Dan toch een keer een technisch probleempje?
Na 2 weken stilstand gisteren met mijn diesel een klein uurtje onderweg, wil ik versnellen om in te voegen op de A15, geef gas bij ca. 1500 rpm en nauwelijks reactie, alsof er geen turbo op zat.
Vervolgens wat met het gas gespeeld, en lijkt het weer te doen. Vanmorgen soms ook wat weifelend, om er vervolgens weer met alle 480 Nm aan te sleuren.
Rara, wat kan dat zijn? Turbo? Luchtmassameter?
Soms nauwelijks reactie op gas geven
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Beste is even uitlezen. Ik neem aan dat er geen meldingen zijn op het schermpje van het dashboard?
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Geen enkele melding idd. Morgen sowieso even bij mijn garage langs voor een oliebeurtje, kan de V meteen even uitgelezen worden.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 249k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Is nog een hele (reparatie)geschiedenis geworden.
Uitlezen, niets te zien!
Eerste verdachte: wervelkleppen. Hier leek dusdanig veel speling op te zitten dat deze als schuldige aangewezen werd. Vervangen dus. Bij deze ingreep ook 2 verstuivers naar hun grootje vanwege eerdere ondeugdelijke montage, en dus alleen met bruut geweld uit het blok te krijgen (vervangen door 2 gereviseerde). Ook de oude turbodruksensor (rode!?) vervangen. Vervolgens rijden, en nog altijd geen druk
.
Vervolgens de LMM vervangen, nog geen druk. En keer op keer uitlezen, en niets te zien.
Uiteindelijk originele software terug in de ECU, en toen wel meldingen gelukkig. EGR bleek de oorzaak, deze vervangen. Na nog wat gelazer met een lek in het koelsysteem nu weer terug in een gezonde gekietelde 2.4d. Heeft al met al anderhalve maand geduurd, maar het was/is het waard. Eerste serieuze reparatie in 200k km, dus niet zo slecht. Hopelijk nu weer goed voor nog een paar jaar.
Uitlezen, niets te zien!
Eerste verdachte: wervelkleppen. Hier leek dusdanig veel speling op te zitten dat deze als schuldige aangewezen werd. Vervangen dus. Bij deze ingreep ook 2 verstuivers naar hun grootje vanwege eerdere ondeugdelijke montage, en dus alleen met bruut geweld uit het blok te krijgen (vervangen door 2 gereviseerde). Ook de oude turbodruksensor (rode!?) vervangen. Vervolgens rijden, en nog altijd geen druk

Vervolgens de LMM vervangen, nog geen druk. En keer op keer uitlezen, en niets te zien.
Uiteindelijk originele software terug in de ECU, en toen wel meldingen gelukkig. EGR bleek de oorzaak, deze vervangen. Na nog wat gelazer met een lek in het koelsysteem nu weer terug in een gezonde gekietelde 2.4d. Heeft al met al anderhalve maand geduurd, maar het was/is het waard. Eerste serieuze reparatie in 200k km, dus niet zo slecht. Hopelijk nu weer goed voor nog een paar jaar.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 249k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Kennelijk heeft de thermostaat ook een tikje gehad van het lek in het koelsysteem aangezien de temperatuur nu slechts langzaam oploopt en rond de 65 a 70 graden blijft hangen. Zal dus binnenkort ook worden vervangen door een nieuwe.pbor schreef: ↑31.05.2023 - 09:53 Is nog een hele (reparatie)geschiedenis geworden.
Uitlezen, niets te zien!
Eerste verdachte: wervelkleppen. Hier leek dusdanig veel speling op te zitten dat deze als schuldige aangewezen werd. Vervangen dus. Bij deze ingreep ook 2 verstuivers naar hun grootje vanwege eerdere ondeugdelijke montage, en dus alleen met bruut geweld uit het blok te krijgen (vervangen door 2 gereviseerde). Ook de oude turbodruksensor (rode!?) vervangen. Vervolgens rijden, en nog altijd geen druk.
Vervolgens de LMM vervangen, nog geen druk. En keer op keer uitlezen, en niets te zien.
Uiteindelijk originele software terug in de ECU, en toen wel meldingen gelukkig. EGR bleek de oorzaak, deze vervangen. Na nog wat gelazer met een lek in het koelsysteem nu weer terug in een gezonde gekietelde 2.4d. Heeft al met al anderhalve maand geduurd, maar het was/is het waard. Eerste serieuze reparatie in 200k km, dus niet zo slecht. Hopelijk nu weer goed voor nog een paar jaar.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 249k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
- pbor
- 3rd Gear member
- Berichten: 307
- Lid geworden op: 12.08.2018 - 10:13
Nieuw thermostaatje erin, en de V warmt weer normaal op. Rijdt toch een stuk prettiger met een blok dat wat sneller op temperatuur komt,
Komend jaar hopelijk probleemloos, en dan is de distributie weer aan de beurt bij ca. 425k km. Bij de APK in October ff zien wat we doen, maar zal wel administratief afmelden van roetfilter worden.
Komend jaar hopelijk probleemloos, en dan is de distributie weer aan de beurt bij ca. 425k km. Bij de APK in October ff zien wat we doen, maar zal wel administratief afmelden van roetfilter worden.
Mrt.'24 - Heden: V70 D5 6at 2013 - 249k km
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94
Nov.'18 - Mrt.'24: V70 2.4d 6mt 2006 418k km
'96 - Heden: M900 ‘93
"01 - Heden: 900 SL ‘94