Volvo XC60 T5 met AWD

De Nieuwe XC60
Plaats reactie
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Mijn XC60 T5 van 2019 heeft AWD. Allemaal prachtig als ik op diverse YouTube filmpjes lees wat de voordelen moeten zijn m.b.t. de rij-eigenschappen. Maar onlangs kreeg ik het gevoel dat AWD iets is voor de verharde weg. Wat aan de hand.

Aan de trekhaak hangt mijn caravan van ca. 1400 kg. Bij vertrek vanaf de campingplek koppel ik de caravan aan en wil vertrekken. Achterwielen staan op het grasveld en de voorwielen op de grindbaan van de camping weg.

Wat schetst mijn verbazing? De voorwielen slippen door en de hele trein blijft staan waar 'ie staat... Een fikse duw van de buren bracht uitkomst, echter met een blik van... Je zou toch verwachten dat de achterwielen het dan overnemen? Of overschat ik de werking van AWD in deze situatie?

Volgens de info zou de Haldexkoppeling dit AWD-gebeuren automatisch regelen. En in het infotainment vind ik geen instelling m.b.t. bovenstaande. Wie weet raad of heeft advies?
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
erichendri
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.07.2017 - 22:25
Locatie: Doorn

Raar, hij zou het inderdaad altijd moeten doen met doorslippende voorwielen.
Iets van eco aan gezet?
Mischien in de sportstand proberen.

Eric
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3065
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Haldex awd moet het altijd doen, in een bepaalde verhouding.
Niet alleen bij slippend wiel (waar de rem op gaat) maar juist ook bij meer vermogen (caravan) vragen of snel wegtrekken; dus dan in een andere verhouding.

Net 8 weken lang constant elke dag ervaren.
Je voelt gewoonweg dat alle 4 zijn poten grip hebben en jouw auto overal brengen, met sleurhut, waar een niet-awd niet aan hoeft te denken.

Zelfs visco moet het altijd doen voor 90-10.
Pas bij slippend wiel 50-50
Ook 11 jaar lang ervaren.

Vraag;
Komt je neus omhoog bij wegtrekken?
Indien ja, dan heb je slechts voorwiel aandrijving.
Ga je horizontaal als een strijkijzer weg?
Dat doet de haldex het goed.

Ik vrees dat jouw Haldex.......

Bover weet daar inmiddels bijna alles van.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28421
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Klinkt als een niet functionerende hadden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1403
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Misschien een hele stomme vraag, maar weet je zeker dat het ook echt een AWD is?
Ze werden zowel met als zonder AWD geleverd (prijsverschil €4.000)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Henry82 schreef: 27.06.2023 - 08:40 Misschien een hele stomme vraag, maar weet je zeker dat het ook echt een AWD is?
Ze werden zowel met als zonder AWD geleverd (prijsverschil €4.000)
Ik heb hem als import gekocht. En kan slechts afgaan op de badge op de achterklep.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

mees schreef: 26.06.2023 - 22:44 Haldex awd moet het altijd doen, in een bepaalde verhouding.
Niet alleen bij slippend wiel (waar de rem op gaat) maar juist ook bij meer vermogen (caravan) vragen of snel wegtrekken; dus dan in een andere verhouding.

Net 8 weken lang constant elke dag ervaren.
Je voelt gewoonweg dat alle 4 zijn poten grip hebben en jouw auto overal brengen, met sleurhut, waar een niet-awd niet aan hoeft te denken.

Zelfs visco moet het altijd doen voor 90-10.
Pas bij slippend wiel 50-50
Ook 11 jaar lang ervaren.

Vraag;
Komt je neus omhoog bij wegtrekken?
Indien ja, dan heb je slechts voorwiel aandrijving.
Ga je horizontaal als een strijkijzer weg?
Dat doet de haldex het goed.

Ik vrees dat jouw Haldex.......

Bover weet daar inmiddels bijna alles van.
Neus kwam niet omhoog. Slechts het grind werd "verstrooid" op de grasmat...
Bij snel optrekken gebeurd er niks geks
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4749
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Controleer de zekering eens. Tenminste bij mijn 2012 V70 was de AWD apart gezekerd.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Het verlossende antwoord. Vandaag de techneut van mijn Volvodealer bij Nieuwenhuijze in Zwolle gebeld. Van hem een uitgebreid en helder antwoord gekregen. A.d.h. van mijn VIN-nummer kon hij zien dat er wel degelijk 4-wiel aandrijving op zit. Zijn uitleg in steno:

- als de trekhaak in functie is, dan:
- weet de auto niet wat er aan de haak hangt m.b.t. gewicht
(fietsenrek / caravan)
- worden bepaalde veiligheidsfunctiess uitgeschakeld
(dodehoek in spiegels en achteropkomend verkeer en parkassist)

Omdat de voorwielen op grind stonden, heb ik uit voorzorg rustig gas gegeven. Had ik daarentegen een flinke dot gas gegeven dan had de Haldex daar passend op gereageerd en ook de achterwielen bijgeschakeld.
Maar het is nog beter om de volgende keer in zo'n situatie om gelijk "off road" in te schakelen. Nooit geweten dat je die mogelijheid hebt. Maar door het indrukken van de rolknop in de middelconsole krijg je dus die functie in beeld en kunt die kiezen. Standaard is de verdeling tussen voor- en achterwielen 80/20%. Bij "off-road" wordt dat 50/50%.
N.B. De auto wil in deze stand max. 40 km/h rijden. Zou je per ongelijk de stand kiezen bij een rijdende auto > 40 km/h, dan wordt dit geblokkeerd.
Dan denk je je auto te kennen...? Maar gelukkig is een mens nooit te oud om nog wat te leren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1403
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Mooi dat het helemaal helder is nu! Die auto heeft meer mogelijkheden dan je vooraf had kunnen bedenken :)

Fijn ook dat het gewoon een echte AWD is. Vroeger had je de eerste generatie XC90, die werden in Nederland als AWD geleverd, maar in de USA als FWD. En er waren er best een aantal in Nederland geïmporteerd, al dan niet achteraf voorzien van een AWD badge ;) Maar voor jou niet van toepassing gelukkig!
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

giso schreef: 29.06.2023 - 16:35 Maar het is nog beter om de volgende keer in zo'n situatie om gelijk "off road" in te schakelen. Nooit geweten dat je die mogelijheid hebt. Maar door het indrukken van de rolknop in de middelconsole krijg je dus die functie in beeld en kunt die kiezen.
Het verbaast me dat je de functie van de rolknop niet kende.
Ik zou denken dat je bij het zien van zo'n prominent ding nieuwschierig wordt naar de functie ervan :)
Die staat trouwens uitgebreid uitgelegd in de handleiding.
De modus "individual" kan ook interessant zijn.
In en XC90 van 2018 is het bijvoorbeeld een snelle manier om stop/start uit te schakelen.
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
giso
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 19.11.2022 - 11:49
Locatie: In de kop van Veluwe

Willy.VdW schreef: 02.07.2023 - 09:46
Het verbaast me dat je de functie van de rolknop niet kende.
Ik zou denken dat je bij het zien van zo'n prominent ding nieuwschierig wordt naar de functie ervan :)
De Off Road functie zie je dus alleen helder bij snelheid <40 km/u. Daarboven is hij gedimd en vandaar dat het mij voorheen niet was opgevallen :( .
XC60 T8 Recharge, AWD R-Design 2020, Bursting Blue Metallic
XC60 T5 AWD R-Design 2019, Bursting Blue Metallic, Polestar Optimized
Willy.VdW
4th Gear member
Berichten: 787
Lid geworden op: 26.02.2016 - 15:24

giso schreef: 22.07.2023 - 23:46
Willy.VdW schreef: 02.07.2023 - 09:46 Het verbaast me dat je de functie van de rolknop niet kende.
Ik zou denken dat je bij het zien van zo'n prominent ding nieuwschierig wordt naar de functie ervan :)
De Off Road functie zie je dus alleen helder bij snelheid <40 km/u. Daarboven is hij gedimd en vandaar dat het mij voorheen niet was opgevallen :( .
Ik had begrepen dat je de functie van de rolknop niet kende, maar blijkbaar kende je die wel,
enkel niet de offroad rijmodus. Fout begrepen dus :)
2018 XC90 T5
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3097
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

giso schreef: 29.06.2023 - 16:35
Dan denk je je auto te kennen...? Maar gelukkig is een mens nooit te oud om nog wat te leren.
En, als ik die foto zie, heb je ook de Polestar tuning er op zitten - wat dan weer niet door een van de badges achterop wordt weergegeven.
Is ook weer mooi meegenomen!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Plaats reactie

Terug naar “XC60 vanaf MY 2018”