
"Wombat"
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3722
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Lol heb ik vooral: 'swinters van die airco. Nooit meer beslagen ruiten
Weet nog dat de 440 en de 245 eerst warmte moest geven uit de 'blazer' voordat ik kon gaan rijden.
De 945 was heerlijk altijd: starten en wegrijden met die climat-control (net als de V70xc, top)

Weet nog dat de 440 en de 245 eerst warmte moest geven uit de 'blazer' voordat ik kon gaan rijden.
De 945 was heerlijk altijd: starten en wegrijden met die climat-control (net als de V70xc, top)
Laatst gewijzigd door mees op 31.03.2023 - 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Airco in de auto hoef je nooit uit te zetten. Werkt zomer en winter
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3722
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Hij staat ook altijd aan.
De 945 'trok er behoorlijk aan'. Je voelde weerstand. Had hem niet altijd aan.
De V70 merkte je niets van. Altijd aan gehad; zo ook in de XC40.
'Schakelaar' staat in een menu en ik haat menu's (zelfs in restaurants).
De 945 'trok er behoorlijk aan'. Je voelde weerstand. Had hem niet altijd aan.
De V70 merkte je niets van. Altijd aan gehad; zo ook in de XC40.
'Schakelaar' staat in een menu en ik haat menu's (zelfs in restaurants).
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14374
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Inderdaad altijd aan de clima en ik doe elk jaar bijvullen en heb ook met de vorige V70 nooit een enkel probleem gehad met de airco. Meestal laat ik legen en vullen als ik ergens een actie zie, het gaat vol automatisch dus kan overal als je geen problemen hebt..
Airco uitzetten langere tijd kan tot gevolg hebben dat de keerringen verdrogen en dat asjes gaan lekken. Daardoor kan de airco leeglopen ...
Airco uitzetten langere tijd kan tot gevolg hebben dat de keerringen verdrogen en dat asjes gaan lekken. Daardoor kan de airco leeglopen ...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 13.08.2019 - 09:36
Eerste in Nederland geboren wombat opgemerkt door oplettende bezoeker https://www.nu.nl/dieren/6259051/eerste ... oeker.html
=========================
- Volvo XC40 Recharge T5 plug-in hybrid Inscription MY21
- Volvo 440 GLE
- Volvo 340 Winner
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Mij is jaren terug geadviseerd door een Scania-deskundige, de airco ca 5 minuten voor het eindpunt uit te schakelen. Dit voorkomt bacterie-vorming in het systeem. ik zet de airco ook pas aan na ca 5 - 10 minuten rijden. Is de binnentemperatuur op de gewenste stand, blaast de airco gewoon door, en krijg je tijdelijk koude lucht in de auto. Als ik dat merk, gaat de airco gewoon uit. Wel is het schadelijk voor het systeem, wanneer hij langere tijd (zeg weken) niet gebruikt word. Bovendien spaar je wat brandstof, door de airco af en toe uit te schakelen.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3722
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Zo, bijna 5 jaar en hij mocht weer voor een jaarbeurt bij de dealer.
154.143 km, kleine 12 kkm verder in een jaar, waarvan dik 5 met caravan.
Olie verversen (geen verbruik) en verder geen bijzonderheden gevonden.
Tja, een 'klein' rammeltje die we maar niet kunnen ontdekken.....
Monteur lette extra op rubber bij schuifdakrand en maakte de goten daar schoon.
Gratis Pechhulp en ja voor 55 euro weer laten verhogen omdat ik 3 dagen vervangend vervoer echt te weinig vind, in geval dat; nu dus 30 dagen.
Gratis VOC verlenging
en nog steeds een fijn gezellig bedrijf en goede service!
Heerlijke zit en zelfs aan het middenscherm ben ik qua ontwerp gewend; 'kzie tegenwoordig zo veel 'aparte' vierkante dashboard-ontsierende flatscreens.....
Michelin CC suv gelijkmatig 'door' de awd versleten: 5,5 mm nu na 27 kkm en geen cupping.
enne: die auto doet waarvoor wij hem wilden, ook/juist met de hut aan de haak!
154.143 km, kleine 12 kkm verder in een jaar, waarvan dik 5 met caravan.
Olie verversen (geen verbruik) en verder geen bijzonderheden gevonden.
Tja, een 'klein' rammeltje die we maar niet kunnen ontdekken.....
Monteur lette extra op rubber bij schuifdakrand en maakte de goten daar schoon.
Gratis Pechhulp en ja voor 55 euro weer laten verhogen omdat ik 3 dagen vervangend vervoer echt te weinig vind, in geval dat; nu dus 30 dagen.
Gratis VOC verlenging
en nog steeds een fijn gezellig bedrijf en goede service!
Heerlijke zit en zelfs aan het middenscherm ben ik qua ontwerp gewend; 'kzie tegenwoordig zo veel 'aparte' vierkante dashboard-ontsierende flatscreens.....
Michelin CC suv gelijkmatig 'door' de awd versleten: 5,5 mm nu na 27 kkm en geen cupping.
enne: die auto doet waarvoor wij hem wilden, ook/juist met de hut aan de haak!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ik denk dat bijna alle XC40 rijders zeer tevreden zijn over hun Volvo. Gisteren wilde ik even informeren bij een kennis met een XC40 T2, van dezelfde leeftijd als mijn Volvo, maar die heeft hem inmiddels ingeruild voor een volledig elektrische XC40 P6. Zo zei hij mij gisteren. (P6 in het zwart) 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7739
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Tja Hans, zo zie je maar: iedereen maakt fouten…Hans Eilander schreef: ↑22.08.2023 - 16:21 Ik denk dat bijna alle XC40 rijders zeer tevreden zijn over hun Volvo. Gisteren wilde ik even informeren bij een kennis met een XC40 T2, van dezelfde leeftijd als mijn Volvo, maar die heeft hem inmiddels ingeruild voor een volledig elektrische XC40 P6. Zo zei hij mij gisteren. (P6 in het zwart)![]()

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14374
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Mees dat is mogelijk ook wel mbv de AWD dat je geen cup hebt en redelijke slijtage banden voor en achter....Top dat je tevreden bent met de 40
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Ja, en straks helemaal, want als de berekeningen kloppen, gaat hij met zijn P6 á 2000 kg, in een paar jaar dubbel zoveel WB betalen dan ik....teebee schreef: ↑22.08.2023 - 16:51Tja Hans, zo zie je maar: iedereen maakt fouten…Hans Eilander schreef: ↑22.08.2023 - 16:21Ik denk dat bijna alle XC40 rijders zeer tevreden zijn over hun Volvo. Gisteren wilde ik even informeren bij een kennis met een XC40 T2, van dezelfde leeftijd als mijn Volvo, maar die heeft hem inmiddels ingeruild voor een volledig elektrische XC40 P6. Zo zei hij mij gisteren. (P6 in het zwart)

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Henry82
- 5th Gear member
- Berichten: 2243
- Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10
2025 is nog ver weg, zou mij niet verbazen als er nog een gewichtscorrectie komt waardoor het allemaal wat minder duur wordt.
@Mees, fijn dat Wombat er weer een jaartje tegenaan kan!
@Mees, fijn dat Wombat er weer een jaartje tegenaan kan!
Life is what happens while you're busy making other plans
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3722
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Bij de beurt laatst zei de monteur: misschien nog klachten?
Nou een klacht is het niet maar er zit al lange tijd een irritant rammeltje bij waarschijnlijk het schuifdak bij snelheden vanaf 90km/u en ook afhankelijk van de wind.
Proefrit en vrijwel niet hoorbaar natuurlijk. Toch nog weer de garage in en hij ging kijken/zoeken.
Laat hij het nou verholpen kunnen hebben. Hoe? Weet het eigenlijk niet. (lucht?)
Heb wekenlang diverse omstandigheden gehad en niet meer gehoord. Erg blij (met die dealermonteur).
Paar weken geleden ontdekte ik met ‘eenvoudig-poetsen’ een steenslag-pitje van 2-3mm, net 6 cm boven de voorruit. Met roest inmiddels.....
Links en rechts geïnformeerd over hoe en wat qua herstel. 'Halleluja' wat sommigen beweren (schuifdak eruit & roofrails weg; sorry bedrijf daar beginnen we niet aan: alles werkt perfect en lekt niet) en durven te vragen (zo maar 2000 ex).
Overigens zei de dealer zelf na beoordeling foto’s: deze doen wij niet zelf en spuiter waar de dealer schade-auto's brengt zei terecht:
eerst langskomen ter beoordeling. Tja, we waren net op vakantie elders…..
Na tip van Walter vanochtend naar Waddinxveen geweest, kennelijk waar Hooftman schades laat herstellen, gezien een aantal Volvo's daar.
Spuiten hoeft van mij echt niet (de koets is niet Koninklijk). Wel roest weghalen en ‘afdekken’. Grond-, Osmiumgrey- en blanke lak. Half uur werk.
Overigens voorzijde / motorkap na 156kkm al eerder aantal steenslag-plekjes (zonder roest) bijgetipt met lakstift.
En, er zat al een dik jaar een 5x8cm grote ingebrande vogelpoep, precies bij portiershandvat, dus in het oog springend. Eerder al langs 2 poetsers geweest zonder resultaat.
Deze jongeman (die alles uitlegde bij wat hij zag en ging doen) bij dat bedrijf: eerst met 1500 korrel en weg al; poep zit in de blanke lak.
10 minuten later, met nog wat 'poetsmiddel', geweldig (on)zichtbaar resultaat!
Helemaal blij. En adres om te onthouden / aan te bevelen. Net ten noorden van de beroemde/beruchte Waddinxveense brug aan de Noordkade 24.
Nou een klacht is het niet maar er zit al lange tijd een irritant rammeltje bij waarschijnlijk het schuifdak bij snelheden vanaf 90km/u en ook afhankelijk van de wind.
Proefrit en vrijwel niet hoorbaar natuurlijk. Toch nog weer de garage in en hij ging kijken/zoeken.
Laat hij het nou verholpen kunnen hebben. Hoe? Weet het eigenlijk niet. (lucht?)
Heb wekenlang diverse omstandigheden gehad en niet meer gehoord. Erg blij (met die dealermonteur).
Paar weken geleden ontdekte ik met ‘eenvoudig-poetsen’ een steenslag-pitje van 2-3mm, net 6 cm boven de voorruit. Met roest inmiddels.....
Links en rechts geïnformeerd over hoe en wat qua herstel. 'Halleluja' wat sommigen beweren (schuifdak eruit & roofrails weg; sorry bedrijf daar beginnen we niet aan: alles werkt perfect en lekt niet) en durven te vragen (zo maar 2000 ex).
Overigens zei de dealer zelf na beoordeling foto’s: deze doen wij niet zelf en spuiter waar de dealer schade-auto's brengt zei terecht:
eerst langskomen ter beoordeling. Tja, we waren net op vakantie elders…..
Na tip van Walter vanochtend naar Waddinxveen geweest, kennelijk waar Hooftman schades laat herstellen, gezien een aantal Volvo's daar.
Spuiten hoeft van mij echt niet (de koets is niet Koninklijk). Wel roest weghalen en ‘afdekken’. Grond-, Osmiumgrey- en blanke lak. Half uur werk.
Overigens voorzijde / motorkap na 156kkm al eerder aantal steenslag-plekjes (zonder roest) bijgetipt met lakstift.
En, er zat al een dik jaar een 5x8cm grote ingebrande vogelpoep, precies bij portiershandvat, dus in het oog springend. Eerder al langs 2 poetsers geweest zonder resultaat.
Deze jongeman (die alles uitlegde bij wat hij zag en ging doen) bij dat bedrijf: eerst met 1500 korrel en weg al; poep zit in de blanke lak.
10 minuten later, met nog wat 'poetsmiddel', geweldig (on)zichtbaar resultaat!
Helemaal blij. En adres om te onthouden / aan te bevelen. Net ten noorden van de beroemde/beruchte Waddinxveense brug aan de Noordkade 24.
Laatst gewijzigd door mees op 15.10.2023 - 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 14374
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Zo dat is een mooie referentie voor dat volvo schade bedrijf....
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3722
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Sommigen willen ‘scheuren’ met hun Volvo, las net ergens dat zelfs 'launchen' mogelijk is.
Wij gebruiken hem om te ‘sleuren’; hebben de caravan weer een paar weken als eigen-vakantiehuisje gebruikt, op 3 verschillende lokaties. Het weer was oer Hollands, net als het uitzicht
Passeerden op weg naar huis een groot bord WEEGBRUG en kon de verleiding niet weerstaan om de asdruk te laten wegen.
.....zo'n geel Reich wegertje gaf steeds verschillende ver uit elkaar liggende waardes aan en heb ik 'gedoneerd'....
Asdruk mag max 1600kg zijn. Zelfde gewicht als TMM want de kogeldruk (gemeten met personenweegschaal) van 85kg zit bij/op de achteras van de trekauto.
Uitslag weging: 1580kg asdruk.
2x 10kg lichtgewicht gasflessen (okay, er was 3 kg verbruikt zag ik net); 40 liter drinkwater in tank, zware accu,
alle kledingkasten gewoon vol, campingstoelen & tafel onder bed,
veel etenswaren aan boord in allerlei kastjes en volle (kleine) koelkast. Allerlei houten blokken om horizontaal te kunnen staan en poetsmiddelen, flinke gereedschapstas; lege grijswatertank en toilet. Mover, reservewiel in houder en rolluifel en meer.......
Tja, sommigen vertrekken met pindakaas (en aardappels voor 3 weken) aan boord, wij komen juist thuis met 'lokale artikelen’; sowieso altijd proviand voor 3 dagen aan boord. Boeken, spelletjes en soms een --- gekocht onderweg.
Veel snoeiharde regen tijdens terugreis gehad. Sowieso 'rechterbaan-rijder' met soms een (snelle) inhaalmanoeuvre (niet tijdens stortbuien etc).
Geweldige stabiele sleurhut-trekker is deze allerkleinste (nog even) in het huidige Volvo-programma.
Wij gebruiken hem om te ‘sleuren’; hebben de caravan weer een paar weken als eigen-vakantiehuisje gebruikt, op 3 verschillende lokaties. Het weer was oer Hollands, net als het uitzicht


.....zo'n geel Reich wegertje gaf steeds verschillende ver uit elkaar liggende waardes aan en heb ik 'gedoneerd'....
Asdruk mag max 1600kg zijn. Zelfde gewicht als TMM want de kogeldruk (gemeten met personenweegschaal) van 85kg zit bij/op de achteras van de trekauto.
Uitslag weging: 1580kg asdruk.
2x 10kg lichtgewicht gasflessen (okay, er was 3 kg verbruikt zag ik net); 40 liter drinkwater in tank, zware accu,
alle kledingkasten gewoon vol, campingstoelen & tafel onder bed,
veel etenswaren aan boord in allerlei kastjes en volle (kleine) koelkast. Allerlei houten blokken om horizontaal te kunnen staan en poetsmiddelen, flinke gereedschapstas; lege grijswatertank en toilet. Mover, reservewiel in houder en rolluifel en meer.......
Tja, sommigen vertrekken met pindakaas (en aardappels voor 3 weken) aan boord, wij komen juist thuis met 'lokale artikelen’; sowieso altijd proviand voor 3 dagen aan boord. Boeken, spelletjes en soms een --- gekocht onderweg.
Veel snoeiharde regen tijdens terugreis gehad. Sowieso 'rechterbaan-rijder' met soms een (snelle) inhaalmanoeuvre (niet tijdens stortbuien etc).
Geweldige stabiele sleurhut-trekker is deze allerkleinste (nog even) in het huidige Volvo-programma.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26943
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Kortom: mooie combinatie en Wombat dient zijn doel uitstekend 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28498
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Gebruik van de snelle acceleratie in het algemeen en launchen in het bijzonder is even leuk maar daarna niet meer.
De vlotte tussen acceleratie mogelijkheden zijn veel zinvoller.
De vlotte tussen acceleratie mogelijkheden zijn veel zinvoller.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20950
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Leuk Mees, weer vakantie gedaan.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]