Hallo,
(Ik kon het antwoord niet vinden met de zoekfunctie, dus als er al een topic over is, kan deze weg)
Auto is een V60 TE T6.
Wij gaan vrijdag naar de Pyreneeen in een huisje op ~1km hoogte.
Waar ik nu aanneem daar niet te kunnen laden, bedacht ik me het volgende:
Ipv het oude afremmen op de motor, kan ik natuurlijk nu mooi de batterij opladen bij het dalen.
Ik heb ook gezien dat in Hybrid mode met de pook in B2/3/4/5 kan schakelen om de remmen te sparen.
Maar als de batterij nu vol is, en ik regenereer nog steeds: Hoe werkt dat dan?
Kan de batterij te warm worden? Dat soort items. Risico's. Eerste keer met een hybride in de bergen voor ons.
Waar ik ook wel verwacht dat die Batterij niet met een ritje van de berg af opgeladen is..
Maar stel ik kan in het dal laden bij de supermarkt en ik zou de volgende dag naar beneden rijden...
Groet
Steven
Opladen batterij bij afrijden berg
- Steven Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 374
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 18:07
- Locatie: Utrecht
V60 T6 MY25
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
V60 T6 Recharge 2020
V70 - 2.5T - 2005 - 180kkm
V70 - 2.0T - 2002 - Duitser R.I.P.
- Daf88
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03
Hoi Steven,
Wat heb ik gemerkt in Oostenrijk?
Inderdaad als de batterij vol is kan er niet meer bij! Ik ga er vanuit dat Volvo daar over heeft nagedacht en heb niets "vreemds" kunnen ontdekken behalve dan dat hij minder op de electromotor afremt dan als de batterij minder vol is. Ook heb ik gemerkt dat als je in Hybrid stand electrisch rijdt in B en je gaat handmatig schakelen (B2/3/4..) wordt de benzine motor aangeslingerd. Je remt dan deels op de electromotor, maar zeker ook op de benzine motor.
Toen we leeg vetrokken van boven op de berg en een stukje naar het dorp afdaalden konden we idd eenvoudig electrisch rijden tot bij de supermarkt, voor de terugweg hadden we wel de benzine motor erbij nodig.
Toen we leeg vertrokken van boven op de berg en terug naar huis gingen hadden we 10 km range opgedaan na ca 30 km rijden.
Wat heb ik gemerkt in Oostenrijk?
Inderdaad als de batterij vol is kan er niet meer bij! Ik ga er vanuit dat Volvo daar over heeft nagedacht en heb niets "vreemds" kunnen ontdekken behalve dan dat hij minder op de electromotor afremt dan als de batterij minder vol is. Ook heb ik gemerkt dat als je in Hybrid stand electrisch rijdt in B en je gaat handmatig schakelen (B2/3/4..) wordt de benzine motor aangeslingerd. Je remt dan deels op de electromotor, maar zeker ook op de benzine motor.
Toen we leeg vetrokken van boven op de berg en een stukje naar het dorp afdaalden konden we idd eenvoudig electrisch rijden tot bij de supermarkt, voor de terugweg hadden we wel de benzine motor erbij nodig.
Toen we leeg vertrokken van boven op de berg en terug naar huis gingen hadden we 10 km range opgedaan na ca 30 km rijden.
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
Made in Tahara
- Daf88
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03
zeker, en omzetten van kinetische energie in electrische gaat ook gepaard met verlies (=warmte)volvo440special schreef: ↑16.08.2021 - 12:16 Lijkt me dat er wel remweerstanden aanwezig zijn. Dan wordt de overtollige energie gewoon verstookt (omgezet in warmte).
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Alleen B. Charge is de meest inefficiënte stand die je maar kunt bedenken en zou je m.i. nooit moeten gebruiken (tenzij je lekker inefficiënt wil zijn natuurlijk en tot wel 40% extra benzine wil verbruiken). B en Charge werken onafhankelijk van elkaar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3715
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Met stand Charge laad je de batterij op met je benzine.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat hoeft niet. Rustig rem aantikken en je hebt hetzelfde effect. Sterker met je voetrem kun je meer remenergie genereren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Daf88
- 3rd Gear member
- Berichten: 288
- Lid geworden op: 09.09.2020 - 15:03
Wat ik vaak doe is de cruise control op een snelheid zetten waarmee het prettig afdalen is, de auto remt dat zelf op de electromotor en laadt de batterij op. (Scheelt zelf met het rempedaal spelen en/of hopen dat de B stand voldoende afremt)
---
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
V60 T6 Recharge R-Design (MY21). Eerdere Volvo's: V40 phase III 2.0 Europa Nordic (2004), V40 phase II 2.0 (2000), Volvo 340 1.4 (1990).
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat afhankelijk van de hellingshoek (of wat je achter op de trekhaak hebt) de auto dan continu naast de regeneratie aan het bij remmen is en dat lijkt me niet echt verstandig?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- 1st Gear member
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 16.07.2023 - 12:13
Ik doe hetzelfde. Rijdt erg comfortabel zo
- AirBoxeRT
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 25.12.2022 - 11:07
Lees ik hieruit goed dat je meer remenergie opwekt met je voetrem en daarmee meer batterij kan laden? Of is dat laatste mijn eigen, verkeerde, interpretatie?
Wat ik altijd begrijp is dat zolang je in het witte blijft van de regeneratie meter, de remgenerator in werking is. In het rode gedeelte van de meter, worden ook de remmen in werking gesteld. Klopt dat? In de B stand zie ik dat er maximaal in het witte gebleven wordt (tot aan het rode). In de D stand kan je doseren met je rempedaal in het witte en met doortrappen tot in het rode.
In de bergen en met de caravan rijd ik voornamelijk in de B stand. Eigenlijk is het ‘one pedal Drive’. Je remt door alleen het gas los te laten. Rem doseren gaat dan door meer of minder het gas los te laten.
Naar mij idee maakt het uiteindelijk helemaal niets uit voor de energie-opwekking. D stand in combinatie met de rem, of B stand met gaspedaal dosering. Ben benieuwd hoe anderen daar over denken.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 15.02.2006 - 20:49
- Locatie: Hilversum
Ik heb in Frankrijk niet kunnen laden maar rij altijd in de B stand. Dan kon ik op een rit van 45km toch aardig wat elektrisch rijden. Gemiddeld verbruik was 6,2l/100km dus dat is best netjes als je bedenkt dat bergop vaak de benzinemotor er bij moest.
Na 4 jaar Mercedes weer terug naar Volvo! Volvo T6 Recharge Inscription.