rijden in de bergen met een V90 CC T5 automaat

De nieuwe generatie S en V90
Plaats reactie
alfredgeel2
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 08.07.2013 - 12:36
Locatie: Belgisch Limburg (Kempen)

Omdat op de V70 T5 nu 320.000km staan hebben we een V90 CC T5 automaat aangeschaft.
We hebben heel wat ervaring met het rijden in de bergen en ik heb nu met de nieuwe V90 toch enkele vragen.

Als ik met de V70 (automaat) de versnelling handmatig een lagere versnelling koos, kon ik rustig de pas afrijden door op de motor te remmen.
Nu met de V90 heb ik het gevoel dat de auto helemaal niet (of amper) remt op de motor.
Als ik de speed limit instel dan voel ik wel dat de auto serieus afremt.
Is er ergens een setting die ik vergeet in te schakelen waardoor de auto amper op de motor remt als ik handmatig een versnelling terugschakel?
Volvo 340 1.6D 1986
Volvo 340 1.4 LPG 1984
Volvo 460 1.8 LPG 1992
Volvo 850 2.0 LPG 1996
volvo V70XC 2.5T LPG 1998
Volvo V70 2.5T LPG 2006
Volvo S80 2.0 LPG 2009
Volvo V90CC LPG 2018
Gebruikersavatar
Pitcher
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 05.04.2021 - 14:00
Locatie: Midden Nederland

alfredgeel2 schreef: 24.07.2023 - 11:18 Omdat op de V70 T5 nu 320.000km staan hebben we een V90 CC T5 automaat aangeschaft.
We hebben heel wat ervaring met het rijden in de bergen en ik heb nu met de nieuwe V90 toch enkele vragen.

Als ik met de V70 (automaat) de versnelling handmatig een lagere versnelling koos, kon ik rustig de pas afrijden door op de motor te remmen.
Nu met de V90 heb ik het gevoel dat de auto helemaal niet (of amper) remt op de motor.
Als ik de speed limit instel dan voel ik wel dat de auto serieus afremt.
Is er ergens een setting die ik vergeet in te schakelen waardoor de auto amper op de motor remt als ik handmatig een versnelling terugschakel?

Gefeliciteerd, prachtige wagen! Uiteraard kunnen we een paar foto's altijd waarderen.

We rijden zelf een V90 T5 en in de bergen zet ik de wagen graag in Polestar (voorheen Dynamic). Hierdoor blijft de auto wat hoger in toeren en langer in de versnelling. Je zou er ook voor kunnen kiezen om zelf te schakelen.

Bergafwaarts de wagen vooral niet op adaptive cruiscontrol, Pilot Assist of op Eco-modus zetten want dan wordt de auto vertraagd middels remmen. In Eco-modus loopt de auto zelfs in vrij (Coasting) dus wordt er helemaal niet vertraagd op de motor. Hierdoor slijten de remblokken aan de achterzijde onnodig hard. Bovendien lijkt het me dat je vooral op bochtige wegen meer controle over de wagen houdt als de bak niet in vrij loopt.

Veel plezier met je prachtige kilometervreter!
Volvo V90 Inscription Crystal White Pearl MY'17 T5 Polestar/Obbe Tuning
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3722
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Nee, je vergeet niets.
Een ICE T5 GT remt veel minder af, dan de vorige serie motoren.
Als je toch voldoende op de motor af wil remmen in de bergen, met desnoods een caravan,
dan kan dat echt wel maar dan zit je rond de 5000 rpm.
Geeft niets......

Genietse van het mooiste model Volvo. (slechts mijn mening)
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28501
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Misschien staat de rijmodus op ECO dan remt de auto ook minder af op de motor.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Bij >3000-3500 toeren wordt er echt wel geremd op de motor. Zojuist nog gedaan met eenzelfde T5...:)
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik ben net terug uit de Alpen met betreffende auto.
Gefeliciteerd trouwens, top aankoop.

Hierboven is al een en ander goed beschreven.
Inderdaad op Eco remt nauwelijks op de motor, Comfort wat beter, maar Performance/Polestar werkt beste, dan blijft ie hoog in de toeren.

Andere optie is de versnellingspook naar links zetten op handmatig en dan steeds een versnelling op of af schakelen.

Beetje uitproberen wat je zelf het fijnste vind.

Succes!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
jkr
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 20.04.2017 - 23:05

Ik gebruik in de bergen ook vooral de polestar stand met als het nodig is handmatig terugschakelen. Remt dan goed op de motor
V90 CC ‘20 T5 pro polestar maple brown
XC70 '12 electric silver
Saab 9-3 se tid ‘06
Volvo 460 1.8i lpg ‘97
VolvoPunk
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 02.03.2023 - 16:51
Locatie: Ghent - Belgium

ik lees hier verschillende maal dat er in de ECO stand gereden wordt... ik heb niet de indruk dat de auto anders presteert in die stand dus ik gebruik enkel de standaard instelling. ( kan nu even op de naam niet komen ;-) ) Wel gebruik in in Griekenland en Lapland de off road stand in de bergen maar die slaat vanzelf over eens dat je sneller aan het rijden bent... automatische handrem staat altijd aan...
V90 CC D4 12/2017 M
P1800S B20 1968
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3711
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De Eco-stand geeft hetzelfde vermogen als de andere standen (Comfort en Dynamic/Polestar) maar de automaat rijdt meer op koppel en er kan "gecoast" worden.
Meer uitleg over coasten:
https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... anged=true

of

https://www.autoblog.com/2021/03/25/coa ... _wXVBM0WhW
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3175
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Ik rij nu ca. 1.5 jaar met een Individual rijprofiel, op basis van Eco (met wel wat aanpassingen en start-stop uit). Mijn ervaring is dat de auto lager in de toeren blijft en dus eerder opschakelt.
Het verbruik is aanzienlijk zuiniger.
Staat nu overall op 8.1 L/100 km, waar ik voorheen vaak boven de 9 zat.
(niet helemaal te vergelijken, ik rij ook meer lange afstanden en op addaptive cruise).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “S90 / V90 vanaf MY 2016”