Niets negatiefs op te merken? Eigenlijk weinig wat echt direkt aan de auto of kwaliteit gelieerd is, een ding, overzicht over de carrosserie, met name het zicht op de neus. Op een of andere manier, ondanks alle hulpmiddelen zoals 360gr camera blijft het "pielen" met de voorkant, kan het niet uitleggen, maar met geen enkel model tot nu toe problemen gehad. Daarnaast ben ik niet 100% gecharmeerd van de functionaliteit van het midden scherm. Een voorbeeld: mijn iPod library, ik kon daar in mijn XC70 met de stuurbediening tijdens het rijden, zonder afgeleid te zijn, makkelijk doorheen scrollen. Nu alleen met de vinger op het scherm, en eigenlijk alleen mogelijk bij stilstand....daarnaast is de spraakherkenning ook niet helemaal optimaal, althans, in het Duits blijf ik me verbazen over de moeite die het systeem heeft (ja ik weet het, misschien ligt het aan mijn uitspraak

Problemen en defekten?
- 1x voorruit vervangen wegens steenslag
- Uitval deel van het geluid (meestal knipperlicht en navigatie) tot nu toe zo'n 4x, grappig genoeg meestal in NL
. Opgelost elke keer na een avond de auto uit te laten, de computer reboot dan de volgende dag en weg is het probleem.
- Uitval audiosysteem 1x Opgelost na auto uit te zetten en even wachten, en na opstarten was het weer in orde.
- Slot voor de stekkerverbinding gaat niet open (kan er geen stekker instoppen) tot10x schat ik, meestal verholpen door een aantal keren de auto te openen en sluiten .
- Kachel defekt, en dat is nu wel even vervelend. Ik heb de laatste tijd (tip in de handleiding) de auto elke keer aan de oplader voorverwarmd zodat ik grotere afstanden 100% elektrisch kan rijden. Dat ging goed tot voor 2 weken, toen kreeg ik plots een foutmelding dat ik naar de garage moest voor service. Niet echt aandacht aan besteedt (dacht dat het wel weer een software probleem zou zijn) totdat ik me realiseerde dat de auto niet meer opwarmde en ik bijna 0 graden in de auto had. Toen naar de garage om uit te lezen. Diagnose: elektrische kachel defekt. Bestelt met een wachttijd van 2 weken brrrrrr.
Natuurlijk alles onder garantie.
Eindconclusie: een dijk van een wagen. Over 3 jaar zie ik wel weer. Misschien wat kleiners maar na zoveel plezier met volledig elektrisch te rijden wordt de volgende zeker een 100% elektrische Volvo.