Rokende S60 bij bepaalde snelheid...volledig blauwe weg

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
tommytommy
4th Gear member

Mijn S60 stoot de laatste tijd blauwe rookwolken uit bij optrekken van ca 90 tot 120km/u met 4000 toeren.

Dacht eerste instantie dat het door mijn gas kwam..gasbedrijf gaf aan dat ze dit in 30jaar nog niet hadden gehoord...en gaven aan dat het iets anders zal zijn. Wel toevallig..heb het sinds ik er gas in heb laten bouwen een maand terug.

Dit betreft dan echt een zeer grote wolk met blauwe rook..niet een beetje rook zoals mede gas rijders aangaven.,,wel eens het hebben met koud weer. Dit schiet op 1 moment eruit,,,dus dan staat zeg maar 4x4 meter volledig blauw.

Ik heb vandaag een tijdje op benzine gereden om te kijken of heb niet aan m`n net nieuwe gasinstallatie ligt......precies het zelfde probleem..zelfde blauwe rook. Dus zal wel niet specifiek aan m`n gas liggen...

Bij 4000toeren 0-100km/u geen problemen...heb het ook niet als ik als heel traag optrek..

Dacht dat het de bougies waren,,deze waren ook wel versleten,,maar blijkbaar niet het probleem.

Dit is me opgevallen:

- Op benzine en LPG na dat ik op de snelweg ben geweest soms schommelende stationair. Hersteld zich meestal weer na een stukje rijden.

- Olie druppels op de grond sinds korte tijd

- Lijkt een beetje olie nat bij aandrijfstang hoes

- Olie net bijgevuld..had met 0-6 mnd 1 liter verbruikt
- Geen koelvloeistof vermindering (gelukkig)
- Geen bubbels in m`n olie (gelukkig)
- Nog mooi schoon luchtfilter
- Zitten dus nieuwe volvo bougies in
- Geen computer storingen die ik kan zien

Iemand een idee wat er niet goed kan zijn?? Soort gelijke ervaring.
Gast

Begrijp ik goed dat het vooral gebeurd bij wat hogere toerentallen?

Zoja dan ben je waarschijnlijk een stop kwijt uit het blok.
Heb ik ook gehad, kosten € 2,50.
Het wordt ook wel een koelwaterstop genoemd.
In dit geval hebben ze zo'n stop gebruikt op de plaats waar bij een turbo uitvoering de retourleiding is geplaatst.

Bij hogere toerental sputtert de olie er uit, precies op de uitlaat.
Tja en dan krijg je die "mooie" blauwe wolken.
Gast

tommytommy schreef:Op benzine en LPG na dat ik op de snelweg ben geweest soms schommelende stationair. Hersteld zich meestal weer na een stukje rijden.
Dat klinkt als een beginnende ETM (leuke voor in de zoekvraag) :P
arnoud
8th Gear member

AlexV70 schreef:
tommytommy schreef:Op benzine en LPG na dat ik op de snelweg ben geweest soms schommelende stationair. Hersteld zich meestal weer na een stukje rijden.
Dat klinkt als een beginnende ETM (leuke voor in de zoekvraag) :P
Ik dacht dat dat juist het einde van de ETM was :D

En waar zit die stop precies?
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
tommytommy
4th Gear member

Hey Alex

dat ETM zou wel eens kunnen...leuk werkje voor over een paar maanden..leuk om in de zomer te sleutelen.

BTW Ik hoop dat het die stop is....het is alleen bij hoge toeren in combi met snelheid boven de 90/100km/u.

Gaat echt als een speer van 0-90 zonder een probleem...daarna trek je hem door tot de 120..en gaat hij soms hevig roken.

Lijkt idd wel dat er op een gegeven moment een beetje olie op m`n uitlaat afblust....laten we het hopen :-)

Waar zit die stop precies op de motor..links..rechts...midden..??
williewortel
2nd Gear member

bij mijn S80 ging ook het motormanagement lampje branden toen die stop eruit was. Heeft aardig tijdje geduurd voordat ze het ontbrekende stopje hadden ontdekt.
S80 2009 2.5T Summum
Frumpy
5th Gear member

Bekend probleem, heb ik ook gehad.
Aan de achterzijde van het blok zit een stop op de plaats waar bij een turbomotor een retourslang wordt aangesloten. Deze stop wil er schijnbaar nog wel eens uitknallen.
Door de hoge druk van het snelle accellereren druppelt er olie uit op het uitlaatsysteem, hetgeen de rookpluim veroorzaakt.
Gast

tommytommy schreef:dat ETM zou wel eens kunnen...leuk werkje voor over een paar maanden..leuk om in de zomer te sleutelen.
Daar zal je weinig sleutel werk aan hebben.
Een nieuwe erop en naar de dealer voor een download.
Of je eigen laten reviseren, dus een paar dagen niet rijden.

tommytommy schreef:BTW Ik hoop dat het die stop is....het is alleen bij hoge toeren in combi met snelheid boven de 90/100km/u.

Gaat echt als een speer van 0-90 zonder een probleem...daarna trek je hem door tot de 120..en gaat hij soms hevig roken.

Lijkt idd wel dat er op een gegeven moment een beetje olie op m`n uitlaat afblust....laten we het hopen :-)
Waar zit die stop precies op de motor..links..rechts...midden..??
Ik had het vooral op de invoegstrook, even snel naar goede invoegsnelheid.

De stop zit ongeveer, midden achter in het blok.
Oja, bij Volvo staat deze stop niet in de boeken.
Uit mijn geheugen was het een stop van ± 20 mm. Wel even monteren met Locktite.
Ze hebben bij een Volvo-dealer zelfs met verbazing gekeken naar het gat. En idd bij andere Volvo's zit daar geen gat.
Ik vermoed dat ze bij Volvo te kort aan motoren hebben gehad, en dus een turbo motor zonder turbo erin hebben gehangen. :P
tommytommy
4th Gear member

Thanks...ga morgen eens onder m`n auto kijken...:-)

Hou jullie natuurlijk op de hoogte..
Gast

tommytommy schreef:Thanks...ga morgen eens onder m`n auto kijken...:-)

Hou jullie natuurlijk op de hoogte..
Niet je vinger er in steken met draaiende motor. :P
Leg er maar een stuk karton er onder en een paar keer flink toeren maken.
Roken zal die dan nauwelijks (geen rijwind) maar daarna wel olie op de grond (karton)
Succes
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb eens zitten denken: Als het een afgedopte retourleiding voor het koelwater betreft, en hij zou bij de turbo-motor dus wel zijn aangesloten, dan zou dit betekenen dat bij meer dan 4000 rpm er motorolie in het koelsysteem terecht kan komen?!! Of andersom, er zou koelwater in het carter kunnen lopen. Ik vind het een apart verhaal...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
williewortel
2nd Gear member

volgens mij is het de retourleiding van het oliekanaal v/d turbo.
S80 2009 2.5T Summum
Frumpy
5th Gear member

:roll: Natuurlijk is het een olieleiding, hoe kan er anders olie uit het gat op de uitlaat druppelen. Ik weet niet wie de suggestie heeft gewekt dat het om koelvloeistof zou gaan.
tommytommy
4th Gear member

Ok mensen...even een kijkoperatie gedaan...conclusie..

Alles onder de auto lekker dik gesmeerd...wat hebben we gevonden:

1 gat met schroefdraad binnenin..zie je niet op de foto..maar voelde het duidelijk zitten.... Zie foto

Ik neem dus aan dat we het over deze hebben...ps Alex jij bent wel goed.

Heb gelijk de bout gezien waar ik olie mee kan weg laten lopen...nieuwe olie wordt m`n volgende project.

GR Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Volgens mij zit daar geen schroefdraad in. Ook origineel niet.
Op de foto kan ik het in iedergeval niet zien.
Het loopt enigzins taps toe, de stop (beter bekend onder de naam koelwaterstop nu gebruikt voor oliekanaal) zit door klemming vast.
tommytommy
4th Gear member

Hey Alex

Het loopt niet taps..dat zal door de foto komen...in ieder geval zit er iets dieper schroefdraad in dat gat.. de binnekant van het gat ziet er ook brandschoon uit.

Dus ik denk dat ik toevallig een 2e 20mm gat heb gevonden..wat het probleem is. Ik denk dat hier toch echt een afsluiter mist...je zie ook dat het helemaal geel is rond het gat.

GR Tommy
Gast

tommytommy schreef:Hey Alex
Het loopt niet taps..dat zal door de foto komen...in ieder geval zit er iets dieper schroefdraad in dat gat.. de binnekant van het gat ziet er ook brandschoon uit.

Dus ik denk dat ik toevallig een 2e 20mm gat heb gevonden..wat het probleem is. Ik denk dat hier toch echt een afsluiter mist...je zie ook dat het helemaal geel is rond het gat.
Kan natuurlijk best schroefdraad in zitten.
Ik dacht dat in eerste instantie ook te voelen (scherpe rand).
Kan dat geel een soort locktite zijn geweest?

tommytommy schreef:Dus ik denk dat ik toevallig een 2e 20mm gat heb gevonden..wat het probleem is.
Ik heb op de achterzijde van het "draaiende gedeelte" geen andere stoppen kunnen ontdekken. Wel in de cilinderkop.
Maarja ik houd niets meer voor onmogelijk bij Volvo! :P

Nu wel nieuwsgierig geworden naar jouw oplossing. :wink:
Heb je nog een foto die duidelijker is?
tommytommy
4th Gear member

Hi,

Heb de foto naar een volvo medewerker gestuurd.

Even afwachten op zijn reactie. Ik denk dat zij wel weten of daar een stop in moet of niet :-)

Welke bedoelde jij dan Alex??? er boven..of er onder...waar zit dat gene wat jij bedoeld...en hoe ziet het er uit?
Gast

Gezien de foto hebben wij het over het zelfde gat/stop, net boven de aandrijfas.
De stoppen hebben vaste maten (dus ook de gaten) een beetje revisiebedrijf heeft deze op voorraad.
Ze willen namelijk (als koelvloeistofstop) ook nog wel eens doorroesten.
Dit bij andere merken wel meer gezien. :P

Dus met een schuifmaat even het gat opmeten.
Dit zal je nog niet meevallen omdat je er slecht bij kan met een schuifmaat.

Succes
tommytommy
4th Gear member

Hi Alex

Dus het zou een soort bus zijn...??? Die je met een hamer er zuigend intikt?

Wacht nog even op responce van de dealer..die gasten van het magazijn zijn altijd hulpzaam.

Anyway..alvast bedankt voor je hulp en advies.

Gr Tommy
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”