Sensus navigatie en (RTTI) verkeersinfo
- raspaardje
- 6th Gear member
Ja, zo werkt dat.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Henry82
- 5th Gear member
Ik heb zelf geen Sensus meer, maar volgens mij kun je ergens 'filevrij verkeer weergeven' of iets dergelijks aanvinken. Dan zijn de groene lijntjes weg, en zie je alleen nog de problemen.nederbelg1 schreef: ↑04.08.2023 - 09:29 kan je verkeersdrukte laag = groen uitzetten? hoe? En blijf je dan verkeersdrukte hoog (oranje/rood/zwart) wel zien?
het is toch RTTI aan of RTTI uit?
Edit: Even in een Sensus auto gekeken, en is dit vinkje uitzetten bij instellingen -> navigatie -> verkeer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is what happens while you're busy making other plans
- PGV90
- 6th Gear member
Ja precies - bovenstaande van Henry is ook de instelling bij mij;
daardoor dus niet de groene lijnen (wordt wel erg druk wat mij betreft), maar wel de gele-oranje-rode-zwarte te zien.
(maar dat is persoonlijk)
daardoor dus niet de groene lijnen (wordt wel erg druk wat mij betreft), maar wel de gele-oranje-rode-zwarte te zien.
(maar dat is persoonlijk)
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- teebee
- 7th Gear member
Voordeel van de groene lijnen is dat je direct ziet wat ok is qua route. Indien alleen geel etc dan ‘moet’ je daar eerst naar ‘zoeken’. Geel / oranje is minder nadrukkelijk zichtbaar.
Ps. In nachtstand (achtergrond kaart zwart) is het helemaal lastig om afgesloten wegen (zwarte lijn) snel te spotten….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
-
- 3rd Gear member
Uit alle berichten over de navigatie begrijp ik dat er over verschillende Volvo systemen wordt gesproken.
1. Het “oude” internet maps systeem van Volvo
2. Het Sensus systeem ( 2019 t/m ?
3. Een nieuw systeem?
Als het waar is dat er diverse dbase systemen ( Volvo ook eigen Dbase) zijn voor elke navigatie dan is het te verklaren waarom het Volvo systeem zo beroerd werkt. Je bent dan immers afhankelijk of er over hetzelfde traject waar je op dat moment rijdt Volvo bestuurders zijn die dan ook nog RTTI aan hebben staan. Lijkt mij onwaarschijnlijk…….
Bij alternatieve apps en TomTom zou je dan een veel betere informatie krijgen omdat die niet gebonden zijn aan een automerk en daardoor veel meer info doorsturen naar de betreffende Dbase, er zijn immers meer gebruikers.
Ik denk ook dat de navigatie in de Volvo misschien verward wordt met de Connected Service die je op het middenconsole kan activeren.
Dat is een service voor uitsluitend Volvo rijders die elkaar dan automatisch “opstoppingen” kunnen doorgeven.
Misschien ook leuk om te weten dat in de laatste versie van FM ook verkeerlichten zichtbaar zijn.
Je kan dan je eigen “groene golf” creëren door je snelheid aan te passen zodat je minder hoeft te remmen cq op te trekken.
Goed voor de doorstroming en scheelt brandstof en remmen. Goed voor je portemonnee en het milieu.
Zie bijlage. ( en nee, ik ben geen promoter of belanghebbende van FM)
1. Het “oude” internet maps systeem van Volvo
2. Het Sensus systeem ( 2019 t/m ?
3. Een nieuw systeem?
Als het waar is dat er diverse dbase systemen ( Volvo ook eigen Dbase) zijn voor elke navigatie dan is het te verklaren waarom het Volvo systeem zo beroerd werkt. Je bent dan immers afhankelijk of er over hetzelfde traject waar je op dat moment rijdt Volvo bestuurders zijn die dan ook nog RTTI aan hebben staan. Lijkt mij onwaarschijnlijk…….
Bij alternatieve apps en TomTom zou je dan een veel betere informatie krijgen omdat die niet gebonden zijn aan een automerk en daardoor veel meer info doorsturen naar de betreffende Dbase, er zijn immers meer gebruikers.
Ik denk ook dat de navigatie in de Volvo misschien verward wordt met de Connected Service die je op het middenconsole kan activeren.
Dat is een service voor uitsluitend Volvo rijders die elkaar dan automatisch “opstoppingen” kunnen doorgeven.
Misschien ook leuk om te weten dat in de laatste versie van FM ook verkeerlichten zichtbaar zijn.
Je kan dan je eigen “groene golf” creëren door je snelheid aan te passen zodat je minder hoeft te remmen cq op te trekken.
Goed voor de doorstroming en scheelt brandstof en remmen. Goed voor je portemonnee en het milieu.
Zie bijlage. ( en nee, ik ben geen promoter of belanghebbende van FM)
- Henry82
- 5th Gear member
Sensus is er al vanaf 2011, bij de toenmalige nieuwe S60/V60 geïntroduceerd. Vanaf de XC90 MY16 kwam het nieuwe Sensus systeem, en nu worden de auto's geleverd met AAOS. Daar hoef je zelf niks meer te updaten, dat gaat vanzelf via Google Maps.
Meer daarover hier: https://www.volvocars.com/nl/support/downloads/maps
De verkeerslichten in FM heb ik ook gezien. Leuke gadget, maar voor mij echt geen toegevoegde waarde.
De verkeerslichten in FM heb ik ook gezien. Leuke gadget, maar voor mij echt geen toegevoegde waarde.
Life is what happens while you're busy making other plans
-
- 3rd Gear member
Nou, ik moest vandaag in Leiden zijn, en dat is normaal een crime met op elke kruising een verkeerslicht. Hebben niet echt een groene golf daar, maar kon nu met aangepaste snelheid overal doorrijden. Creëer mijn eigen groene golf. En het is ook gewoon leuk dat het kan……Henry82 schreef: ↑04.08.2023 - 16:12 Sensus is er al vanaf 2011, bij de toenmalige nieuwe S60/V60 geïntroduceerd. Vanaf de XC90 MY16 kwam het nieuwe Sensus systeem, en nu worden de auto's geleverd met AAOS. Daar hoef je zelf niks meer te updaten, dat gaat vanzelf via Google Maps.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- kawaman
- 5th Gear member
Precies dit waarom er bij mij altijd, een inmiddels 9 jaar oude, TomTom Go 5000 mee gaat op de wat langere trips en vakantie's.FLITS34 schreef: ↑04.08.2023 - 00:04 Nou, naar aanleiding van alle berichten met tips vanmiddag samen met een collega de proef op de som genomen.
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
File info en kaartmateriaal is zoveel beter als Sensus.
En dan nog eens het gemak waarmee je hele routes op je computer of smartphone kan maken en uploaden naar je TomTom.
Erik
S60 T5 R-design
S60 T5 R-design
- teebee
- 7th Gear member
Ben zelf zeer tevreden over Sensus systeem. Wat ik alleen wel jammer vind is dat je niet ‘off line’ routes kunt samenstellen (bv via Volvo app) om deze vervolgens te verzenden naar je auto. Nu moet je routes vooraf in de auto samenstellen.

-
- 3rd Gear member
Yep, ik gebruik Sensus navigatie dan ook niet meer.kawaman schreef: ↑05.08.2023 - 10:58Precies dit waarom er bij mij altijd, een inmiddels 9 jaar oude, TomTom Go 5000 mee gaat op de wat langere trips en vakantie's.FLITS34 schreef: ↑04.08.2023 - 00:04 Nou, naar aanleiding van alle berichten met tips vanmiddag samen met een collega de proef op de som genomen.
We reden met 2 auto’s ( XC 40 en XC 90 ) vanuit ons werk in Amsterdam naar Apeldoorn.
Van tevoren alle settings nog een keer goed doorgenomen. Stabiele internetverbinding via hotspot, RTTI ingeschakeld, wereldbolletje linksboven in beeld, groene lijnen ingeschakeld, connecties nogmaals gecontroleerd.
Mijn collega “reed” ongeveer 2 kilometer achter mij.
Toen we de A1 opreden begon het al snel drukker te worden en na een paar kilometer stonden we stil. De navigatie gaf alleen maar groene lijnen oftewel niets aan de hand. Omdat vgls de informatie van Volvo de Sensus zijn RTTI gegevens uit dezelfde bron haalt als TomTom mijn Tommy 6100 uit de kofferbak gehaald ( kon, want we stonden toch stil……) Mijn collega gebeld en op zijn systeem ook geen enkele melding van de file op Sensus.
Onmiddelijk na het inschakelen gaf de TomTom aan dat er stilstaand verkeer was en zocht een alternatieve route.
Deze hebben we genomen om net iets voor Baarn de A1 weer op te draaien. De “kletskop” van Sensus maar even op mute gezet, want die wilde ons telkens weer de file insturen op de A1.
Aangekomen bij knooppunt Hoevelaken zagen we beide een klein rood streepje van de Sensus op de A28 richting Zeist.
Maar wat hij dus niet zag dat er op de A1 ( onze route) een dikke file stond tussen Barneveld en Stroe. Uiteraard had de TomTom er geen enkele moeite mee.
Mijn collega die geen TomTom heeft werd het zat en heeft via Apple car play Flitsmeister ingeschakeld en kreeg ook de juiste info. Zelfs ook een melding dat er voertuigen op de vluchtstrook stonden en een geluidsmelding op Flitsmeister dat er een ambulance naderde, zodat hij vast ruimte kon maken.
Dit is voor ons echt het bewijs dat de navigatie van Sensus qua routes redelijk werkt, maar absoluut onbetrouwbaar is als het op actuele informatie aankomt.
Iedereen kan nu wel roepen dat het allemaal perfect werk maar onze ervaring met 2 voertuigem zegt toch iets anders.
Afgezien van deze test gaven mijn eigen ervaringen de afgelopen weken hetzelfde resultaat. Dacht dat het misschien aan mijn systeem lag vandaar dat ik mijn collega ( die toch dezelfde route moest rijden) gevraagd had om mee te werken aan deze “test”
Wij gebruiken voortaan wel alternatieve apps via Apple car play.Android play. Het is wel jammer dat Sensus blijkbaar niet in staat is om actuele info te geven.
PS de instellingen ook al eerder gecheckt bij de Volvo dealer om er zeker van te zijn dat alles goed is ingesteld..
File info en kaartmateriaal is zoveel beter als Sensus.
En dan nog eens het gemak waarmee je hele routes op je computer of smartphone kan maken en uploaden naar je TomTom.
Het feit alleen al dat je allerlei trucs moet uithalen om het “goed” werkend te krijgen.
Ik zit zo’n 90.000 km per jaar op de weg en zeer regelmatig kan Sensus kleinere plaatsen niet vinden, ziet geen file’s of afsluitingen e.d.
De alternatieven werken veel beter en hebben meer mogelijkheden.
Mijn telefoon maakt draadloos een connectie met Apple car play als ik instap en FM start dan ook automatisch op met de route die ik van tevoren heb ingevoerd. Helemaal TOP…….
Ik rij al 48 jaar uitsluitend Volvo, maar heb nog nooit een goedwerkende navigatie gezien.
164 GLE > 264 GLE > 240 > 740 GL > S80 V8 > 760 GLE > XC90 V8 > XC40 T4 R design
-
- 3rd Gear member
Ik weet niet of je meerdere routes van te voren kunt ingeven, maar in de app kan je in ieder geval wel 1 bestemming vanuit huis invoeren en dat synct dan wel met de auto.
Moet je uiteraard wel een actieve Volvo on Call hebben
- teebee
- 7th Gear member
Ja 1 bestemming… dat is bekend.
Maar juist routes samenstellen (ook anders dan door Sensus voorgesteld) en opslaan, dat kan niet van buiten de auto.

-
- 3rd Gear member
Dus gewoon alternatieven nemen die dat wel kunnen en het op alle fronten winnen van Sensus, maar goed dat is mijn mening.teebee schreef: ↑05.08.2023 - 12:54Ja 1 bestemming… dat is bekend.
Maar juist routes samenstellen (ook anders dan door Sensus voorgesteld) en opslaan, dat kan niet van buiten de auto.
Neemt niet weg dat ik het jjammer vind dat het Volvo geen beter systeem heeft, je betaalt er dik voor
- bluefreefun
- 2nd Gear member
Blijft toch bijzonder, die verschillende ervaringen met nagenoeg eenzelfde systeem. Ik was sceptisch omdat mijn ervaring is dat Sensus in Nederland niet altijd accuraat werkt. Om/door Parijs vorige week perfecte begeleiding en aanduiding van files en opstoppingen. Hadden google maps ernaast en die was soms zelfs trager dan de autonavigatie.
De optie om vooraf routes in te geven zou ik ook graag hebben
De optie om vooraf routes in te geven zou ik ook graag hebben

2018 XC40 T5 AWD Geartronic R-Design Intro Edition
720 Inscription Bursting Blue metallic
720 Inscription Bursting Blue metallic
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
Mee eens hoor! Het ziet er allemaal mooi uit en werkt snel. Aan functionaliteiten schiet het systeem echt te kort:
- middenscherm: te weinig info, alleen kaart, jammer dat er geen aanwijzingen in gegeven wordt zodat de bijrijder mee kan kijken en helpen met navigeren
- echt een gemist dat er geen .gpx bestanden ingeladen kunnen worden. Ik maak graag routes door mooie gebieden en wegen. Soms download ik routes. Echt jammer dat het niet (meer, oude Sensus kon dit wel) kan
- routekeuze is soms echt slecht
- RTTi, ik twijfel of echt alles wel goed doorkomt.
- RTTi internet: ik moet internet via Bluetooth en dan ook nog een hotspot openen…
Nou ja, het is zo als het is. Ik ga mijn Garmin XT motornavigatie maar meenemen in de auto.
- teebee
- 7th Gear member
Geen enkele behoefte aan alternatieven; Sensus werkt uitstekend. En wanneer je eenmaal weet hoe je routes samensteld en kan bewaren is dat ook niet echt veel moeite. Had alleen handiger geweest indien je dit ook buiten de auto zou kunnen doen.FLITS34 schreef: ↑05.08.2023 - 13:22Dus gewoon alternatieven nemen die dat wel kunnen en het op alle fronten winnen van Sensus, maar goed dat is mijn mening.
Neemt niet weg dat ik het jjammer vind dat het Volvo geen beter systeem heeft, je betaalt er dik voor
RTTI werkt ook prima, mn hotspot heb ik sowieso altijd actief en instappen is verbinden daar hoef ik niks voor te doen.

-
- 3rd Gear member
Je kan natuurlijk ook een Garnin of TomTom app ( of een gratis app zoals Google maps, Waze of Flitsmeister) via carplay op het middendisplay zetten.AirBoxeRT schreef: ↑05.08.2023 - 13:55Mee eens hoor! Het ziet er allemaal mooi uit en werkt snel. Aan functionaliteiten schiet het systeem echt te kort:
- middenscherm: te weinig info, alleen kaart, jammer dat er geen aanwijzingen in gegeven wordt zodat de bijrijder mee kan kijken en helpen met navigeren
- echt een gemist dat er geen .gpx bestanden ingeladen kunnen worden. Ik maak graag routes door mooie gebieden en wegen. Soms download ik routes. Echt jammer dat het niet (meer, oude Sensus kon dit wel) kan
- routekeuze is soms echt slecht
- RTTi, ik twijfel of echt alles wel goed doorkomt.
- RTTi internet: ik moet internet via Bluetooth en dan ook nog een hotspot openen…
Nou ja, het is zo als het is. Ik ga mijn Garmin XT motornavigatie maar meenemen in de auto.
Dat kan met een kabeltje vanaf je telefoon of met bluetooth via de Carme module.
Mogelijkheden genoeg, mocht je daar vragen over hebben dan hoor ik het graag
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
Dat kan en dat is ook al wel eens gelukt. Maar dan heb je maar een half scherm, wat mij ook weer zeer verbaast. Dus dat heb ik snel weer afgesloten.FLITS34 schreef: ↑05.08.2023 - 23:23 Je kan natuurlijk ook een Garnin of TomTom app ( of een gratis app zoals Google maps, Waze of Flitsmeister) via carplay op het middendisplay zetten.
Dat kan met een kabeltje vanaf je telefoon of met bluetooth via de Carme module.
Mogelijkheden genoeg, mocht je daar vragen over hebben dan hoor ik het graag
Wat mij nu te binnen schiet: heb je via CarPlay dan ook aanwijzingen tussen de klokken en op de headup display?
Ik blijf het Sensus systeem erg tegenvallen en ik besef me terdege dat dat een zeer persoonlijke mening is.