dimitripb schreef: ↑20.05.2023 - 12:59 Inmiddels is toch al meerdere malen aangetoond dat tankwagens van allerlei merken, hun tank aan exact dezelfde voorraadsilo’s komen afvullen.
Kom op, schei uit. Dus jij denkt dat brandstofbedrijven ongestraft € 0.20 ct per liter meer mogen vragen, dan de E10, wat volgens jouw dezelfde brandstof is? En hoe verklaar je dan, dat mijn Scooter specialist, ten zeerste afraad, om E10 te tanken? Het Bio mengsel verpest namelijk pakkingen, slangen, en leidingen naar het schijnt, en als je een poos niet rijd, groeien door die E10 de plantjes uit je tankdop. Hallo, ... ben je er nog?
Gaat wellicht op voor merken onderling (de naam waaronder het verkocht wordt). Maar ik geloof er ook niks van dat E10/E5 uit 1 en dezelfde voorraad komt. Duidelijk broodje
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
teebee schreef: ↑20.05.2023 - 16:11
Gaat wellicht op voor merken onderling (de naam waaronder het verkocht wordt). Maar ik geloof er ook niks van dat E10/E5 uit 1 en dezelfde voorraad komt. Duidelijk broodje
Dat kan ook niet. Het is namelijk echt anders geraffineerd. En daarrnaast een economisch delict als E5 voor E10 wordt verkocht of andersom. En ja daar wordt door de NVWA op gecontroleerd.
BTW mijn XC60 van de vorige generatie met de 6 pitter rijdt gewoon fijner op E5. Is echt soepeler.
En alleen tijdens de vakantie hou ik rekening met het verbruik. Dan moet ik wat meer tanken omdat er 1600 kg aan de haak hangt.
Over het algemeen loopt een turbomotor beter op 98 dan op 95.
Staan een hoop voorbeelden van op internet inclusief dynoruns waarbij blijkt dat je rustig 10 pk of meer wint met andere brandstof.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers '60 Fordson Dexta smalspoor Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
V480-S60 schreef: ↑20.05.2023 - 16:44 Het is namelijk echt anders geraffineerd. En daarnaast een economisch delict als E5 voor E10 wordt verkocht of andersom. En ja daar wordt door de NVWA op gecontroleerd. Mijn XC60 van de vorige generatie met de 6 pitter rijdt gewoon fijner op E5. Is echt soepeler.
Helemaal eens met jouw verhaal. Zo heb ik het óok altijd begrepen, wat E5 en E10 betreft. Het was even een Topic afdwaling. Want het moet hier gaan over het verbruik van de XC40....
Hans Eilander schreef: ↑20.05.2023 - 15:58
Dus jij denkt dat brandstofbedrijven ongestraft € 0.20 ct per liter meer mogen vragen,
Er zijn geen regels voor wat een pompstation voor benzine mag vragen. En ja, als er een merk op staat is het gewoon duurder. Als ieder merk in zijn eigen opslag moet voorzien zouden in alle grote havensteden tientallen extra opslagtanks moeten staan. Ga eens in Rotterdam kijken. Daar rijden tankwagens van alle merken gewoon naar dezelfde opslagtanks en vullen de wagen af.
E10 is voor een moderne auto als de XC40 geen enkel probleem. Alleen als je heel weinig zou rijden en de auto wekenlang ongebruikt geparkeerd staan kun je last krijgen aan aangetrokken vocht in de tank. Bij normaal gebruik is er geen enkel probleem.
teebee schreef: ↑20.05.2023 - 16:11
Maar ik geloof er ook niks van dat E10/E5 uit 1 en dezelfde voorraad komt. Duidelijk broodje
Dat heb ik ook helemaal niet beweerd. Ik had het over de verschillende merken. E10 van Shell en E10 van Total kan direct na elkaar uit dezelfde voorraad zijn afgetankt. Het is namelijk totaal niet efficiënt als ieder merk zijn eigen bevoorrading, opslag en infrastructuur moet opzetten en onderhouden.
Met mijn XC40 tank ik gewoon waar het me uitkomt. Nooit enig verschil gemerkt in verbruik tussen de verschillende merken.
Arjan voortman schreef:Rij zelf n t5 maar die is behoorlijk gezond in het brandstof gebruik
Als in drink met mate?
Heb getwijfeld tussen t4 en t5, maar denk dat die 2 in praktijk niet veel verschillen. Rij met mijn t4 tot nu toe zo tussen de 1:11 en 1:12,5..
dmenace75 schreef: ↑20.05.2023 - 19:33 Heb getwijfeld tussen T4 en T5, maar denk dat die 2 in praktijk niet veel verschillen. Rij met mijn T4 tot nu toe zo tussen de 1:11 en 1:12,5..
Dat klinkt reëel . Volvo vriend @ Mees rijd ook een XC40 T5. Vraag hem maar naar zijn verbruik. Ik denk tussen 1:10 en 1:13....
Stad 1 op 9, grotere afstanden 1 op 12.
Momenteel met caravan door bochtige steile knobbelige slechte erg smalle binnenwegen met lage snelheden 1 op 8,3 (autosnelweg 1 op 7,.... net niet)
Daar ben ik superrrr tevreden mee want in off road awd kom ik op plekken......
E5 slecht verkrijgbaar helaas.
En ja: ik weet waar de benzineboer zijn mosterd haalt....
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Reed hiervoor diesel, dus sta wel wat vaker bij de pomp. Maar goed, wat ik nu aan benzine kwijt ben, was ik hiervoor aan wegenbelasting kwijt. Tank trouwens ook altijd premium benzine, rijden ook premium auto die het verdiend toch..
dmenace75 schreef: ↑20.05.2023 - 21:07Reed hiervoor diesel. Maar goed, wat ik nu aan benzine kwijt ben, was ik hiervoor aan wegenbelasting kwijt.
Tank trouwens ook altijd premium benzine, rijden ook premium auto die het verdiend toch..
mees schreef: ↑20.05.2023 - 20:12
Stad 1 op 9, grotere afstanden 1 op 12.
Momenteel met caravan door bochtige steile knobbelige slechte erg smalle binnenwegen met lage snelheden 1 op 8,3 (autosnelweg 1 op 7,.... net niet)
Daar ben ik superrrr tevreden mee want in off road awd kom ik op plekken......
E5 slecht verkrijgbaar helaas.
En ja: ik weet waar de benzineboer zijn mosterd haalt....
Deze cijfers zijn ook op mijn T5 van toepassing. Met sleurhut is het verbruik gigantisch, zonder zakt dat op lange stukken met 100 op de klok tot 1 op 14. Dit laatste is echter zeldzaam. Gemiddeld over all 40.000km zit ik rond 12,5 km per liter dus klaag niet.
bluefreefun schreef: ↑26.05.2023 - 13:41 Deze cijfers zijn ook op mijn T5 van toepassing. Met sleurhut is het verbruik gigantisch, zonder zakt dat op lange stukken met 100 op de klok tot 1 op 14. Dit laatste is echter zeldzaam. Gemiddeld over all 40.000km zit ik rond 12,5 km per liter dus klaag niet.
Logisch dat het verbruik veel hoger is, met een caravan, of zware aanhanger achter de Volvo. En logisch dat een T5 met veel vermogen, ook veel meer verbruikt dan een T2. Toch is de hoofdrolspeler in dit verhaal de rechtervoet. Hoe anticipeer je op de omgeving bij het rijden, enz. Met sleurhut, zou ik zeker voor Shell gaan, want dat levert tenminste veel Airmiles op.
(als die er nog zijn?)
Goedenavond iedereen, ik lees graag op het forum en post eigenlijk niets :p.
Toch ff mijn bedrage i.v.m. het verbruik. Ik rijd met een XC40 2023 T2. Mijn huidig algemeen verbruik 6.7/100km (op mijn middenconsole). Laagste dat ik heb behaald is 6.5/100km.
Bij kortere afstanden stijgt het verbruik, maar dat blijft dan wel hangen rond 7/100km.
Ik vind het tevens amusant de offtopic van deze topic te lezen. Ik wens hier ook bij niet de discussie aan te gaan, maar mijn dealer geeft gewoon mee dat het geen probleem is om Euro 95 ipv Euro 98 te tanken. Dit staat tevens ook vermeld in mijn tankklep als in mijn boekje. Het is gewoon wat je zelf wenst te tanken.
Mocht mijn verbruik nog extreem verlagen laat ik het bij deze ook weten :p. Alvast bedankt om het fijne leesgenot hier op het forum.