Wie kan mij helpen.
1) De auto start slecht, in de winter is het erg..2 x voorgloeien.
Nu in de zomer gaat het goed..maar dan merk je dat ie heel ff op 3 cilinders loopt (dus rook uit de uitlaat) en dan is ie ook goed. Gloeistiften zijn al vervangen. Wanneer ie warm is start ie meteen.
2) Hoe kan ik de gordel waarschuwingslampje / tikje verwijderen
3) Mijn toerenteller is uitgevallen..waar moet ik zoeken.
Volvo S40 1.9 TD 1998 nov. --- 3 vragen
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Vraag 1: Kleppen laten stellen. Deze staan te strak.
Hoeveel heeft de auto gelopen?
Vraag 2: Stekker onder bestuurderstoel lostrekken.
Vraag 3: geen idee, helaas. Wordt dacht ik via ECU aangestuurd.
En die weer via een krukas sensor.
Veel succes.
Hoeveel heeft de auto gelopen?
Vraag 2: Stekker onder bestuurderstoel lostrekken.
Vraag 3: geen idee, helaas. Wordt dacht ik via ECU aangestuurd.
En die weer via een krukas sensor.
Veel succes.
It's only kinky the first time
-
Marinus
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
2) Ga je zonder gordel rijden dan???looking4u schreef:Wie kan mij helpen.
2) Hoe kan ik de gordel waarschuwingslampje / tikje verwijderen
3) Mijn toerenteller is uitgevallen..waar moet ik zoeken.
3) Heb je onlangs iets ingebouwd? Die draden komen namelijk tussen tellerbak door de middenconsole naar beneden toe.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20986
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ja daar zit een stekker, gewoon de stekker lostrekken. (Niet die van je eventuele stoelverwarming.looking4u schreef: Dat kabeltje onder de stoel kan ik zonder pardon los trekken ?
Maar even terugkomen op een andere vraag. Waarom wil je die verklikker uitschakelen. Je hebt er echt geen last van als je je gordel draagt.
Voor wat betreft het kleppen stellen. Dat is een secuur karweitje daar zijn ze wel even mee zoet. Echter de vraag hoeveel heeft ie gereden is zeker van belang. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van het stellen van kleppen bij een Diesel
Ik ken het dieselblok uit mijn oude 440 en dat heeft bij mij zonder problemen tot 240.000 km zijn dienst gedaan. Daarna heeft mijn broertje er nog dik 30.000 in een jaar bijgezet zonder problemen. Nu rijdt ie nog ergens rond volgens het RDW.
Toerenteller is electronisch.
Het kan zijn dat er een kabelbreuk is of een gecorrodeerde verbinding. Kan lang zoeken worden.
Anders moet hij eruit en testen met een exemplaar waarvan je weet dat ie het wel doet.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
De 440 diesel had hydraulische klepstoters. (Heb er zelf ook een gehad)
Bij de X40 diesel (90PK) zijn ze overgestapt op klepstoters met
vulplaatjes :? En vanaf de 95pk diesel weer op hydraulisch.
Vraag me niet waarom. Het stellen van de kleppen houd wel
in dat de nokkenas eraf moet!! En dus ook je distributieriem.
Ben je wel even mee bezig en laat het alsjeblieft iemand doen die
er verstand van heeft.
Kleppen stellen kostte mij 2,5 jaar geleden 250 euro.
Maar als je riem er ook al een tijdje op ligt, is het zeer raadzaam die
ook meteen mee te vervangen. (moet iedere 120000km)
Bij de dealer kost het, correct me if i'm wrong, 400 euro ex.
Bij de X40 diesel (90PK) zijn ze overgestapt op klepstoters met
vulplaatjes :? En vanaf de 95pk diesel weer op hydraulisch.
Vraag me niet waarom. Het stellen van de kleppen houd wel
in dat de nokkenas eraf moet!! En dus ook je distributieriem.
Ben je wel even mee bezig en laat het alsjeblieft iemand doen die
er verstand van heeft.
Kleppen stellen kostte mij 2,5 jaar geleden 250 euro.
Maar als je riem er ook al een tijdje op ligt, is het zeer raadzaam die
ook meteen mee te vervangen. (moet iedere 120000km)
Bij de dealer kost het, correct me if i'm wrong, 400 euro ex.
It's only kinky the first time
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20986
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Looking4u.
Welke motor heb je er dan in liggen. De 90pk of de 95pk
(98 was het overgangsjaar)
@Volmar.
Rare zaak hoor, dat 90PK blok in de S/V40 was toch hetzelfde als in de 400 serie? (Beide uit de renault 21.)
Maar ik geloof je direct als jij je kleppen hebt laten stellen.
Welke motor heb je er dan in liggen. De 90pk of de 95pk
(98 was het overgangsjaar)
@Volmar.
Rare zaak hoor, dat 90PK blok in de S/V40 was toch hetzelfde als in de 400 serie? (Beide uit de renault 21.)
Maar ik geloof je direct als jij je kleppen hebt laten stellen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20986
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
De laatste common rail Diesels in de V40 met directe inspuiting hebben juist wel hydraulische klepstoters. Dat zou al te gek worden als ze die niet hadden. :roll: :roll:
Wees maar blij, anders heb je idd het probleem van kleppen stellen.
Wees maar blij, anders heb je idd het probleem van kleppen stellen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
looking4u
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 05.08.2005 - 09:05
De auto heeft nu 180.000 km op de teller, ik heb de auto 2 maanden geleden naar de garage gebracht om het volgende probleem te analyseren cq op te lossen.
Probleem: slecht starten in de winter en paar seconden niet mooi stagenair lopen na het starten. Is de auto warm..niks aan de hand.
Gloei ik 2x voor dan merk je er bijna niks van maar toch loopt ie ff slecht.(10 seconden).
Nu in de zomer merk ik er niks van ... wanneer het lekker warm is in de ochtend. Is het koud...dan merk je het weer iets...ff slecht lopen na het starten (dus ook meer rook uit de uitlaat).
De gloeistiften zijn allemaal vervangen.
Conclusie garage:3 ik meen inlaatkleppen stonden te strak, moesten gesteld worden en dan moest ie wel 3 ....kweet niet wat bestellen.
Als dit alles het geval is...is er iemand in de buurt van Cuijk die het kan en wil stellen...
Probleem: slecht starten in de winter en paar seconden niet mooi stagenair lopen na het starten. Is de auto warm..niks aan de hand.
Gloei ik 2x voor dan merk je er bijna niks van maar toch loopt ie ff slecht.(10 seconden).
Nu in de zomer merk ik er niks van ... wanneer het lekker warm is in de ochtend. Is het koud...dan merk je het weer iets...ff slecht lopen na het starten (dus ook meer rook uit de uitlaat).
De gloeistiften zijn allemaal vervangen.
Conclusie garage:3 ik meen inlaatkleppen stonden te strak, moesten gesteld worden en dan moest ie wel 3 ....kweet niet wat bestellen.
Als dit alles het geval is...is er iemand in de buurt van Cuijk die het kan en wil stellen...
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
V480-V40 schreef: @Volmar.
Rare zaak hoor, dat 90PK blok in de S/V40 was toch hetzelfde als in de 400 serie? (Beide uit de renault 21.)
Maar ik geloof je direct als jij je kleppen hebt laten stellen.
Nee, op het eerste gezicht ziet ie er het zelfde uit, maar bij de 400
is de motorregeling volledig mechanisch, bij de X40 zit er een
gedeeltelijke electronische regeling op. Bij die motor wordt de
inspuittijdstip electronisch geregeld via een ECU en er zit een
uitlaatgasrecirculatie op. Die had de 400 niet, dacht ik, of ik keek
er altijd overheen.
De X40 90PK diesel loopt ook veel beter dan de 400 diesel.
De X40 fase I met TD op de achterzijde hebben dus de 90PK met
gedeeltelijke regeling. Die met alleen een D op de achterzijde hebben
de opvolger van 95PK en een volledige electronisch geregelde rotatiepomp
Daarnaast heb je ook nog de 102PK en de 115PK common rails.
Maar die heb je alleen in de fase II X40's vanaf eind 2000
En die hebben natuurlijk wel hydraulische klepstoters, anders zou je
die ook moeten stellen. Ik vind het sowieso bezopen dat er op mijn motor
normale kleppen zitten. Wie dat heeft verzonnen????
Ik had op mijn auto van 1986 al hydraulische kleppen zitten.
In januari is mijn koppakking vervangen en de distributieriem en
toen zijn ook de kleppen gesteld. Over 120000km, als de riem weer
aan vervanging toe is, worden uiteraard ook de kleppen weer gesteld
De boel ligt dan toch al los en het is dan niet veel meer werk.
It's only kinky the first time
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20986
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Weer wat geleerd, bedankt Volmar.
Dat van die 90 pk versie in de X40 wist ik dus niet.
Ik heb zelf een 440 90 pk diesel gehad en rij nu dus in een V40 115 pk diesel.
Maar ik ben het met je eens: waarom geen hydraulische klepstoters :?: te gek voor woorden. :bad-words:
Maar de moraal van dit verhaal, Looking4u. Je zult dus kleppen moeten laten stellen. Voor de omgeving van Cuijck kan ik je echter geen adres geven. Hoewel ik wel goede verhalen over de dealer in Boxmeer heb gehoord. Ik weet dit echter niet uit eigen ervaring.
Dat van die 90 pk versie in de X40 wist ik dus niet.
Ik heb zelf een 440 90 pk diesel gehad en rij nu dus in een V40 115 pk diesel.
Maar ik ben het met je eens: waarom geen hydraulische klepstoters :?: te gek voor woorden. :bad-words:
Maar de moraal van dit verhaal, Looking4u. Je zult dus kleppen moeten laten stellen. Voor de omgeving van Cuijck kan ik je echter geen adres geven. Hoewel ik wel goede verhalen over de dealer in Boxmeer heb gehoord. Ik weet dit echter niet uit eigen ervaring.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Lezer
- 3rd Gear member
- Berichten: 305
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:29
- Locatie: Almere
Ik heb zelf een V40 1.9D uit, 06-1999, inmiddels ruim 230.000km gereden.
Als het rond het vriespunt is start ie altijd wat moeilijker. Als ik alles wat stroom nodig heeft uitzet, (lampen, radio, aanjager, achterruit verwarming, interieurverlichting, etc...) en dan 2x voorgloei en start loopt ie direct als een zonnetje.
Doe ik dit niet, dan wil sputtert ie tegen, eigenwijze bak is 't....
Als het rond het vriespunt is start ie altijd wat moeilijker. Als ik alles wat stroom nodig heeft uitzet, (lampen, radio, aanjager, achterruit verwarming, interieurverlichting, etc...) en dan 2x voorgloei en start loopt ie direct als een zonnetje.
Doe ik dit niet, dan wil sputtert ie tegen, eigenwijze bak is 't....
V40 1.9D, 06-1999, MY2000, 264.000km (04-2007) en toen stond ik stil 22-04-2007
- danny V40
- 2nd Gear member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
- Locatie: Gendt
Op de 90 PK zit op de brandstofpomp een koud start.
Als de motor koud is en je zet de auto op contact dan moet de koudstart gaan tikken.
Als die dat niet doet dan is ie kapot en za die dus zeeeer moeilijk aanslaan als ie koud is.
Heeft de mijne ook gehad.
Als de motor koud is en je zet de auto op contact dan moet de koudstart gaan tikken.
Als die dat niet doet dan is ie kapot en za die dus zeeeer moeilijk aanslaan als ie koud is.
Heeft de mijne ook gehad.
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
-
crost
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 24.11.2005 - 23:22
idd, als die timer kapot is zal hij moeilijk starten en ook gaan inhouden bij het optrekken alsook wisselend stationair toerental enz
Als die goed is moet hij zolang je voorverwarm-lampje brandt gaan tikken op regelmatige manier, zoniet is hij kapot. Bij mij kwam er geen "tik" meer uit.
Weekje geleden vervangen en loopt weer als een zonnetje
Wel duur stuk 225€ :-x
Als die goed is moet hij zolang je voorverwarm-lampje brandt gaan tikken op regelmatige manier, zoniet is hij kapot. Bij mij kwam er geen "tik" meer uit.
Weekje geleden vervangen en loopt weer als een zonnetje
Wel duur stuk 225€ :-x
- Volmar
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 21:45
- Locatie: Beekbergen
Wat jullie bedoelen is niet de koudstart!!
De koudstart is een vacuumklepje die een armpje op de pomp
aantrekt zodra het koelwater kouder is dan 15 graden.
Dit zelfde klepje wordt ook aangetrokken als de motor te weinig toeren
draait om ervoor te zorgen, dat ie niet afslaat.
De motor gaat dan met iets meer toeren draaien. Bij koud weer
compenseert dit de wrijving in het blok enigzins. Na een paar minuten
valt de vacuumklep weer af.
Wat jullie bedoelen is de inspuittijdstip regelklep. Die moet altijd tikken
als je het contact omdraait. Als ie weigert is ie inderdaad stuk.
Deze enige electronische motorregeling regelt het tijdstip van
diesel inspuiting en is via de ecu gekoppeld aan krukasdetector,
koelvloeistofdetector en spuitsensor op de eerste injector.
Hij kan hierdoor inderdaad slecht starten en de motor fluctueert in
toerental, maar de kleppen geven vaak het grootste startprobleem.
Met een defecte regelklep krijg je 'm nog wel aan, maar als de inlaat-
kleppen echt niet goed staan, krijg je de motor nog maar amper
aan de praat.
Ik had allebei de problemen, moest 3x voorgloeien en met veel gas
erop starten voor minstens 10 seconden. Slecht voor je motor, maar
anders viel ie direct weer uit.
En de accu was ook niet lekker.......het kon niet op
Alles gerepareerd, nu totaal geen enkel probleem meer, meteen starten.
Is een jaar geleden zeer vakkundig gerepareerd. Loopt echt fantastisch.
Staat nu 2 ton op de teller.
De koudstart is een vacuumklepje die een armpje op de pomp
aantrekt zodra het koelwater kouder is dan 15 graden.
Dit zelfde klepje wordt ook aangetrokken als de motor te weinig toeren
draait om ervoor te zorgen, dat ie niet afslaat.
De motor gaat dan met iets meer toeren draaien. Bij koud weer
compenseert dit de wrijving in het blok enigzins. Na een paar minuten
valt de vacuumklep weer af.
Wat jullie bedoelen is de inspuittijdstip regelklep. Die moet altijd tikken
als je het contact omdraait. Als ie weigert is ie inderdaad stuk.
Deze enige electronische motorregeling regelt het tijdstip van
diesel inspuiting en is via de ecu gekoppeld aan krukasdetector,
koelvloeistofdetector en spuitsensor op de eerste injector.
Hij kan hierdoor inderdaad slecht starten en de motor fluctueert in
toerental, maar de kleppen geven vaak het grootste startprobleem.
Met een defecte regelklep krijg je 'm nog wel aan, maar als de inlaat-
kleppen echt niet goed staan, krijg je de motor nog maar amper
aan de praat.
Ik had allebei de problemen, moest 3x voorgloeien en met veel gas
erop starten voor minstens 10 seconden. Slecht voor je motor, maar
anders viel ie direct weer uit.
En de accu was ook niet lekker.......het kon niet op
Alles gerepareerd, nu totaal geen enkel probleem meer, meteen starten.
Is een jaar geleden zeer vakkundig gerepareerd. Loopt echt fantastisch.
Staat nu 2 ton op de teller.
It's only kinky the first time















