Bandenspanning

Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Risrael schreef: 23.08.2023 - 11:06 Ook al heb je rondom 2,5 bar en rij je harder dan 160 zal je niet snel een klapband krijgen hoor. De temperatuur van de band loopt iets op maar dat heeft als gevolg ook weer dat de bandenspanning oploopt. Ik rij regelmatig in Duitsland harder dan 160 (180-200) met rondom 2,5 bar. Nooit problemen gehad.
Uiteraard heb je dan geen problemen.
De fabrikant moet echter met marges en uitersten rekening houden; bijv. oude banden, maximale belasting, topsnelheid voor langere duur.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Hans Eilander schreef: 23.08.2023 - 12:27
raspaardje schreef: 22.08.2023 - 16:56
Hans Eilander schreef: 22.08.2023 - 16:37 Met 3,4 bar ben je toch bang dat je vullingen los komen??? Ik vind zelfs 2,8 bar al te hoog. Ik heb rondom 2,5 bar.
Je praat over een heel ander model, jij hebt een XC40 met 3-pitter. 3,4 bar is dus gewoon Volvo advies.
Een 3 pitter heeft op zich niks te maken met de bandenspanning. De XC40 Recharge, heeft naast een elektromotor, nog een 3 cilinder van 180 pk.
Risrael rijdt óok een V60, met rondom 2,5 bar. Bover met zijn XC70 óok.... ;)
Maar die hoeft hier ook niet te reageren wanneer het om een V60 gaat.
Wat voegt jouw informatie met 2,5 bar voor een XC40 met 3-pitter toe als je naar de vraag van de topicstarter kijkt?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Ik vind echter deze bij volvo.

Heb nu 45000km gereden en de banden slijten mooi af bij 2,8bar bij de 3 sets velgen in 19"continental en 20" Michelin en Pirelli op een T8.
Ik ben echter maar een sporadische hardrijder tegenwoordig. Als je veel bochtenwerk maakt is het verstandig ze wat hoger te zetten. Hetzelfde geld voor volle bepakking met meerdere personen.
Kortom als je van plan bent hard door bochten te gaan gemiddeld door de dag, of vaak wat zwaarder beladen bent zou ik 3 bar of misschien 3,2 bar doen en kijken na 10K hoe je banden slijten. Een hogere bandenspanning geeft wat meer druk op het midden van de band waardoor ze middenin wat harder slijten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Voor ieder modeljaar V60 Twin Engine lijken er dus andere bandenspanningsadvieswaarden te zijn...:-)
Maar het is en blijft een zware jongen dus mij verbazen die hoge waarden bij maximale belasting en hoge snelheden niet.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6848
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zo zocht ik even de bandenspanning van een XC40 P8 Twin Engine. Relatief zware auto. (Een nul pitter) Daar geven ze een waarde op: rondom 2,8 bar tot 160 km/u. ;)
En voor een Volvo XC90 T8 rondom 2,2 bar. En bij zware belading 2,7 bar ...... :)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1335
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Die echt hoge waardes zijn gebaseerd op de hoge topsnelheid van 250.
De begrensde auto,s hebben deze waarde niet.

Het probleem bij hoge waardes boven de 2.6 a 2.7 vind ik vooral de grip of beter het gebrek daaraan.
Gezien de sublieme balans hoef je met de V60 niet te spelen met bv een hardere achterkant.

Ik ben wel van het serieuze bochtenwerk, al stelt dat in NL weinig voor, ik kan hooguit een keer 2 bochten hard pakken maar nooit lang zoals in het buitenland en de snelheid blijft in Nederland altijd onder de 150. Dus de belasting wordt ook nooit echt hoog.

Ik zou ze voor iig nooit te hard doen, dat is meer een persoonlijk voorkeur, laat die auto maar wat bewegen op z,n banden gaat ie wel wat leuker door rijden.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

wasbeer2006 schreef: 23.08.2023 - 19:40 Die echt hoge waardes zijn gebaseerd op de hoge topsnelheid van 250.
Zo is het.

Iets met appels en peren en een klok en klepels, Hans.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
EVO500
4th Gear member
Berichten: 666
Lid geworden op: 20.02.2021 - 17:10
Locatie: België

Die hoge waardes zijn waarschijnlijk bedoeld voor WLTP waardes. Ik zou me daar niet zo druk over maken. Met V60 T6 of T8 zou ik ivm gewicht tussen de 2,6 en 3,1 bar zitten met 235r19 of 245/r20.
Die 3.2 bar zou ik alleen doen met 6 man in de auto en 8 koffers en een skibox :-D
Waarom je ineens van 2,5bar naar 3,1bar zou moeten gaan omdat je boven de 160 rijd mogen ze mij wel eens komen uitleggen? Misschien als ik het circuit op ga met sliks.

Ik rijd een oude Omega en Laguna III Estate beide rond de 1425Kg, op 2,3-2.6 bar (225/r18) ook zeer vaak met vrij hoge snelheid.
Met beide denk ik zo'n 1.000.000Km gereden bij elkaar en feitelijk nooit problemen gehad met bandespanning gerelateerde ongenoegen zolang deze rond deze rond deze spanning bleef.
Ik keek alleen naar de slijtage. Buitenkant te veel, of van binnen te kaal? Met de Omega maar was vaak de buitenkant kaal ivm driften (een keer maar 6000km met een set gedaan) Laguna met de 4 wielsturing belast erg de wangen, wat resulteert in vroege slijtage maar niet meteen klapband.
Eigenlijk altijd als er extreme verandering in was in de slijtage, was de achterliggende oorzaak dat er een steurstang of schokbreker oid was vervangen en er niet uitgelijnd was.

Kortom, tussen de 2,6 en 3 bar met een kwaliteit band is geen vuiltje aan de lucht met een v60 t8.( Over andere modellen ga ik niet speculeren omdat ik ze niet gereden heb)
Als je wat comfortabeler wil rijden, rijd je met 2,6 bar , wat sportiever met 3 bar.
V60 T8 PO Crystal White Pearl (MY2021)
Laguna III GT180 (stage II)
Omega 3000-24V EVO500
Monza 3.0E '78 (handgesch.)
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6848
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

EVO500 schreef: 23.08.2023 - 20:50 Als je wat comfortabeler wil rijden, rijd je met 2,6 bar , wat sportiever met 3 bar.
Dat was nu precies mijn punt met de opmerking: Met 3,4 bar ben je toch bang dat je vullingen loskomen? Na de vorige beurt in okt 2022, had de monteur mijn auto rondom op 2,8 bar gezet. Ik had even het gevoel dat de auto geen vering meer had! Dus gelijk weer terug gezet op 2,5 bar rondom. Ik wil een auto met comfort, en beslist geen stuiterbak. (ook al is het maar een 3 pitter ;)) Moet er wél even bij vermelden, dat mijn auto nog nooit boven de 140 km/u is geweest. Dus voor de échte hardrijders, ligt dit misschien weer anders.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

Ab S schreef: 17.08.2023 - 13:12
raspaardje schreef: 17.08.2023 - 10:26 Hier ook hoor.
Zijn ze alle vier niet goed dan weet je natuurlijk al bijna zeker dat het weer om een meldng gaat die je naast je neer kan leggen.
..dat dacht ik ook, totdat ik een keer een volledig lekke band had (helemaal plat) en kreeg ik ook melding voor alle vier de banden (wel bij hele lage snelheid < 30 km/u).
Is er misschien iemand die wel (helaas) de ervaring heeft dat TPMS echt één band als verdacht opgeeft?
Tijdens de vakantie kreeg ik op de snelweg de melding dat de bandenspanning rechtsachter laag was. Al heel snel werd duidelijk dat de band lek was (door een stuk betonijzer). Was heel blij met m'n thuiskomertje want een spuitbus had het gat nooit kunnen dichten. Dus in mijn geval werkte het TPMS zoals het hoort.
Volvo S60 T6 Recharge AWD Ultimate Dark (2024) Thunder Grey
Roadrunner79
2nd Gear member
Berichten: 65
Lid geworden op: 26.06.2020 - 17:00

jhcd schreef: 23.08.2023 - 23:11
Ab S schreef: 17.08.2023 - 13:12
raspaardje schreef: 17.08.2023 - 10:26 Hier ook hoor.
Zijn ze alle vier niet goed dan weet je natuurlijk al bijna zeker dat het weer om een meldng gaat die je naast je neer kan leggen.
..dat dacht ik ook, totdat ik een keer een volledig lekke band had (helemaal plat) en kreeg ik ook melding voor alle vier de banden (wel bij hele lage snelheid < 30 km/u).
Is er misschien iemand die wel (helaas) de ervaring heeft dat TPMS echt één band als verdacht opgeeft?
Tijdens de vakantie kreeg ik op de snelweg de melding dat de bandenspanning rechtsachter laag was. Al heel snel werd duidelijk dat de band lek was (door een stuk betonijzer). Was heel blij met m'n thuiskomertje want een spuitbus had het gat nooit kunnen dichten. Dus in mijn geval werkte het TPMS zoals het hoort.
Kreeg jij een melding over een specifieke band?
Mijn (gelukkig valse) meldingen zijn altijd alle banden tegelijk.
Rijd in een Denim Blue V60 T6 AWD PHEV Plus Bright MJ25 met opties: Harman Kardon, 360 camera, privacyglas, contourstoelen en een trekhaak af fabriek.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14813
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

hoe dan ook is comfort beleving persoonlijk. De Volvo zet bij mij de spanning op 2.8 ( XC70) maar dat is me te hard. Dus 2.5 is een redelijk alternatief voor mij. Elke maand ff controleren.
Auto s zeker de EV worden steeds zwaarder. Ik neem aan dat de waarden bij de verschillende auto s ook gebaseerd zijn op de maximale condities omstandigheden goed of slecht.

Dus en te hoge" bandenspanning maakt dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt soms beetje en is er zeker vermindert rijcomfort.
Milieu argumenten pleiten voor een hardere band omdat rolweerstand en verbruik zouden afnemen..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Roadrunner79 schreef: 24.08.2023 - 00:41 Tijdens de vakantie kreeg ik op de snelweg de melding dat de bandenspanning rechtsachter laag was. Al heel snel werd duidelijk dat de band lek was (door een stuk betonijzer). Was heel blij met m'n thuiskomertje want een spuitbus had het gat nooit kunnen dichten. Dus in mijn geval werkte het TPMS zoals het hoort.

Kreeg jij een melding over een specifieke band?
Mijn (gelukkig valse) meldingen zijn altijd alle banden tegelijk.
Dat lijkt er dus wel op.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat zijn hoge waardes voor de Hybrids…
Accu pakket zal daar debet aan zijn.
Zet ik de V90 boven de 2.6 dan slijten de Michelins in het midden als een malle tijdens het normale verkeer in NL.
Zelfs met de caravan op de knobbel naar het zuiden heb ik hem op max 2.6 koud staan, heb hem tijdens de rit wel warm gemeten maar dan zit hij op 2.8.
Banden lopen trouwens nooit warm, check het altijd bij het tanken na ongeveer 450km.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14813
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ha nog een bandenwarmte checker..Dacht dat bijna niemand meer deed....:)
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
jhcd
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.05.2021 - 21:46

raspaardje schreef: 24.08.2023 - 15:22
Roadrunner79 schreef: 24.08.2023 - 00:41 Tijdens de vakantie kreeg ik op de snelweg de melding dat de bandenspanning rechtsachter laag was. Al heel snel werd duidelijk dat de band lek was (door een stuk betonijzer). Was heel blij met m'n thuiskomertje want een spuitbus had het gat nooit kunnen dichten. Dus in mijn geval werkte het TPMS zoals het hoort.

Kreeg jij een melding over een specifieke band?
Mijn (gelukkig valse) meldingen zijn altijd alle banden tegelijk.
Dat lijkt er dus wel op.
Op het dashboard verscheen een plaatje van het onderstel van de auto met bij drie wielen een groen lampje en bij één ( rechtsachter) oranje.
Volvo S60 T6 Recharge AWD Ultimate Dark (2024) Thunder Grey
mltvolvo
3rd Gear member
Berichten: 286
Lid geworden op: 30.07.2018 - 21:57
Locatie: Drenthe

Bandenspanning volgens Volvo voor een V60 T6/T8 Recharge MY 2023.
Schermafbeelding 2023-08-24 215258.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V40 R-Design Nordic+ Pasion Red - MY2017
Volvo V60 Recharge Plus Bright - MY2023
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Ja en met 180 km/h begrenzing...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 6848
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

raspaardje schreef: 24.08.2023 - 22:03 Ja en met 180 km/h begrenzing...
Die begrenzing bij 180 km/u, hebben toch alle moderne Volvo,s? Dus is bovengenoemde tabel toch prima? En ik zit goed, met 1-3 personen, en nagenoeg geen bagage, en rondom op 2,5 bar (235/55 - R18 V) én begrensd bij 180 km/u... :-D
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3954
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Die tabel voegt zonder enige informatie erbij eigenlijk niks toe, want door de intrede van de begrenzing is het appels met peren vergelijken.
Het plaatsen ervan schept alleen maar verwarring, alsof Volvo voor de V60 vanaf MY2023 heeft bedacht dat die hogere bandenspanning eigenlijk voor eerdere bouwjaren niet nodig was.... Nee, dat komt omdat er maar met 180 km/h als maximale snelheid rekening hoeft te worden gehouden.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”