Even ter info : alle licenties voor de FM frequenties zijn met 12 jaar verlengd.
Dus je hoeft niet bang te zijn dat je binnenkort alleen maar ruis hoort op je radio.
En idd is internet radio via je telefoon en Apple car play/Android play veel beter omdat je zelfs je regionale zenders overal ter wereld kunt beluisteren.
( geen geografische grenzen)
My Tuner of Tune in zijn wat dat betreft uitstekende apps
DAB+ zal waarschijnlijk een stille dood. sterven………
DAB+
- bluefreefun
- 2nd Gear member
Ik had hoge verwachtingen van DAB+ maar in mijn xc40 is de ontvangst en de kwaliteit zeer teleurstellend. In onze regio (Midden Limburg) stapels Duitse zenders die op een of andere manier voorkomen dat de Nederlandse zenders doorkomen want die blijft DAB zoeken. Wat ik heb begrepen zou de ontvangst in tunnels goed moeten blijven en dat is ook niet. DAB+ zat er standaard in, ik zou er niet in investeren.
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
720 Inscription Bursting Blue metallic
- Rinootje
- 4th Gear member
Helaas ooit wel gedaan, om mijn niet voorbereide V40 het er wel in te laten bouwen. Heeft me veel geld gekost maar de ontvangst is om te huilen. Althans in NL. Zodra je in DE bent is de ontvangst stukken beter. Gewoon omdat er daar veel meer (steun)zenders staan.bluefreefun schreef: ↑22.07.2023 - 22:05 Ik had hoge verwachtingen van DAB+ maar in mijn xc40 is de ontvangst en de kwaliteit zeer teleurstellend. In onze regio (Midden Limburg) stapels Duitse zenders die op een of andere manier voorkomen dat de Nederlandse zenders doorkomen want die blijft DAB zoeken. Wat ik heb begrepen zou de ontvangst in tunnels goed moeten blijven en dat is ook niet. DAB+ zat er standaard in, ik zou er niet in investeren.
En als ik door de Gaasperdammer-tunnel rijdt, dan is er ook geen enkele ontvangst, terwijl de FM gewoon doorgaat. In die tunnel staan trouwens FM steun zenders, die je ook kunnen oproepen om de tunnel te verlaten (heb ik gemerkt, in de eerste dagen toen de tunnel net open was).
Vind het alleen heel erg jammer, dat Tune-In, zelfs de andere apps ook niet, niet meer geupdate worden. Zo kan Tune-in in mijn V40 niet meer overweg met de https streaming die nu heel gewoon is.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
-
- 7th Gear member
Snap nog steeds niet waarom DAB+ zo opgehemeld wordt. De ontvangst is ronduit droevig te noemen. En inderdaad, met tegenwoordig car play veel betere kwaliteit en groter aanbod voor weinig. Dus waarom zou je zo'n teleurstellend systeem in je auto willen?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"A man without a vision for his future, always returns to his past"
-
- 5th Gear member
DAB+ is bedacht om het aantal zenders dat te ontvangen is groter te maken.
FM is een verbinding met horizon bereik daarom schakelen autoradio's om naar verschillende steunzenders wanneer je door Nederland rijdt.
DAB+ is op zich een goed systeem. De ontvangst mogelijkheid hangt sterk af van voldoende steunzenders.
Nederland heeft daar niet voldoende in geïnvesteerd. Daarom is de ontvangst niet overal goed.
Om het invoeren te laten slagen zijn nieuwe personen auto's al enkele jaren verplicht voorzien van DAB+.
In Noorwegen is alleen nog maar ontvangst mogelijk middels DAB+, alle FM zenders zijn uitgeschakeld.
FM is een verbinding met horizon bereik daarom schakelen autoradio's om naar verschillende steunzenders wanneer je door Nederland rijdt.
DAB+ is op zich een goed systeem. De ontvangst mogelijkheid hangt sterk af van voldoende steunzenders.
Nederland heeft daar niet voldoende in geïnvesteerd. Daarom is de ontvangst niet overal goed.
Om het invoeren te laten slagen zijn nieuwe personen auto's al enkele jaren verplicht voorzien van DAB+.
In Noorwegen is alleen nog maar ontvangst mogelijk middels DAB+, alle FM zenders zijn uitgeschakeld.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 7th Gear member
Zeg maar: niet.
Misschien in het zuiden. Hier is het stilte...
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
- Henry82
- 6th Gear member
Ik vind het eigenlijk prima werken. Tuurlijk, in een tunnel valt de ontvangst wel eens weg, maar dat is dan maar zo. Verder eigenlijk weinig klachten en overal prima bereik.
Internetradio gebruik ik in het buitenland, om toch gewoon de Nederlandse zenders te kunnen horen. Maar dat vind ik wel een gedoe. Duurt altijd even voor het opgestart is, en voor het begint altijd die korte irritante reclames. Of doe ik iets verkeerd, en mis ik die gratis app voor radio zonder reclames?
Internetradio gebruik ik in het buitenland, om toch gewoon de Nederlandse zenders te kunnen horen. Maar dat vind ik wel een gedoe. Duurt altijd even voor het opgestart is, en voor het begint altijd die korte irritante reclames. Of doe ik iets verkeerd, en mis ik die gratis app voor radio zonder reclames?
Life is what happens while you're busy making other plans
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Hier in het Zuid Westen is DAB+ probleemloos en glashelder. Wel merk ik onderweg soms een grensovergang van ondersteuning. Dan valt hij even een 2 seconden weg. Altijd op dezelfde plaats. Door de zuivere ontvangst van DAB, luister ik dus nooit naar FM.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Rinootje
- 4th Gear member
Die reclame is onderdeel van hun business verdiensten. Even zappen is er niet meer bij.
Via de originele url zul je die reclame niet hebben, maar die is heel goed afgeschermd en niet makkelijk te vinden.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
-
- 1st Gear member
In zuid west Brabant hebben wij ook de ervaring dat Dab+ een prima ontvangst heeft, FM is in onze ervaring juist wat minder. Wel is de Dab+ ontvangst in de Volvo wat slechter dan in onze andere auto's (Citroen/Fiat).
Jurgen.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
2023 XC40 T5 Ultimate Dark Fjord Blue.
-
- 3rd Gear member
Met de My Tuner app heb je geen audio reclames en is gratis. Uiteraard krijg je wel de gewone commercials als je bijvoorbeeld op Sky radio afstemt, hetxelfde als via de FM of DAB+Henry82 schreef: ↑24.07.2023 - 09:11 Ik vind het eigenlijk prima werken. Tuurlijk, in een tunnel valt de ontvangst wel eens weg, maar dat is dan maar zo. Verder eigenlijk weinig klachten en overal prima bereik.
Maar ik luister liever naar de 99.000 andere zenders die ik onder mijn favorieten heb staan. Voor elk wat wils en worldwide gratis en zonder commercials te beluisteren.
Mijn favoriete zenders zijn sixties, country en rock
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
Ter aanvulling : als je de app installeert krijg je wel de vraag of je een eenmalige donatie wil doen, maar als je dat wegklikt op het kruisje kan je de app onbeperkt gebruiken zonder audio reclame/commercials.
Naar mijn mening is de meest uitgebreide en gebruiksvriendelijke app met een hoge bitrate. Perfecte geluidskwaliteit
Naar mijn mening is de meest uitgebreide en gebruiksvriendelijke app met een hoge bitrate. Perfecte geluidskwaliteit
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Weet iemand verschil tussen de verschillende Radio App's qua geluidskwaliteit / bitrate etc en dan denk ik aan o.a TuneIn, Mytuner, Juke.
Misschien niet goed gekeken maar kan dat niet vinden, maar ben er wel nieuwsgierig naar...
Misschien niet goed gekeken maar kan dat niet vinden, maar ben er wel nieuwsgierig naar...
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
- Bluesbroeder
- 3rd Gear member
Ok thx, ik had het wel op hoogste kwaliteit staan maar kon niet vinden wat dat was, nu duidelijk!
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue