2024 V60 T6 opladen

Plaats reactie
donzje
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 24.01.2023 - 15:23

Ik heb een V60 T6 Plus MY2024 in Denim Blue in bestelling die, als het goed is, eind oktober eindelijk dan na 16 maanden geleverd gaat worden, mijn eerste Volvo, ik kan niet wachten ;)
Nu is vanaf MY2024 deze auto met 2 fasen op te laden, echter zijn er alleen 1 of 3 fasen laadpalen te krijgen..
Heeft iemand al ervaring hiermee hoe dat dan gaat ? moet ik gewoon een 3 fasen laadpaal aanschaffen (ik heb al een 3x25A aansluiting en Zonnepanelen) en dat de auto er dan maar 2 fasen van gaat gebruiken ?
Nog aanbevelingen voor een specifieke laadpaal ? ik zat zelf aan de Zappi te denken..
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Gewoon 3fase laadpaal kopen inderdaad en ja een andere auto zal misschien wat sneller laden.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
donzje
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 24.01.2023 - 15:23

Dank je wel Paul ! ik had al wel zo'n vermoeden
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1222
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Zappi is een prima laadpaal maar MyEnergi maakt een zooitje van de achterliggende software. Sommige dingen zijn alleen op de paal in te stellen of af te lezen (omschakelen 1 <-> 3 fasen laden in Eco++ bijvoobeeld)., de app en website praten slecht met elkaar (timers overschrijven elkaar of zijn niet op beide platforms zichtbaar). Alleen via de website kun je beperkte overzichten downloaden. De recente V5 software release is voor veel gebruikers een drama (geen communicatie meer tussen Hub, Harvi en Zappi of geheel geen laden meer mogelijk). Qua loadbalancing en optimaal gebruikmaken van zonnepanelen doen ze het wel goed.
donzje
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 24.01.2023 - 15:23

oei, ja dat is wel goed om even mee te nemen in de beslissing voor de Laadpaal, thanks !
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Ik heb twee jaar terug een laadpaal gekocht en toen waren ze nog te duur.
Maar een lader die een stand heeft dat ie alleenmaar op zonne-energie laad is handig straks als de soldering gaat verdwijnen.

Zullen ook wel kastjes voor komen, maar die palen waren toen 1400 euro en nu heb ik maar 500 betaald.
Met de stroomprijs van toen had ik 900 euro er niet zomaar uitgehaald.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Henk{GP}
2nd Gear member
Berichten: 107
Lid geworden op: 08.02.2023 - 14:04

1 fase laden is overigens ook dikke prima. Mocht je geen zin hebben in een duurdere paal. In 1 nacht krijg je die accu sowieso wel vol en overdag lukt dat ook wel. Tis uiteindelijk maar ~16kWh voor de long range (/3600watt bij 16A 1 fase) =5 uur en met de 10A volvo thuislader 230V op je goedkope tuinstopcontact aan je gevel 7 uren (2500watts).

Scheelt bups geld en langzaam laden is in de praktijk dus prima. Tenzij je meerdere keren per dag parkeert op je oprit en sneller dan die 7 uur weer met volle batterij weg wilt...

Tip: zo'n 230V punt kan je natuurlijk wel direct laten uitrusten met de juiste kabeldikte vanuit je meterkast voor toekomstige laadpaal.

Ikzelf schakel nu m'n 230V gevelstopcontact met een 16A shelly met power metering. Zo heb ik vanaf m'n smartphone controle over aan/uit en kan ik tijdschema's programmeren en stroomverbruik monitoren. De belasting is 2500watts met de 10A volvo lader (snel genoeg opladen voor m'n 2019 T8). Dat heeft me ongeveer 150 euro materiaal gekost.
donzje
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 24.01.2023 - 15:23

Dank je wel Henk, dat is natuurlijk ook nog een optie, al moet ik dat stopcontact ook aan laten leggen voor het huis, maar dat zal een stuk goedkoper zijn inderdaad
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1336
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Zeker een optie.
Er zit wel vaak relatief veel verlies is de "adapter" laders die bij de auto geleverd worden.

Een laadpaal 1 of 3 fase scheelt maar een paar tientjes. leg je die aan zou ik altijd 3 fase doen. ook beter voor de loadbalancing
Als toevallig ook een ander zwaar apparaat ook op die fase zitten, kan je snel aan de 25A zitten.

De automaat in je meterkast is meestal wel rond de 150 a 200 euro tegenover 2 a 3 tientjes voor 1 fase (als je voldoende op je aardlek over hebt)

Als je alles moet laten doen is het natuurlijk niet goedkoop en zeker met een hybrid duurt het wel even voordat je dat geld eruit hebt.
Ik heb het zelf gedaan, maargoed, begin daar niet aan in je meterkast als je daar geen ervaring mee hebt.

De lader en de kabel zelf is niks anders dan een vijf aders koppel, klinkt altijd erg bijzonder, maar kan je thuis een stopcontact vervangen en een schilderijtje ophangen kan je ook een laadpaal ophangen en aansluiten.
-V60 B4 7dct R design wit
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”