Mijn C30 1.6D uit 2010 heeft ineens fors vermogen verlies en stoot blauw/zwarte rook uit.
OBDII geeft P0100 en P1103 en ook het check engine lampje brand. Aangezien de foutcodes duiden op een luchtmassameter probleem heb ik deze vervangen, maar zonder resultaat.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
Geen vermogen en blauw/zwarte rook (P0100 en P1103)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26934
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Uitlezen met Vida, dit geeft veel betere jnfotmatie bij een Volvo dan een (algemene) OBDII scanner doet.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1555
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Het is géén luchtmassameter fout maar een luchtmassa fout. Naar alle waarschijnlijkheid heb je een lekke turbolang, dan klopt je luchtmassa niet meer. Verklaard ook de rook.
Duur grapje om zomaar iets te gaan vervangen.
Duur grapje om zomaar iets te gaan vervangen.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 15.03.2023 - 18:44
Turboslang had ik al nagekeken en lijkt verder in orde, dus vandaar dat ik het in de luchtmassameter ging zoeken. Deze oogde overigens ook redelijk vuil, dus vandaar de keuze om hem te vervangen. Kosten vielen ook erg mee.The Mechanic schreef: ↑14.08.2023 - 22:28 Het is géén luchtmassameter fout maar een luchtmassa fout. Naar alle waarschijnlijkheid heb je een lekke turbolang, dan klopt je luchtmassa niet meer. Verklaard ook de rook.
Duur grapje om zomaar iets te gaan vervangen.
Ik heb de foutcodes vanochtend gewist en een ritje gemaakt waarbij ik geen blauw/zwarte rook meer heb gezien, maar dat zou ook toeval kunnen zijn. Het vermogen is nog niet (volledig) terug, maar wellicht kost het tijd voordat de luchtmassameter / ECU zich volledig heeft geconfigureerd / geoptimaliseerd?