Dat zou best eens kunnen, als ik android auto aan heb via bt doet wifi het ook niet.
Sensus navigatie en (RTTI) verkeersinfo
- bluefreefun
- 2nd Gear member
2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
720 Inscription Bursting Blue metallic
- Henry82
- 5th Gear member
Hotspot kan toch gewoon aan blijven staan? Deed ik wel altijd, en zodra ik dan in de auto stapte was de verbinding er en had ik RTTI. Dat het iets meer batterij gebruikt zou kunnen, maar daar had ik geen last van.nederbelg1 schreef: ↑02.08.2023 - 18:29 bedankt, dat werkt. Net op de rit naar huis geprobeer, idd snelwegdrukte, maar wat plotselinge wegafsluitingen binnendoor waren niet aangegeven (no surprise).
maar wel een gedoe dat je dan voor elke rit je telefoon hotspot moet aanzetten... OK soms voor lange vakantieritten, maar voor woon-werk verkeer?
dat was vroeger veel makkelijker, via bluetooth, automatische koppeling.
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 1st Gear member
hmm, buiten batterij en veiligheids aspecten (werktelefoon) , bij mjin samsung android wordt wifi hotspot automatisch afgeschakeld na x tijd geen connectie.
bluetooth werkt anders, veel lager verbruik dan wifi en automatische koppeling en ontkoppeling.
RTTI in de Sensus is overigens geen probleem, eens aangevinkt blijft dat actief wanneer er een internet verbinding gevonden wordt.
- PGV90
- 6th Gear member
Bij mij ook iPhone, gebruikt als hotspot, via Bluetooth. Geen Carplay.
Verbinding gaat automatisch (zie zowel BT als wereldbolletje) en blijft hele rit gekoppeld.
Verbinding gaat automatisch (zie zowel BT als wereldbolletje) en blijft hele rit gekoppeld.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik snap iets niet of heb iets gemist in dit topic.
Jullie hebben een smartphone nodig om de navigatie van verkeersinfo te voorzien,
zodat er gele, oranje of rode lijnen en allerlei verkeersborden (zoals ongeval) en dan alternatieve / omleiding-routes in beeld verschijnen?
Jullie hebben een smartphone nodig om de navigatie van verkeersinfo te voorzien,
zodat er gele, oranje of rode lijnen en allerlei verkeersborden (zoals ongeval) en dan alternatieve / omleiding-routes in beeld verschijnen?
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- PGV90
- 6th Gear member
Al die groene lijnen zoals op de foto van AirBoxeRT zie ik trouwens niet - alleen geel/oranje/rood/zwart bij file of afsluitingen.
Wellicht dat dat dan ook ergens een instelling is met vakje om aan te vinken.
Wellicht dat dat dan ook ergens een instelling is met vakje om aan te vinken.
Van XC70 naar V90 CC
- PGV90
- 6th Gear member
De gewone verkeersinformatie komt nog door via de RDS van de auto radio, maar voor RTTI (real time) heb je een internet verbinding nodig.mees schreef: ↑03.08.2023 - 16:26 Ik snap iets niet of heb iets gemist in dit topic.
Dat kan simpel via je telefoon of ook met een ingebouwde extra sim.
Van XC70 naar V90 CC
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
okay.... ik begin 'em te snappen.
net nog gekeken in de auto.
RTTI staat uit en de RDS (b)lijkt te komen van Radio538 (staat ergens in een menu van verbindingen).
Hier geen extra sim. Geen wereldbolletje (dus)
en toch goede snelle verkeersinfo met eventuele afsluitingen.
Ook in het buitenland, zelfs buiten de Europese Unie. Uh.... gaat Radio538 zo ver?
RTTI staat uit en de RDS (b)lijkt te komen van Radio538 (staat ergens in een menu van verbindingen).
Ook in het buitenland, zelfs buiten de Europese Unie. Uh.... gaat Radio538 zo ver?
- teebee
- 7th Gear member
RTTI geeft toch echt aanmerkelijk meer info. Bijzonder handig, zeker met die gekleurde lijnen langs de wegen.mees schreef: ↑03.08.2023 - 16:37 okay.... ik begin 'em te snappen.
Gewoon ns proberen Mees

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik héb gekleurde lijnen (en allerlei extra borden / info) langs de wegen !!
Snel en super handig.
Foto van paar dagen geleden.
7 auto's voor mij was een aanrijding ontstaan nadat ik net de A12 opgereden was.
Je ziet onder het blauwe 'eigen auto' symbool net nog een stukje geel.
Werd een fractie later rood, terug-gekleurd naar het oosten......
Snel en super handig.
7 auto's voor mij was een aanrijding ontstaan nadat ik net de A12 opgereden was.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- teebee
- 7th Gear member
Het verschil zit m in de lijnen.
Met RTTI heb je constant overal lijnen, ook groene als alles OK is.
Bij jou zie je een kleurtje verschijnen als er volgens de radio-info een ‘gebeurtenis’ is (denk ik)
Bijgaand even een willekeurig schermpje van mij.
Met RTTI heb je constant overal lijnen, ook groene als alles OK is.
Bij jou zie je een kleurtje verschijnen als er volgens de radio-info een ‘gebeurtenis’ is (denk ik)
Bijgaand even een willekeurig schermpje van mij.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

-
- 1st Gear member
dus het zou wel moeten werken via Bluetooth? dus niet uitsluitend via WIFI zoals eerder gemeld in dit topic?
bij check van de online manual; inderdaad. Morgen nog eens uitdokteren hoe:
" Auto met actieve internetverbinding*
....
De auto maakt een internetverbinding via Bluetooth, Wi-Fi of via de ingebouwde automodem* (simkaart).
.....
Een symbool op de statusbalk van het middendisplay geeft de internetstatus weer. "
RTTI werk overigens zoals het behoord (voorlopig via omslachtige wifi hotspot)
" Uitgebreide verkeersinformatie
...
Wanneer uw auto een internetverbinding heeft kunt u toegang krijgen tot uitgebreide verkeersinformatie1 (RTTI2) over verkeersopstoppingen, afgesloten wegen en andere zaken die uw reistijd kunnen beïnvloeden.
Als u de dienst RTTI hebt geactiveerd, wordt voortdurend informatie over verkeersgebeurtenissen en de verkeersstroom opgehaald via een internetdienst. Wanneer een auto doorstroominformatie aanvraagt, worden tegelijkertijd anonieme gegevens verstuurd over de doorstroom op de actuele locatie van de auto: dit verbetert de werking van de dienst. De anonieme gegevens worden alleen verstuurd, wanneer het RTTI geactiveerd is. Als de dienst niet is geactiveerd, worden er geen gegevens verstuurd.
U moet de dienst mogelijk opnieuw activeren na bepaalde software-updates, werkplaatsbezoekjes of bij aanmaak van een nieuw bestuurdersprofiel.
Wat het navigatiesysteem* weergeeft zijn de actuele verkeersomstandigheden op snelwegen, grotere wegen en hoofdwegen en bepaalde centrumroutes.
Hoeveel verkeersinformatie er op de kaart verschijnt hangt af van de afstand tot de auto. Op de kaart verschijnt alleen verkeersinformatie voor punten binnen een straal van zo'n 120 km (75 mijl) rond de auto.
Op de kaart staan naast de standaardteksten en -symbolen ook aanduidingen voor de doorstroom die de snelheid aangeven ten opzichte van de maximumsnelheid voor een bepaald gedeelte. De doorstroom wordt aangeduid met gekleurde lijnen aan weerszijden van het gedeelte:
Groen – geen storingen.
Oranje – langzaam rijdend verkeer.
Rood – drukte/opstopping/ongeval.
Zwart – weg afgesloten."
- Henry82
- 5th Gear member
Ja, ik had het ook via bluetooth, met de hotspot aan. Je moet wel bij de bluetooth instellingen in Sensus nog even aanvinken dat internet via bluetooth gebruikt wordt.
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
@teebee: wat een kleurplaat is het geworden zeg

-
- 3rd Gear member
Nou, naar aanleiding van alle berichten met tips vanmiddag samen met een collega de proef op de som genomen.
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
Laatst gewijzigd door FLITS34 op 04.08.2023 - 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
Ik zie bij jou geen wereldbolletje, maar wel dat je via DAB+ luistert, misschien krijg je de verkeersinfo via het digitale DAB+?mees schreef: ↑03.08.2023 - 16:46 Ik héb gekleurde lijnen (en allerlei extra borden / info) langs de wegen !!
Snel en super handig.
IMG_20230728_154453.jpeg
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 1st Gear member
hallo
allen bedankt voor de tips dat het ook moet werken met bluetooth.
Inderdaad het werkt!
het gemene is dat je zowel op je telefoon internet transfer moet vrijschakelen via bluetooth (tethering heet dat bij android) , alsook diep in het menu in de sensus (bluetooth - internet connectie). Een beetje dubbelop en niet user friendly als je mij vraagt.
Ik had al eerder geprobeerd via bluetooth toen ik de wagen kreeg, maar omdat android auto in mijn model volgens handleiding alleen via vaste kabel op witte usb poort werkbaar krijgend is, ging ik er van uit dat hij naast het door android gebruikte internet verkeer ook het andere internet verkeer (voor sensus) zo zou pakken. Dus niet, slechte integratie, een beetje een teleurstellng voor volvo dat volgens mij softwarematig niet moeilijk op te lossen is. (@volvo firmware developers: volgende update...?) .
Anyway, dus ik hoef niet een wifi hotspot op te zetten want bluetooth kan je automatisch laten koppelen.
RTTI kwaliteit, zoals eerder genoemd, ook mixed feelings.
Het gaat uit van gebruikersinformatie; hoe meer gebruikers, hoe nauwkeuriger.
volgens handleiding:
>>>>Als u de dienst RTTI hebt geactiveerd, wordt voortdurend informatie over verkeersgebeurtenissen en de verkeersstroom opgehaald via een internetdienst. Wanneer een auto doorstroominformatie aanvraagt, worden tegelijkertijd anonieme gegevens verstuurd over de doorstroom op de actuele locatie van de auto: dit verbetert de werking van de dienst. De anonieme gegevens worden alleen verstuurd, wanneer het RTTI geactiveerd is. Als de dienst niet is geactiveerd, worden er geen gegevens verstuurd.<<<<
De in Sensus geintgegreerde RTTI werkt dus hetzelfde als andere applicaties zoals WAZE, FM, Coyote hier in Belgie en Frankrijk, google maps..... Hoe meer gebruikers die data sharen, hoe nauwkeuriger. Maar die diensten werken niet samen, elk een aparte database. Daarom is flitsmeister redelijk nauwkeurig in Amsterdam, Coyote nauwkeurig rond Parijs, en beide kan je vergeten rond Londen, gebruik daar Waze. En RTTI zit er een beetje tussenin; internationaal (Voor Volvo en wellicht andere merken) maar niet iedereen heeft het aan staan.
dus we moeten promoten dat iedereen RTTI gebruikt, dat helpt alle anderen.
ik zal ook maar een kleurenplaatje toevoegen

- Henry82
- 5th Gear member
Mooi dat het werkt! Ik had wel altijd die groene lijntjes uit staan, dat vond ik net ff te veel van 't goede...
En verder helemaal eens dat het niet allemaal even gebruiksvriendelijk is, maar het werkt en dat is het belangrijkste
En verder helemaal eens dat het niet allemaal even gebruiksvriendelijk is, maar het werkt en dat is het belangrijkste

-
- 1st Gear member