Hallo,
Sinds een jaar ben ik in het bezit van zo'n mooie Volvo C70 2.5 TOURER (luxury line - bj. 2011) Deze auto is altijd bij de Volvo dealer in onderhoud geweest en ook daar gekocht. Nu heb ik echter een probleem met de airco. De airco draait niet meer en koelt dus niet meer.
Probleem beschrijving:
- Het lampje op het bedieningspaneel gaat groen branden als ik de airco inschakel echter geeft de airco alleen 'warme' lucht en koelt dus niet.
- Als ik de airco in "auto" zet dan blaast hij harder of zachter afhankelijk van de ingestelde temperatuur en komt er ook geen koude lucht.
Wat is er al getest/gebeurd:
Volgens de garage is,
- de airco zelf in orde want als de compressor met de hand wordt gestart is er koele lucht.
- als de magneetkoppeling met de hand wordt aangestuurd is er ook koude lucht,
- als het relais met de hand wordt aangestuurd dan is er ook koude lucht.
Met andere woorden het ziet er naar uit dat de dat het signaal uit de computer (ECC unit?) voor het relais te sturen niet actief wordt.
Waarom dit signaal niet actief wordt is vooralsnog voor de monteur onduidelijk.
De interieur tempvoeler (NTC weerstand) is bij 20 graden Celsius zo'n 19 Kohm en als ik die warmer of kouder maak, zakt of stijgt de weerstandswaarde.
De buitentemperatuur voeler functioneert want de buitentemp wordt correct aangegeven in de display. Dus uitschakelen op basis van een (te) lage buitentemperatuur (lager dan 4 graden Celsius) kan het mijn inziens niet zijn.
Mijn vragen zijn dan ook:
1) Is er iemand met deze ervaring of heeft iemand misschien een idee in welke richting ik zou kunnen zoeken / moet denken?
2) Is er iemand bekend met de voorwaarden die nodig zijn om dit signaal, naar het relais, actief te maken?
3) Zit er een stekker verbinding, met mogelijk een slecht contact, tussen het relais en de ECC/Stuurunit? en zo ja waar kan ik die vinden?
Dit vond ik nog m.b.t. de specs van zo'n termistor. wel een ander model volvo maar dat zal niet veel verschillen denk ik.
Room temperature thermistor
Glass bead NTC G540 thermistor,10k
RS Stock No. 528-8558
Manufacturer EPCOS
Manufacturers Part No. B57540G0103J
Catalogue page 2 - 3587
1 £3.99
Bij voorbaat mijn dank voor het meedenken.
Vriendelijke groet,
LuckyPiedro
C70 Airco in orde maar koelt (draait) niet.
- cees klumper
- 4th Gear member
- Berichten: 529
- Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
- Locatie: San Diego, California
Gaat de compressor in eerste instantie wel even aan bij aanzetten van de airco, maar valt dan weer snel uit? (Voordat er koude lucht komt). Dan zou het toch de magneetkoppeling kunnen zijn. Dat was althans op mijn C70 uit 2008 het geval. Ringetje uit de magneetkoppeling gehaald en geen last meer gehad.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Ik zou naar een airco-specialist gaan, die weten net wat meer van airco's dan de garage.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Benno van Ham
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15
Eerst kijken of er veel speling zit. als er meer dan 0,5 mm speling is tussen koppeling en poelie kan het al fout gaan. Als de koppeling niet goed bekrachtigd werkt de pomp niet en de koeling niet.
Poelie kan er af met wat geffriemel, daaronder zit een of meerdere vulringen. Low budget oplossing is om de veerbladen vd koppeling wat meer voorspanning te geven met een tyrip of bliklipje ertussen.
zoek maar eens op magneetkoppeling en Volvo. uren leesplezier gegarandeerd
Poelie kan er af met wat geffriemel, daaronder zit een of meerdere vulringen. Low budget oplossing is om de veerbladen vd koppeling wat meer voorspanning te geven met een tyrip of bliklipje ertussen.
zoek maar eens op magneetkoppeling en Volvo. uren leesplezier gegarandeerd
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23.06.2015 - 19:18
- Locatie: RIDDERKERK
Deze meneer heeft een video om heel simpel het probleem van de speling van de magneet koppeling op te lossen. Ik weet het niet uit eigen ervaring daar ik ook een probleem heb dat de airco werkt. Is twee weken geleden gevacumeerd en opnieuw gevuld en de airco koelt goed, maar na een tijdje rijden gaat hij opeens warme lucht blazen....
Zie dit filmpje en hoor graag of er andere leden ook ervaring hebben met deze of soortgelijke oplossing?
Zie dit filmpje en hoor graag of er andere leden ook ervaring hebben met deze of soortgelijke oplossing?
C70 summum 2.4i 2007
Voorheen XC70 2.5T summum 2003
Voorheen XC70 2.5T summum 2003
- Benno van Ham
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15
Heel vaak is het die magneetkoppeling. Onze auto's hebben allemaal wel wat kilometers over het algemeen en op een gegeven moment dan moet er wat worden bijgesteld. Afh. van het model is de magneetkoppeling redelijk bereikbaar vanuit de rechter wielkast voor. Meet de speling eens, is die te groot dan loont het om het op te lossen. Is die niet groot dan laat het systeem eens controleren op vullingsgraad. als hij te ver leeg is krijg je ook vage problemen.
Benno
Benno
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.