Goedemiddag allemaal,
Al enige tijd ben ik lid van dit forum aangezien ik ondertussen in mijn 3e Volvo V70 rond rij. Na 2 exemplaren uit respectievelijk 2003 (LPG) en 2004 (D5) gereden te hebben rij ik nu sinds een klein jaar naar volle tevredenheid in een D5 Summum van eind 2007 (MY 2008).
Maar vandaag is het tijd voor mijn eerste vraag:
- Sinds enkele weken geeft de aanjagermotor een irritant piepje wanneer deze in een bepaalde stand staat. Standaard heb ik de ECC op automatisch staan waardoor standje piep af en toe voorbij komt. Uiteraard kan ik de aanjager een tandje harder of zachter laten draaien waardoor het piepje ophoudt, of ik kan de radio harder zetten waardoor ik het simpelweg niet meer hoor. Maar het liefst zou ik het gewoon permanent opgelost hebben want het is niet alleen irritant maar het hoort ook niet in een Volvo.
Heeft iemand tips? Dank alvast!
Edwin
irritant piepje aanjagermotor
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Dag naamgenoot,
Ik heb jaren geleden hetzelfde irritante euvel gehad. Oorzaak was te weinig smering op de as die door de schoep van de ventilator loopt.
Remedie: smeren!
Oplossing: uitbouwen, smeren en inbouwen.
Rotklus? Viel mee, zeker als je NIET zoals mij doet en de uitgebouwde motor laat vallen waardoor er een kunststof stuk bevestiging afbreekt. Was goed te lijmen, maar onnodig extra gedoe.
Gr. Edwin.
Ik heb jaren geleden hetzelfde irritante euvel gehad. Oorzaak was te weinig smering op de as die door de schoep van de ventilator loopt.
Remedie: smeren!
Oplossing: uitbouwen, smeren en inbouwen.
Rotklus? Viel mee, zeker als je NIET zoals mij doet en de uitgebouwde motor laat vallen waardoor er een kunststof stuk bevestiging afbreekt. Was goed te lijmen, maar onnodig extra gedoe.
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Smeren inderdaad.
Ben je er weer een poos vanaf en mocht het opnieuw beginnen vervangen voor een nieuwe.
Ben je er weer een poos vanaf en mocht het opnieuw beginnen vervangen voor een nieuwe.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Edwin
- 5th Gear member
- Berichten: 1911
- Lid geworden op: 09.02.2005 - 08:16
- Locatie: Gelderland
Even googelen!! KLIK
Blijkbaar is het bij de 3e generatie van de V70’s toch wat omslachtiger….
Gr. Edwin.
Blijkbaar is het bij de 3e generatie van de V70’s toch wat omslachtiger….
Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat valt me zeker tegen 
Welke omgeving?

Welke omgeving?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mad
- 6th Gear member
- Berichten: 4299
- Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
- Locatie: Romania
Dat is inderdaad een langdurige drieletterklus. Volvo heeft de auto zo ongeveer om de aanjager heen gebouwd. Mijn niet-Volvogarage (Roemenië) had (uiteraard) de juiste gereedschappen niet en één van de mannen heeft toen zelf iets in elkaar geflanst waardoor ze de aanjager konden vervangen. Het begint met een piepje, smeren heeft geen zin want je komt er niet bij. Mooi laten zitten tot het echt irritant wordt....
XC70 D5 2009 Ocean Race
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26901
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met zoveel werk is smeren ook eigenlijk zonde van de moeite, als je er dan toch al zoveel tijd aan moet besteden kan je beter een paar euro extra uitgeven en het ding vervangen zodat je zeker weet dat het goed is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D