XC60 D4 (2015/16)

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
MVO60
Starter

Hoi Allen,

Hierbij zou ik graag mijn verhaal willen doen en ben ik op zoek naar mede Volvo rijders die het zelfde probleem hebben gehad / ervaren. Veel Familie en kennissen van mij rijden al jaren Volvo en sinds bijna 2 jaar rijd ik nu ook een mooie Volvo xc60D4. Altijd goed onderhouden en ook voor de vorige eigenaar.

Op een dag rijden we vanuit andere kant van Nederland terug naar huis (150km) en geeft de auto een waarschuwing koelvloeistof laag. Auto aan de kant en moterkap opengedaan en even gewacht. Daarna dop van koelvloeistof losgedraaid en zie je het tank weer omhoog komen en gewoon tot max gevuld of zelfs overheen. Auto weer gestart en rustig naar huis gereden (bijna al thuis) geen meldingen meer gehad. Volvo gebeld en gaven aan om even langs te komen en dat het kan zijn dat het niveau laag is.

Auto bij de garage laten staan en uiteindelijk kreeg ik het goede bericht dat de koppakking/blok in orde zou zijn Alle testen waren goed en de turbodruk ook (letter hun woorden). Wel zou het kunnen zijn dat er nog een luchtbel in kan zitten vanwege het vervangen van de pomp. Na 25 KM zelfde melding weer. Rustig doorgereden naar me bestemming en zelfde gedaan als de eerste keer. Uur later weer naar huis en onderweg zelfde melding. Auto volgende dag weer heen gebracht en nu moesten ze toch alles uit elkaar halen om de koppakking te inspecteren en het block.

Helaas zat er een scheur in me blok. Met fronsende wenkbrauwen heel veel vragen gesteld en dat ik het niet logisch vond dat er eerst gezegd wordt alles is ok testen zijn goed en nu opeens weer de andere kant op wijzen. Ik las op dit forum dat er een groepje aanwezig is die ook deze problemen herkennen. Ik had ook precies de scheur zitten tussen cilinder 2 en 3.

Uiteindelijk belletje gekregen en idd scheur in het blok. 133K op de teller is in mijn optiek niet veel. Grootste irritatie is dat Volvo heel erg stug is als je echt een probleem heb. Ze verschuilen zicht achter dat dit niet een bekend probleem is. Als ik ex medewerkers van Volvo spreek is dit wel degelijk bekend bij hun. Dan begint het touwtrekken met Volvo en komen ze je met 0% tegemoet. Ik mocht even 10K gaan betalen voor een tweedehandse blok + inbouw. Na vele discussies heb ik dit niet gedaan en hebben we zelf blok gekocht en laten inbouwen bij een Volvo expert. Dit scheelde bijna de helft in kosten.

Nu heb ik 2 vragen aan jullie:

Eerste vraag:

Zijn er nog mede rijders die verder zijn gekomen met hun verhaal naar Volvo of dat ze ook niet verder zijn gekomen.

Tweede vraag:

Ik merk dat ik nu veel vraagtekens heb als ik in de auto stap en wegrijd. We weten allemaal dat Diesel altijd even moet opwarmen en daarmee bedoel ik niet volgas wegrijden. Dit doe ik ook nooit. Maar ik merk nu beetje dat ik het vertrouwen kwijt raak. Hoe zit het nou met opwarmen? praten we over 10 min 80 rijden? zomer of winter ik rijd net zo rustig in het begin daarnaast geeft Internet veel verschillende antwoorden. Je kan ook niks zien m.b.t. temperatuur . Volvo heeft genoeg power en ik vind dat je hier ook wel gewoon gebruik van mag maken.

Benieuwd naar de reacties.
Fredhead
Geartronic member

Lees onderstaand topic maar eens door, je bent niet de enige:

viewtopic.php?t=81880
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”