V60 B5 AWD: Versnellingshendel Schakelen niet mogelijk

BAdriaensen
Starter

Na te veel problemen met onze V70, sinds begin dit jaar eigenaar van een nieuwe V60 B5 AWD, (benzine)

Echter al diverse malen volgende storing:
- Schakelhendel Schakelen niet mogelijk
- Schakelen niet mogelijk Versnellingspook zit vast, laat hem eerst afkoelen
- Versnellingshendel Schakelen niet mogelijk
telkens gaat het motorblokje branden en vervolgende een tandwieltje met uitroepteken, een oranje i en de melding in het midden. Auto wordt dan ook heel bokkig/stampend zodat verder rijden geen optie meer is.

De melding ivm afkoelen was vlak na het starten van de motor op een koude ochtend en nog geen kilometer te hebben gereden, dus temperatuur lijkt uitgesloten.

Eerste keer is het probleem opgetreden met nog geen 1000 km op de teller, op 1950km tweede maal, 2041km, ...

auto is al diverse malen naar de dealer geweest en staat momenteel al 4 weken in de werkplaats.
Hij zou in verbinding staan met Volvo Brussel, maar men heeft tot op heden nog geen enkel idee wat het probleem ook maar zou kunnen zijn.

Meestal verdwijnt de melding nadat de wagen even is uitgeschakeld geweest. (tot laatste keer dat ik er mee kon rijden, toen bleef de melding)

Gezien men bij Volvo tot heden nog geen oplossing heeft, meld ik het probleem hier even. Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem of oplossing?
Historiek: 245 - 740 - V70 gen1 - V70 D4 last gen - V60 B5 AWD
WillyWortel2
5th Gear member

Misschien tijd voor een ander exemplaar nu Volvo niet in staat is een oplossing te bieden?
Of ontbinding van de koopovereenkomst wegens wanprestatie?

Je moet Volvo een redelijke termijn geven om de storing te verhelpen.
Wanneer dat na twee pogingen niet heeft geleid tot de oplossing van de klacht. mag je de koopovereenkomst laten ontbinden.
Volvo krijgt de auto terug, de koper krijgt de volledige koopsom die is betaald.

Het is erg sneu wanneer je je hebt verheugd op een nieuwe V60.
Volvo after sales had wat eerder het initiatief kunnen nemen een oplossing te bieden voor dit probleem geval zoals andere auto aanbieden of de koop ongedaan maken.
Jouw auto is een mooi studie object voor de afdeling die dit soort problemen oplost.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
raspaardje
6th Gear member

Jeetje, vervelend zeg....
Ik heb hier nog nooit gelezen over deze kwaal, de B5 is natuurlijk ook een relatief weinig gekozen motorisering.
Maar denk ook niet dat het met de motor te maken heeft maar meer met de bak of gare electronica.

Wellicht beter op internet te achterhalen wanneer je specifieke foutcode hebt?

Het traject bewandelen wat hierboven beschreven wordt kan altijd nog.
Zolang je een goede vervangende auto hebt en Volvo voor je gevoel er alles aan doet om het probleem te verhelpen zou ik daar iig niet aan beginnen.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
GerardV70
3rd Gear member

Ikzelf heb momenteel hetzelfde probleem. Geregeld komt er een melding DSTC service vereist en transmissie service vereist"" en vaak gelijktijdig. De auto wordt ook bokkig en schakelt niet meer. Bij uitzetten en weer opstarten verdwijnt vaak deze melding en blijft het motorlampje van de uitlaatreiniging geregeld branden. Diverse keren bij de dealer geweest ,deze kunnen geen exacte foutcode vaststellen bij het uitlezen.
Volgende week gaat de auto een aantal dagen voor onderzoek naar de dealer.
Het betreft hier een XC70 uit 2008 met een Geartronic met 313000 km op de teller. Ik ga van het ergste scenario uit dat de versnellingsbak aan het overlijden is. We gaan het zien volgende week.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Henry82
5th Gear member

Dat zijn wel twee heel verschillende auto's. De V60 van TS heeft het shift by wire, ofwel alles elektronisch. Ik heb deze storing ook nog niet eerder voorbij zien komen volgens mij, hopelijk is het snel weer gefixt.
Life is what happens while you're busy making other plans
BAdriaensen
Starter

"Tijd voor een ander exemplaar"?
Mmm, ik heb niet effe zomaar geld op de plank liggen om nog een nieuwe er bij te kopen.
Met de 245, 740 en V70 1st gen nooit problemen gehad. De vorige V70 D4 (last gen) was eigenlijk al een miseriewagen en met de problemen nu wordt ik echt niet vrolijk.

"Jouw auto is een mooi studie object voor de afdeling die dit soort problemen oplost."
Dit lijkt het me intussen inderdaad zo te zijn. Wagen heeft ook al half uiteen gelegen. Garage mag nu enkel uitvoeren wat Brussel opdraagt. Ze mogen ook geen verdachte onderdelen vervangen maar moeten meten naar fouten.

"Wellicht beter op internet te achterhalen wanneer je specifieke foutcode hebt"
Tja, die foutcodes heb ik natuurlijk niet. Op de berichten in de displays vind ik in ieder geval niets terug.

De B5 AWD is een bewuste keuze. Ik rijd normaal regelmatig met een aanhangwagen (+750kg), Vermogen en AWD van deze zijn voor mij persoonlijk een zeer goede combinatie. (zuiver elektrische wagen en plugin zijn voor mij fiscaal niet interessant)
De problemen zijn niet te wijten aan het slepen van aanhangers. De wagen heeft de storing reeds gekregen voordat de trekhaak gebruikt is geweest. (eerst 2500km gereden voordat er een lichte aanhanger aan de haak ging en voor slepen intussen de XC60 T5 van familielid gebruikt.

Als vervangwagen heb ik momenteel een XC40 T2, zonder trekhaak. Op zich geen slecht autootje, maar de T2 zou ik toch niet aanbevelen en de trekhaak mis ik wel.

Intussen case aangemaakt bij Volvo Car Belux Customer Service (Customer Experience | Belgium & Luxembourg)
teebee
7th Gear member

BAdriaensen schreef: 19.08.2023 - 11:44 maar de T2 zou ik toch niet aanbevelen
Is natuurlijk ook geen vergelijk, een T2 of een B5. Logisch dat je deze (denk ik) als ondergemotoriseerd ervaart.
Ik kan uit ervaring (ik heb een V60 T5 en mijn vrouw rijdt een XC40 T2) zeggen dat die T2 een uitstekende motor is. OK, 3 pitten en het is een minder ‘vol’ geluid maar qua performance: niks mis mee. Uiteraard een (flink) verschil met mijn T5 maar het is ook een totaal andere auto met hele andere eigenschappen.
OT: hopelijk weten ze het probleem toch spoedig te tackelen.
Kan natuurlijk geen kwaad ondertussen eens een gesprekje te hebben met de dealer over het geval ‘stel dat’ (het probleem niet opgelost wordt binnen x tijd).
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
BAdriaensen
Starter

update:
Nadat de app gisterenmiddag melding gaf dat het alarm van de wagen actief was, kreeg ik 's avonds telefoon van de garage. Helaas weer geen goed nieuws.

Ze hebben de wagen op transport gezet naar een andere vestiging zodat de techniekers daar er verder naar kunnen kijken. Alarm zou zijn geactiveerd bij het op de vrachtwagen zetten door alle losse kabels en connectoren.

Dus tot heden nog geen oplossing.
De teller staat nu zo: Wagen intussen 5 weken weg, er is nog geen oplossing in zicht en heb dit jaar reeds 13 weken met vervangwagens rondgereden. (enkel laatste 5 weken met een vervangwagen van Volvo)
teebee
7th Gear member

Poeh….
Dat klinkt nog niet best.
Ik hoop dat eea snel alsnog wordt opgelost.
(Al met dealer gesproken over ‘stel dat’?)

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
raspaardje
6th Gear member

Wat een tegenvaller....

1. Vragen naar een gelijkwaardige vervanger van de V60 CC, een XC40 T2 is dat niet.
2. Goed in gesprek blijven met de dealer en vooral hem plan van aanpak laten opstellen inclusief scenario's.
BAdriaensen
Starter

Heb het met dealer inderdaad gehad over 'stel dat'.
Hij begrijpt me hierin, maar dat lijkt ook niet zo simpel. Ruilen voor een identieke zou ook niet snel mogelijk zijn.
Customer Service van Volvo Brussel zou zich ook reeds bij garage hebben laten horen.

Heb aangegeven dat ik open sta voor een voorstel, maar dat er nu toch wel snel eens iets positiefs mag volgen.
teebee
7th Gear member

raspaardje schreef: 23.08.2023 - 09:40 Wat een tegenvaller....

1. Vragen naar een gelijkwaardige vervanger van de V60 CC, een XC40 T2 is dat niet.
2. Goed in gesprek blijven met de dealer en vooral hem plan van aanpak laten opstellen inclusief scenario's.
Eens, je mag van ze verlangen dat je op korte termijn van hen hoort waar je aan toe bent.

raspaardje
6th Gear member

BAdriaensen schreef: 23.08.2023 - 09:49 Heb het met dealer inderdaad gehad over 'stel dat'.
Hij begrijpt me hierin, maar dat lijkt ook niet zo simpel. Ruilen voor een identieke zou ook niet snel mogelijk zijn.
Customer Service van Volvo Brussel zou zich ook reeds bij garage hebben laten horen.

Heb aangegeven dat ik open sta voor een voorstel, maar dat er nu toch wel snel eens iets positiefs mag volgen.
Klink als een gezonde relatie waarin partijen nog on speaking terms zijn.
Neemt niet weg dat de druk opvoeren kan helpen.
BAdriaensen
Starter

Mijn V60 is geen CC
Het is wel een AWD, maar geen cross country. (Uitvoering voor Zweden)
Ik sta open voor een ruil naar een CC, maar dan wel in hetzelfde uitvoeringsniveau en dezelfde opties.

Gezien het fabrieksgarantie is, denk ik dat de dealer deze niet snel op eigen houtje gaat wisselen. Hier zal Volvo zelf in moeten tussenkomen vermoed ik.

Een XC40 t2 is inderdaad geen gelijkwaardige vervanger, maar beter dan geen vervangwagen. Vanaf vandaag kan ik ook niet meer met familie ruilen voor een XC60. Dus kan nu helemaal geen aanhangers meer trekken (nodig voor werk). Heb het probleem reeds enkele malen aangehaald. Dealer blijkt enkel XC40 als vervangwagens te hebben, allen zonder trekhaak. Dus hierin voorlopig ook geen oplossing.
Er zijn dus ook financiële gevolgen aan de situatie.

(onze vakantie was er dus ook weer aan dit jaar, met de grasmaaier lukte het trekken van de caravan ook niet zo goed :'( . Hierdoor maar doorgewerkt en hopelijk kunnen we in de kerstperiode wel op stap)
EVO500
4th Gear member

Vrij bizar meneer BAdriaensen wat u meemaakt. Ik denk dat u erg meebuigend bent, wat u siert, overigens. Maar ik vind de problemen in combinatie met de tijd en dat u de auto "kwijt bent" buiten proporties.
Ik heb ook best vaak begrip dat er tijd nodig is voor een correcte oplossing maar dit zou mij wel te ver gaan. Ik hoop voor u dat er snel een definitieve oplossing komt. Laat in ieder geval niet met voeten spelen.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
raspaardje
6th Gear member

BAdriaensen schreef: 23.08.2023 - 10:10 Mijn V60 is geen CC
Het is wel een AWD, maar geen cross country. (Uitvoering voor Zweden)
Ik sta open voor een ruil naar een CC, maar dan wel in hetzelfde uitvoeringsniveau en dezelfde opties.

Gezien het fabrieksgarantie is, denk ik dat de dealer deze niet snel op eigen houtje gaat wisselen. Hier zal Volvo zelf in moeten tussenkomen vermoed ik.

Een XC40 t2 is inderdaad geen gelijkwaardige vervanger, maar beter dan geen vervangwagen. Vanaf vandaag kan ik ook niet meer met familie ruilen voor een XC60. Dus kan nu helemaal geen aanhangers meer trekken (nodig voor werk). Heb het probleem reeds enkele malen aangehaald. Dealer blijkt enkel XC40 als vervangwagens te hebben, allen zonder trekhaak. Dus hierin voorlopig ook geen oplossing.
Er zijn dus ook financiële gevolgen aan de situatie.

(onze vakantie was er dus ook weer aan dit jaar, met de grasmaaier lukte het trekken van de caravan ook niet zo goed :'( . Hierdoor maar doorgewerkt en hopelijk kunnen we in de kerstperiode wel op stap)
Nou, dat vind ik de gevolgen eigenlijk best groot....
Het is het probleem van de dealer dat je geen goede trekauto als vervanger krijgt.
De tijd van "hebben we niet, u draagt als enige de lasten" lijkt me inmiddels voorbij.

Wellicht helpt het om de financiële gevolgen bij de dealer neer te leggen om meer schot in de zaak te krijgen.
Henry82
5th Gear member

Lijkt me ook sterk dat de dealer echt niets anders heeft als vervangend vervoer. Een XC40 T2 is natuurlijk helemaal prima voor een dag of 2 bij onderhoud als vervanger, maar in dit geval zou hij gewoon een jonge occasion voor je kunnen tenaamstellen zodat je in elk geval een gelijkwaardige vervanger hebt en je werk kunt uitvoeren.

Chapeaux voor je geduld, dat zal niet elke klant hebben in deze situatie.
Life is what happens while you're busy making other plans
WillyWortel2
5th Gear member

Om druk op de ketel te houden maar eens beleefd melden dat ontbinding van de koopovereenkomst nu aan de orde komt.
De auto maakt nu een rondje langs een andere werkplaats waar monteurs met dezelfde opleiding tot dezelfde conclusie zullen komen. Dit probleem kunnen zij niet oplossen. Auto kan op transport naar Zweden om daar ontleed te worden.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
V480-S60
Geartronic member

C'est le ton qui fait la musique,.........
Echter als door deze misere bij een nieuwe auto een vakantie niet door kan gaan en men zijn werk niet naar behoren meer kan uitvoeren omdat de dealer niet "meedenkt" om een gelijkwaardige vervangwagen (jonge occasion!!! zoals genoemd) dan vind ik dat niet echt netjes om het maar vriendelijk te zeggen. Wellicht dat het "consumentenrecht" in België anders werkt maar dit is buiten alle proporties.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
diesel01
Geartronic member

Mijn V90(trekgewicht 2200kg) staat inmiddels 2 weken bij de dealer en heb een vervangauto van de Premium assistance Volvo.
Toen ik de V60 B4 kreeg was direct de vraag of ik zware caravans ging trekken met de auto want deze heeft 1600kg max.
Antwoord was nee en daarom kreeg ik een "gewone" V60 ipv een XC60 of soort gelijk.
Wanneer je de werk aanhanger niet mee kunt nemen en daardoor je normale werkzaamheden niet kunt doen of ineens je geplande vakantie niet kunt doen dan huur je gewoon een auto die dat wel kan wanneer de dealer niets heeft staan en dat factuurtje gaat gewoon naar Volvo, lijkt mij.
Dit is ook een manier om mensen naar een ander merk te krijgen, belachelijk!
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”