Hallo allemaal,
Graag wil ik het probleem van mijn Volvo V50 2.0D van 2009 aan jullie voorleggen.
De auto heeft nu circa 293.000 km gelopen. Bij 240.000 is de distributieriem vervangen.
Sinds ongeveer en jaar ervaarde ik problemen met rijden in lage versnelling/snelheid. Auto stotterde af en toe bij lage snelheden, helemaal als ie nog koud was.
Garage heeft additief bij roetfilter gedaan, dat hielp. Later weer wat problemen hiermee en ook een melding op display. Toen is de brandstoffilter vervangen.
Dit ging weer een hele tijd goed totdat ik laatst op de snelweg reed en zonder aanleiding de motor/turbo op hol sloeg. Enorm veel toeren en war gerammel. Dit trok wel weer weg, maar omdat we slechts 100m van een parkeerplaats af waren ben ik daar gestopt. Auto uitgeschakeld en onder de motorkap gekeken. Niks te zien.
Auto weer gestart zonder problemen. Beetje koppeling op laten komen enzo, toen hij weer vol in de toeren ging, veel witte rook uit de uitlaat. Zo snel mogelijk heb ik de auto uitgezet en zijn we uitgestapt.
Auto is naar de garage gegaan: diagnose: roetfilter vervangen en turbo vervangen. Motor zou nog in orde zijn, maar kon niet volledig met 100% zekerheid gezegd worden.
Dus: roetfilter vervangen en turbo ook.
Garage belde: de auto start niet helemaal lekker. Hij loopt niet echt soepel na de start, bonkt nogal en je ruikt wat brandstof.
Zodra hij warm is (2 - 3 minuten) is het probleem over en loopt hij weer als vanouds.
Hoe kouder het weer en hoe langer geleden dat de auto nog gestart is geworden, hoe erger dit is. Soms start hij ook niet echt goed.
Garage heeft:
- alle 4 de verstuivers professioneel laten controleren: alle 4 in orde.
- Gloeibougie vervangen
- motor compressie gemeten: in orde
- timing van de motor (nokkenas ?) gedaan: in orde
Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?
Alvast erg dank voor het meedenken.
V50 2.0D start niet lekker na vervangen roetfilter+turbo
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Over dat op hol slaan van de motor is hier in het verleden al veel geschreven.
Gebruik de zoekfunctie maar: search.php?keywords=%2Bop+%2Bhol&terms= ... ubmit=Zoek
Gebruik de zoekfunctie maar: search.php?keywords=%2Bop+%2Bhol&terms= ... ubmit=Zoek
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70