Probleem met de kachel
-
- 2nd Gear member
Ik heb een probleem met me kachel en omdat ik over vier dagen naar Oostenrijk af reis hoop ik dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen ....wie heeft zo iets mee gemaakt of heeft een idee waar ik moet zoeken? ...
Het probleem is,
Ik heb geen spanning meer op het bedieningpaneel van de kachel.
Wat doet het niet meer:
De fan
De verwarmde stoelen
De airco
De climate control
De achteruit verwarming
De voorruit ondooier
De inklapbare achterhoofdsteunen
De inklapbare buiten spiegels
zeg maar alles wat op het onderste bedienings paneel zit.
Na dat ik een nieuwe accu heb geplaatst volgens het boekje eerst de min pool en dan de plus accu er uit en dan weer terug eerst de plus en dan de min. kwam ik er achter dat de kachel het niet meer deed.(weet niet of het daar mee te maken heeft)
Heb volgens alle zekeringen nagekeken ...die onder de motor kap...naast de deur...en in de achterbak maar daar was niks mee aan de hand.
Omdat het vandaag zaterdag is zijn er bij de dealer niet veel monteurs aanwezig maar ben toch maar even heen gegaan ze hebben de auto even op de computer gezet maar daar kwam ook niet veel uit alleen dat er geen spanning op het bedieningspaneel zat (maar daar was ik ook al achter gekomen.) moet maandag terug komen voor een afspraak maar ik heb niet zo veel tijd meer.
Heb de zwarte relaes onder de motor kap die in het zekerings huis zitten ook verwisseld maar dat gaf ook geen resutaat.
Ik weet even niet meer waar ik verder moet zoeken wie kan me weer aan de juiste spanning helpen wie heeft een idee.
Gaat hier om een s80 2.4 met 170 pk uit 99
Gr,
Vincent
-
- 2nd Gear member
ik denk dat het kachel paneel vast staat
reset (zekering eruit) wil nog wels helpen
zekering naast linkerdeur even op paneel kijken welke
let meestal is een tijdelijke oplossing met moet het kachelpaneel vervangen worden (ccm)
let meestal is een tijdelijke oplossing met moet het kachelpaneel vervangen worden (ccm)
The Boz
- Oceanracer
- Geartronic member
Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar er is al veel geschreven op 't forum dat je na het plaatsen van de accu eerst het contact weer moet inschakelen alvorende de polen weer aan de nieuwe accu te plaatsen om piek-spanningen te voorkomen. Het zou dus kunnen dat je bedieningspaneel is overleden...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
Heeft het kachel paneel een eigen zekering???? kan hem niet vinden hoe staat dat omschreven :? weet je toevallig het nummer van die zekering. heb wel alle zekering nagekeken maar heb ze er niet uit gehad.theboz schreef:ik denk dat het kachel paneel vast staat
Iedergeval bedankt voor je reactie ga morgen gelijk even kijken.
-
- 2nd Gear member
Wordt wel een dure accu zoOceanracer schreef:Niet dat je er nu nog wat aan hebt, maar er is al veel geschreven op 't forum dat je na het plaatsen van de accu eerst het contact weer moet inschakelen alvorende de polen weer aan de nieuwe accu te plaatsen om piek-spanningen te voorkomen. Het zou dus kunnen dat je bedieningspaneel is overleden...

Idd, wat Oceanracer zegt, contact op stand II, voor dat de -pool wordt gemonteerd.
Dit ivm met piekspanningen.
Op dit forum wordt wel vaker gesproken over dat kachel bedieningspanelen overlijden na een (grote) reparatie waarbij de accupolen zijn gedemonteerd.
Ook bij Volvo-dealers.
Ik hoop voor je dat ze mogelijk één of ander kunnen resetten.
Tja, anders wordt het een dure accu
Houd ons op de hoogte.
Dit ivm met piekspanningen.
Op dit forum wordt wel vaker gesproken over dat kachel bedieningspanelen overlijden na een (grote) reparatie waarbij de accupolen zijn gedemonteerd.
Ook bij Volvo-dealers.
Ik hoop voor je dat ze mogelijk één of ander kunnen resetten.
Tja, anders wordt het een dure accu
Houd ons op de hoogte.
- Frumpy
- 5th Gear member
Dit is wat er in Vadis staat:
Opmerking voor het aansluiten van de accukabel
Waarschuwing! De sleutel moet in stand 2 staan. Er mag niemand in de auto aanwezig zijn wanneer de accu wordt aangesloten. Dit is een veiligheidsmaatregel voor het geval een airbageenheid geactiveerd wordt wanneer de stroom wordt aangesloten.
Opmerking na het aansluiten van de accukabel
Bovenste elektronicamodule (UEM) initialiseren
Geldt alleen voor S80 na chassisnummer 29668 en alle S60/V70/XC70/XC90.
Initialiseer de centrale vergrendeling, de interieurverlichting en het schuifdak door de auto te ontgrendelen met behulp van een afstandsbediening, sleutel of VADIS-voertuigcommunicatie.
De aanjager kalibreren
-Als de auto is uitgerust met een handmatige of standaard klimaatregeling, moet de aanjagersnelheid opnieuw worden gekalibreerd als de accu ontkoppeld is geweest
-Contact aan
-Zet de aanjagerschakelaar in de maximumstand
-Zet de aanjagerschakelaar in de minimumstand
-De kalibratie is voltooid.
Schuifdak kalibreren
-Het schuifdak moet gesloten zijn
-Druk de schakelaar van het schuifdak in om het schuifdak in de gekantelde positie te brengen
-Laat de schakelaar los
-Druk de knop nogmaals ten minste vijf seconden in
-Laat de schakelaar los
-De kalibratie is voltooid.
Motor
-Als de accu afgesloten is geweest, kan het zijn dat enkele minuten met de auto moet worden gereden voordat de motor normaal loopt.
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
Bij Autorima vragen ze circa 200 - 225 euro voor een tweede leven paneel. wel goed kijken naar het nummer wat op de sticker staat van het paneel. je moet exact het zelfde typenummer hebben anders gaat het niet werken.
Bij Boy Geenacker in nijmegen wordt er ongeveer 125 euro voor gevraagd. maar die heeft ze vaak niet op voorraad. Origineel nieuw kost circa 600 euro. eventueel moet je zelf de schakelaars overplaatsen. dit gaat heel eenvoudig wel de juiste volgorde aanhouden.
Voordat je het paneel plaatst even het ventilatortje schoonmaken van de ecc.
En gelijk even de lampjes vervangen. Bajonetsluiting heel eenvoudig te verwisselen.
Waarschijnlijk moet de auto wel even aan de kast na het monteren van het paneel.
Heb zelf ook een dergelijk probleem gehad bij het verwisselen van een lampje in het paneel.
Bij Boy Geenacker in nijmegen wordt er ongeveer 125 euro voor gevraagd. maar die heeft ze vaak niet op voorraad. Origineel nieuw kost circa 600 euro. eventueel moet je zelf de schakelaars overplaatsen. dit gaat heel eenvoudig wel de juiste volgorde aanhouden.
En gelijk even de lampjes vervangen. Bajonetsluiting heel eenvoudig te verwisselen.
Waarschijnlijk moet de auto wel even aan de kast na het monteren van het paneel.
Heb zelf ook een dergelijk probleem gehad bij het verwisselen van een lampje in het paneel.
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor de info hoop dat het probleem gevonden wordt morgen en als dan toch blijkt dat het bedieningspaneel moet worden vernieuwd dan weet ik waar ik aan toe ben thanksstreetie schreef:Bij Autorima vragen ze circa 200 - 225 euro voor een tweede leven paneel. wel goed kijken naar het nummer wat op de sticker staat van het paneel. je moet exact het zelfde typenummer hebben anders gaat het niet werken.
-
- 2nd Gear member
Heb je zelf ook het probleem gehad dat alles stuk was na dat je een lampje had vervangen of moest hij alleen aan de computer nadat je een lampje had vervangen.streetie schreef: Heb zelf ook een dergelijk probleem gehad bij het verwisselen van een lampje in het paneel.
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
het hele paneel was stuk de oorzaak was waarschijnlijk een defecte centrale vergrendeling. die ik nu overigens ook vervangen heb. Volgens de sloop komt deze combinatie vrij veel voor en was het toeval dat dit nu tegelijk gebeurde.
Geniet van het leven en van elkaar.
-
- 2nd Gear member
Heb een ander bedieningspaneel gekocht, maar helaas heeft dit paneel wel een ander nummer.
De kachel en de airco doet het wel weer maar alles wat erbij zit op het paneel niet.
Maar ik kan iedergeval weer op vakantie met een kachel
na de vakantie zie ik wel verder.
Ben nog wel even bij de dealer geweest om te kijken of ze dit kunnen oplossen met andere software maar dat gaat niet
De kachel en de airco doet het wel weer maar alles wat erbij zit op het paneel niet.
Maar ik kan iedergeval weer op vakantie met een kachel

Ben nog wel even bij de dealer geweest om te kijken of ze dit kunnen oplossen met andere software maar dat gaat niet
-
- 2nd Gear member
De verlichting nog wel maar de,AlexV70 schreef:Je bedoeld met alles, dat de verlichting het niet doet?
achteruitverwarming
stoelverwarming
inklapbare spiegels
inklapbarehoofdsteunen niet.
Wat het wel doet is de
Airco
climaatcontrol
kachel
verlichting
voorruitblazer
blower op alle standen
en de knoppen om de kachel op boven midden of onder te zetten.
Wat wel (ook) raar :? is dat als ik het contact uitzet gaat alles niet gelijk uit maar dat duurt soms 1 min. en soms 5 min.
- Oceanracer
- Geartronic member
Je bedoelt, dat je nu na de vakantie weer een ander paneel moet kopen? Zo maak je er wel een hele dure accu van! Misschien dat je dit paneel dan wel weer via 't Forum kunt verkopen. Ik ben blij voor je dat de belangrijkste zaken in elk geval weer werken.Heemskerk schreef:Heb een ander bedieningspaneel gekocht, maar helaas heeft dit paneel wel een ander nummer.
Maar ik kan iedergeval weer op vakantie met een kachelna de vakantie zie ik wel verder.
Prettige vakantie!
- Frumpy
- 5th Gear member
Is Volvo voor een dergelijke schade aansprakelijk te stellen?
Heemskerk, en anderen, hebben de accu vervangen conform hetgeen in het bij de auto geleverde instructieboekje vermeld staat.
Daarin staat dus niet dat het contact in stand 2 dient te staan.
Heemskerk, en anderen, hebben de accu vervangen conform hetgeen in het bij de auto geleverde instructieboekje vermeld staat.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik denk dat een goed gesprek met de dealer in elk geval geen zin heeft, want die verwijt je dan meteen dat je het bij hen had moeten laten doen. Daar was ongetwijfeld de accu ook stukken duurder geweest. Rest de vraag bij wie dan. Eigenlijk zou je de claim bij de fabrikant moeten leggen. Die heeft namelijk het bijbehorende boekje ook uitgegeven. Maar aangezien het Zweeds van de meesten onder ons niet zo bijzonder zal zijn, denk ik dat ik 's bij de importeur zou proberen. Maar ik geef Vincent (en anderen) weinig kans...
Idd, staat er niet.Frumpy schreef:Is Volvo voor een dergelijke schade aansprakelijk te stellen?
Moet ik het gelezen hebben in VADIS!
Dit geeft mogelijkheden bij Volvo!
Op pag. 141 van je instructieboekje wordt aangegeven hoe je een accu moet vervangen, maar geen woord over stand II van het contact.
- Frumpy
- 5th Gear member
Ja, in Vadis staat het wel, maar dat is in principe alleen voor gekwalificeerd Volvo personeel beschikbaar.
Overbelastingen (dus ook piekspanningen?) en kortsluitingen zouden door de zekeringen moeten worden opgevangen, aldus het instructieboekje.
Tja, wel pijnlijk dan dat zoiets stukgaat als je volgens de Volvo instructies een accu vervangt. Schijnt in ieder geval, gezien de diverse reacties hier, wel vaker voor te komen.
Voorzichtigheidshalve zal ik maar een sticker op mijn accu plakken, dat het contact bij installeren van de nieuwe accu op stand moet staan. Zoiets wil je in de stress misschien nog wel eens vergeten.

Overbelastingen (dus ook piekspanningen?) en kortsluitingen zouden door de zekeringen moeten worden opgevangen, aldus het instructieboekje.
Tja, wel pijnlijk dan dat zoiets stukgaat als je volgens de Volvo instructies een accu vervangt. Schijnt in ieder geval, gezien de diverse reacties hier, wel vaker voor te komen.
Voorzichtigheidshalve zal ik maar een sticker op mijn accu plakken, dat het contact bij installeren van de nieuwe accu op stand moet staan. Zoiets wil je in de stress misschien nog wel eens vergeten.