Ervaring HV100/Blauwe diesel/Plantaardige diesel

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
iljalammers
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.08.2022 - 13:01

Hallo Allen,

Ik rij inmiddels 8 jaar in een V70 2.4D uit 2008 (laatste model) met nu 440d kilometer op de teller.
In een zoektocht naar schoner rijden ben ik uitgekomen op HV100 brandstof van bijvoorbeeld Nesté, ofwel Blauwe diesel of Plantaardige diesel.
Waar ik niet uit kom is kan dit type motor daar probleemloos (op lange termijn) mee uit de voeten? En zo niet wat kan er mis gaan?

Nesté schrijft op haar site dat het geen probleem is, Volvo zelf zegt niet doen en alle andere fora, sites en mensen die ik geraadpleegd heb geven niet veel duidelijkheid.
Wat ik tot nu gevonden heb is dat de rubbers van het brandstoffilter zouden kunnen gaan lekken.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met HV100 of andere vormen van plantaardige diesel?

Ik heb zelf de proef op de som genomen en heb de afgelopen weken 3700 kilometer gereden naar en door Zweden op maar 1,5 tank echte diesel.
En de rest alleen HV100 getankt van verschillende merken. In Zweden is plantaardige diesel heel goed te krijgen.
Met volle auto, dankkoffer en ook een aaneengesloten rit van 1300km zijn prima gegaan en heb ik geen verschil gemerkt.
De enige keerzijde die ik tot nu toe gemerkt heb is dat het echt een heel stuk stuk duurder is.

Ik hoor graag ervaringen en of tips van anderen.
Alvast dank!
Groet, Ilja
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7895
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Waarom twijfelen aan wat Volvo adviseert?

Overigens ben ik wel benieuwd naar de locaties waar je "plantaardige" diesel kan kopen. Ik woon zelf in Zweden en heb het hier nog nergens gezien.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
iljalammers
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.08.2022 - 13:01

De reactie die ik van Volvo zelf kreeg was het oplezen van de handleiding uit 2008. BMW en Fiat geven bijvoorbeeld zelf aan (website Nesté) dat hun oudere modellen probleemloos op plantaardige diesel kunnen rijden.

Via de app Bensinkoll (https://apps.apple.com/nl/app/bensinkol ... 82566?l=en) kan je in Zweden benzine stations vinden en selecteren op allerlei verschillende soorten brandstof.
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Ik zit in de gww sector, in het begin zeg 7 jaar terug was iedereen huiverig om het in de machines te gooien: inmiddels kieperen we het overal in, om 100%co2 vrij te kunnen werken. Zonder enige extra storing tot nu toe. Trek zelf je conclusie.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1557
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Volgens Volvo zijn alleen de SPA en CMA modellen met een VED4 motor hier geschikt voor. Deze hebben een andere brandstofpomp.
iljalammers
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.08.2022 - 13:01

Sammmyvannorel schreef: 15.08.2022 - 20:02 Ik zit in de gww sector, in het begin zeg 7 jaar terug was iedereen huiverig om het in de machines te gooien: inmiddels kieperen we het overal in, om 100%co2 vrij te kunnen werken. Zonder enige extra storing tot nu toe. Trek zelf je conclusie.
Dat klinkt heel goed, maar tank jij het inmiddels zelf ook?
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

iljalammers schreef: 17.08.2022 - 10:04
Sammmyvannorel schreef: 15.08.2022 - 20:02 Ik zit in de gww sector, in het begin zeg 7 jaar terug was iedereen huiverig om het in de machines te gooien: inmiddels kieperen we het overal in, om 100%co2 vrij te kunnen werken. Zonder enige extra storing tot nu toe. Trek zelf je conclusie.
Dat klinkt heel goed, maar tank jij het inmiddels zelf ook?
Mijn conclusie: laat het lekker in de gww machines kieperen, daar gaat veel meer co2 mee de lucht in 😉 mijn privé luxe wagen komt geen frituurvet in welke vorm dan ook in 🤪
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

HVO100 is alles behalve frituurvet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7895
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

V480-S60 schreef: 17.08.2022 - 18:11 HVO100 is alles behalve frituurvet.
Dus wel....
Kijk op de website van de producent.

https://www.neste.nl/neste-my-renewable ... bijgetankt.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Het mag dan gedeeltelijk wel uit afgewerkte frituurolie zijn "gemaakt". Het is echter zodanig "zuiver" dat die vergelijking absoluut niet meer opgaat.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Nee het is inderdaad aan alle kanten bewerkt en daarom zal het prima vervanger voor diesel zijn, blijkens ervaringen. Maar als het misgaat ben je de Sjaak want je hebt er niet ingegooid wat moet. Anderzijds wat ik zeg, in de gww is het volop in gebruik bij motoren tot euro6.

Overigens gaat er ook geen frituurvet in mijn kofferbak, veel te bang dat het gaat lekken, ik haal en breng dat spul wel met de bakfiets🥲
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14386
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Citaat: HVO 100 kan in alle moderne dieselvoertuigen worden getankt. De dieselvoertuigen moeten wel voldoen aan de EN15940 norm."

Bovenstaand in de wervingsfolders. Maar hoe weet ik nu of ik binnen de EN 15940 val als simpele autobezitter? Daarnaast heb ik echt nog nooit VO 100 ergens in France zien staan. Maar die alertheid 'HVO 100' is opgestart;( selectieve perceptie)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Sammmyvannorel
3rd Gear member
Berichten: 285
Lid geworden op: 22.07.2021 - 23:44

Inmiddels moet ik terugkomen op mijn oordeel: ik heb zojuist een driekwart tank hvo100 in mijn d3 tank gegooid: motor loopt veel mooier, maar schrok wel van de prijs: iets van 2.10 euro. Verbruik is nog niet duidelijk, ik heb het nu vooral preventief voor de deeltjestest gedaan die bij mij op 17 juli wordt uitgevoerd ivm apk: bevriende garagist gaf aan dat er best veel auto’s alsnog slagen na een tank hvo100 er door gedraaid te hebben. Ik heb nu natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar als ie slaagt ben ik allang blij 🙃

Dat van die EN15940 norm ging bij mij sowieso goed: de d3 die als laatste in de nieuwe v60 werd geplaatst is dezelfde als in mijn v60 en daarvoor is ie gehomologeerd, dus dat gokje durf ik wel te maken met mijn auto.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik moest met mijn vorige leasert (geen Volvo) op het laatst verplicht HVO100 tanken. Motor was na een paar keer tanken duidelijk stiller en liep soepeler.
Ook de "oude" Sprinters bij ons draaien er goed op. Die norm is gewoon een verkooppraatje, HVO100 is gewoon fijner om te tanken (geen stinkede handen meer) en mee te rijden.
Het is alleen (veel te) duur.

(Bijkomend voordeel is ook dat er minder roet gevormd wordt met HVO100 ten opzichte van normale diesel.)

Edit.
Omdat HVO100 als plantaardige brandstof een chemisch significant andere samenstelling heeft als minerale olie kan deze niet aan de NEN-norm voor (minerale) dieselolie voldoen. Aangezien daar samenstellingseisen in staan. Daarom dekken sommige fabrikanten zich in. De praktijk wijst echter uit dat het ook bij oudere motoren werkt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
iljalammers
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 15.08.2022 - 13:01

Een update van mijn kant.

Ik rij inmiddels bijna een jaar (grofweg 25.000 km) vrijwel helemaal op HV100.
Behalve het grote prijsverschil en iets meer zoeken naar een pomp bevalt het mij prima.
De auto rijdt probleemloos, dus voor mij is het voor nu de ideale oplossing om toch fossielvrij te rijden en stukken minder co2 uitstoot te produceren.
Gebruikersavatar
A.J.A.
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.12.2016 - 09:13

Sammmyvannorel schreef: 28.06.2023 - 16:58 Inmiddels moet ik terugkomen op mijn oordeel: ik heb zojuist een driekwart tank hvo100 in mijn d3 tank gegooid: motor loopt veel mooier, maar schrok wel van de prijs: iets van 2.10 euro. Verbruik is nog niet duidelijk, ik heb het nu vooral preventief voor de deeltjestest gedaan die bij mij op 17 juli wordt uitgevoerd ivm apk: bevriende garagist gaf aan dat er best veel auto’s alsnog slagen na een tank hvo100 er door gedraaid te hebben. Ik heb nu natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal, maar als ie slaagt ben ik allang blij 🙃

Dat van die EN15940 norm ging bij mij sowieso goed: de d3 die als laatste in de nieuwe v60 werd geplaatst is dezelfde als in mijn v60 en daarvoor is ie gehomologeerd, dus dat gokje durf ik wel te maken met mijn auto.
Ik ben nu toch wel benieuwd of de auto door de DPF test gekomen is door HVO100 te tanken?

Zelf overweeg ik ook om dit eens uit te proberen voor mijn S60 D4 (2.0 4-cyl) uit 2014.
Reden: In oktober '23 is de S60 met hakken over de sloot door de APK gekomen. De DPF gaf na 3 metingen nog geen toelaatbaar resultaat. Daarna is deze uitgebouwd, en in de oven geweest bij Terlouw Rotterdam om schoon te branden. De meting na schoonbranden kwam uit op 800k waar (ik meen) 1000k per cc toegestaan is. Niet wat je zou verwachten voor een "hernieuwde" roetfilter dus.

Komende oktober is het dus weer zover. Als ik niets doe, verwacht ik weer hetzelfde probleem als in '23. Heeft iemand ervaring met HVO100 in een VEA D4?
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

The Mechanic schreef: 15.08.2022 - 21:33 Volgens Volvo zijn alleen de SPA en CMA modellen met een VED4 motor hier geschikt voor. Deze hebben een andere brandstofpomp.
Bedankt voor het melden. HVO100 is in mijn geval dus alleen eventueel tijdelijk een oplossing om door een DPF test te komen.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20547
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Officieel ja.
In de praktijk blijkt HVO100 gewoon te voldoen in alle (ook) "oude" dieselmotoren.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”