We hebben een XC60 D5 244T14 (bj.2009) met 380.000 op teller.
Vorige week werd hij APK afgekeurd op de roetmeting, dus een nieuwe roetfilter laten monteren voor € 1.000
Maar de laatste tijd lijkt hij wat schokkerig te lopen, vooral bij het optrekken in de 3e versnelling.
Niet altijd dis, De ene dag, wel, de andere niet..
We hebben laten uitlezen en de garage zei dat de turbo vervangen moest worden, wat ongeveer weer € 1.000
Moet gaan kosten.
Omdat We verder weinig merken, ( geen rook of rare geluiden) willen we graag weten of het toch niet iets kleiners kan zijn dan de turbo zelf.
Wie heeft een advies op basis van de klacht en de fotocode?
De foutcode die wordt uitgelezen op het (snap-on ) uitleesapparaat is als volgt:
P 0236-00
“ circuit turbo/ supercharger druksensor A,; bereik / werking Algemene storingsinformatie . Geen subtype - informatie”
Ik hoop dat iemand ons lan helpen! Bij voorbaat bedankt!
Turbo kapot?
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Als dat de énige foutcode is, ben ik daar vrij zeker van.
Je moet wel eerst even uitzoeken welke het is, volgens mij hebben deze motoren allemaal 2 druksensors.
1 bovenop de motor, 1 onderaan bij de intercooler.
Uitlezen met Vadis geeft daar meteen uitsluitsel op.
Je moet wel eerst even uitzoeken welke het is, volgens mij hebben deze motoren allemaal 2 druksensors.
1 bovenop de motor, 1 onderaan bij de intercooler.
Uitlezen met Vadis geeft daar meteen uitsluitsel op.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.05.2016 - 23:35
- Locatie: Nieuwkuijk
Nou, de dealers zijn gesloten of hebben geen tijd.
Vanwege vakantie zijn ze gesloten of kun je alleen terecht voor spoedgevallen.
Uitlezen vonden ze daar geen spoed . ( dat klopt ook wel, moet ik toegeven ) .
Enig idee of je zo’n sensor kunt doormeten met een multimeter?
en welke weerstand hij normaal moet hebben?
( voor beide sensoren dan )
Alvast bedankt!
Vanwege vakantie zijn ze gesloten of kun je alleen terecht voor spoedgevallen.
Uitlezen vonden ze daar geen spoed . ( dat klopt ook wel, moet ik toegeven ) .
Enig idee of je zo’n sensor kunt doormeten met een multimeter?
en welke weerstand hij normaal moet hebben?
( voor beide sensoren dan )
Alvast bedankt!
Volvo XC60 2.4 D5 2009
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
Graag gedaan hoor.
Maar je kan natuurlijk altijd wachten tot je kan uitlezen met Vida, dan ben je écht 100% zeker.
Ik gok dat druksensor A de bovenste is, maar daar pin ik me niet op vast.
Trouwens, een nieuwe turbo voor 1000 €uro lijkt me wel erg optimistisch...
Maar je kan natuurlijk altijd wachten tot je kan uitlezen met Vida, dan ben je écht 100% zeker.
Ik gok dat druksensor A de bovenste is, maar daar pin ik me niet op vast.
Trouwens, een nieuwe turbo voor 1000 €uro lijkt me wel erg optimistisch...
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.05.2016 - 23:35
- Locatie: Nieuwkuijk
Goedemiddag!
Ik heb de nieuwe sensoren binnen, maar het inlaatspruiktsruk zit echt vol smurrie droge olie en roet)
Ik kan. Er natuurlijk wel een nieuwe sensor in stoppen, maar het lijkt mij Beter om het inlaatspruukstuk ook te reinigen.
Ik loop alleen tegen 2 problemen aan:
In beide gevallen had ik verwacht dat ik het zo los kon trekken, maar het zit nog steeds muurvast!
1 de turboslang ( hard plastic), die voor de motor loopt, zit nogal vast.
Het lijkt alsof hij gewoon in de rubbertjes zit geschschoven,, maat ik durg hem niet los te trekken omdat ik bang ben dat ik iets beschadig.
2 ik heb de diesel Leidingen losgemaakt, en ook de 4 boutjes in het midden losgedraaid, maar het ( kunststof) spruitstuk zit erg vast. Hoort dat zo? Of zie ik nog ergens een of meerdere bouten over het hoofd?
Tot slot vraag ik we af of (en hoe) de brandstof leidingen straks weer ontlucht moeten worden als alles weer in elkaar zit.
Alvast bedankt nogmaals !
Ik heb de nieuwe sensoren binnen, maar het inlaatspruiktsruk zit echt vol smurrie droge olie en roet)
Ik kan. Er natuurlijk wel een nieuwe sensor in stoppen, maar het lijkt mij Beter om het inlaatspruukstuk ook te reinigen.
Ik loop alleen tegen 2 problemen aan:
In beide gevallen had ik verwacht dat ik het zo los kon trekken, maar het zit nog steeds muurvast!
1 de turboslang ( hard plastic), die voor de motor loopt, zit nogal vast.
Het lijkt alsof hij gewoon in de rubbertjes zit geschschoven,, maat ik durg hem niet los te trekken omdat ik bang ben dat ik iets beschadig.
2 ik heb de diesel Leidingen losgemaakt, en ook de 4 boutjes in het midden losgedraaid, maar het ( kunststof) spruitstuk zit erg vast. Hoort dat zo? Of zie ik nog ergens een of meerdere bouten over het hoofd?
Tot slot vraag ik we af of (en hoe) de brandstof leidingen straks weer ontlucht moeten worden als alles weer in elkaar zit.
Alvast bedankt nogmaals !
Volvo XC60 2.4 D5 2009
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26937
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Gewoon door blijven starten.
Door de extreem hoge druk van een common-rail systeem valt er niet meer te ontluchten zoals dit "vroeger" altijd ging door de leiding naar de injector open te draaien.
Systeem ontlucht zichzelf en met een klein beetje geduld zal de motor aan slaan en is het klaar.
Niet specifiek deze ervaring met een D5 blok, wel met mijn eigen auto waarbij de leidingen naar de injectoren eraf moesten voor onderhoud.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.05.2016 - 23:35
- Locatie: Nieuwkuijk
Het is gelukt! Wel een smerig werkje, maar ik heb meteen het hele inlaattraject gereinigd.
Geen foutmeldingen meer!
Dus dankzij de hulp van dit forum geen nieuwe turbo hoeven te laten monteren!
Nogmaals bedankt allemaal!

Geen foutmeldingen meer!
Dus dankzij de hulp van dit forum geen nieuwe turbo hoeven te laten monteren!
Nogmaals bedankt allemaal!
Volvo XC60 2.4 D5 2009