageert niet meer op de rijstanden i.i.g. Maandag gaan ze er naar kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
En dan opeens krijg je het voor je kiezen. (hier gebeuren ook noodzakelijke herstel-dingen aan heel andere zaken dan auto's)
Sterkte met de 'onrust', we voelen met je mee.....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Urbexpeditie schreef: ↑01.04.2023 - 12:20
Jee, dat is vervelend zeg. Zo ga je er geen plezier aan beleven.
Ik blijf optimistisch, misschien valt het allemaal wel mee en zo niet, dan niet. Blijf het een fantastische auto vinden.
Dank allen voor het meeleven.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Het is kiezen of afschrijving betalen of wat meer onderhoud, als ik je berichten zo lees valt dit laatste nog goed mee, en met zo'n km stand en leeftijd kan je eens wat gaan krijgen toch