Sinds kort de trotse eigenaar van een V70 D5 uit 2002, na me via dit forum aardig in de materie te hebben verdiept, waarvoor dank. De eerste 750 kilometers beloven veel goeds. Wel komen er wat vragen boven.
Vraag 1:
De koplampen staan altijd aan wanneer je rijdt. Dit lijkt me gezien de kleur zilver van de auto tijdens daglicht nogal overbodig en zonde van de brandstof, vandaar de vraag of dit veranderd kan worden: dus gewoon stand 0 alles uit, en dan op parkeerlicht en vervolgens naar lampen aan. Betekent dit een softwareaanpassing of is er ergens iets mechanisch te doen?
Vraag 2:
Klopt het dat er geen alarmsignaaltje klinkt wanneer de lampen aanstaan (niet in stand 0 maar in de 'aan' stand) en je het contact afzet? Ik heb het idee dat de lampen dan gewoon blijven branden en ik de dag erna 1600 kilo staal mag aanduwen...
Groet, Olav
koplampen uit, alarmsignaal
-
- 3rd Gear member
Smeer je huid maar in, want je zult hier helaas nogal de wind van voren krijgen ipv een antwoord waar je wat mee nbent - toch op die eerste vraag. Heb die hier ook ooit 's gesteld, en ben bij wijze van spreken nog altijd mijn wonden aan het likken...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
contact af betekend licht uit, een signaal is daarbij dus overbodig
Volvo for life
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
hahaha...
Volvo en veiligheid hé. De lampen kunnen in de Nederlandse uitvoering van de V70 niet uit. Ik had er eigenlijk nooit last van en heb ook nooit 1600kg staal aan te hoeven duwen. Het is inderdaad wel vreemd dat je een keuzeschakelaar in je auto hebt die je niet naar keuze kan gebruiken.
In de X40 kun je dit wel veranderen. In de V70 naar ik weet niet.
Zou je denken dat je veel brandstof gaat sparen door zonder licht te gaan rijden?
Doordat de lampen altijd branden en dus ook automatisch uitgaan klinkt er ook geen alarmsignaal. Vindt het wel fijn, hoef je je nooit zorgen te maken of je je lampen wel aan/uit hebt gedaan.
Volvo en veiligheid hé. De lampen kunnen in de Nederlandse uitvoering van de V70 niet uit. Ik had er eigenlijk nooit last van en heb ook nooit 1600kg staal aan te hoeven duwen. Het is inderdaad wel vreemd dat je een keuzeschakelaar in je auto hebt die je niet naar keuze kan gebruiken.
In de X40 kun je dit wel veranderen. In de V70 naar ik weet niet.
Zou je denken dat je veel brandstof gaat sparen door zonder licht te gaan rijden?
Doordat de lampen altijd branden en dus ook automatisch uitgaan klinkt er ook geen alarmsignaal. Vindt het wel fijn, hoef je je nooit zorgen te maken of je je lampen wel aan/uit hebt gedaan.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
In de V70 kan het op verzoek softwarematig ook uitgezet worden....
Er zijn trouwens veel meer veiligheidsvoorzieningen die eruit kunnen, o.a. de gordels, airbags, hoofdsteunen, bagagenet, dat zal vast wat gewicht en ook wat brandstof schelen....
Er zijn trouwens veel meer veiligheidsvoorzieningen die eruit kunnen, o.a. de gordels, airbags, hoofdsteunen, bagagenet, dat zal vast wat gewicht en ook wat brandstof schelen....
- olav
- 3rd Gear member
Oke, helder. Ik las dat de lampjes voorin bij elkaar 2 x 60 Watt zijn, en die energie komt uiteindelijk toch uit de diesel in mijn tank, zonder tankpas aangeschaft. Tel daar een lampenknop met een 0-stand bij op, en de vraag tot uitzetten kwam bij mij nogal logisch bovendrijven. Softwarematig dus.
Maar hoe zit het nou wanneer je de lampen niet in de 0-stand aan hebt staan maar in de aan-stand? Zou je dan wel of geen alarmsignaal moeten horen wanneer je het contact uitzet? Of gaan ze uiteindelijk vanzelf uit (en dan bedoel ik niet wanner de accu leeg is maar na een x-aantal minuten)?
Groet, Olav
Maar hoe zit het nou wanneer je de lampen niet in de 0-stand aan hebt staan maar in de aan-stand? Zou je dan wel of geen alarmsignaal moeten horen wanneer je het contact uitzet? Of gaan ze uiteindelijk vanzelf uit (en dan bedoel ik niet wanner de accu leeg is maar na een x-aantal minuten)?
Groet, Olav
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
in de "aan" stand doven ze automatisch bij het uitzetten van het contact
- Frumpy
- 5th Gear member
De dimlichten wel, maar de rest blijft vrolijk branden. En geen akoustisch signaal bij het uitstappen.bart simpson schreef:in de "aan" stand doven ze automatisch bij het uitzetten van het contact
Althans zo is het bij mijn S80, neem aan dat het bij de V70 niet anders is.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Het voeren van stadslicht is hier niet toegestaan, als je hem parkeert met je stadslicht aan doe je dat met een zichtbaarheidsdoel, en meer smaken hebben we niet, ik zie dus jouw "probleem" niet echt
-
- 1st Gear member
Bij mijn V70d5 uit 2002 heb ik de schakelaar altijd op aan staan en gaan de lampen nadat ik de contact sleutel verwijder alle "buitenlampen" uit en de binnen verlichting aan. De binnenverlichting gaat na een bepaalde tijd automatisch uit of nadat je de auto verlaten hebt en de portieren op slot doet.
Groet,
v70d5
Groet,
v70d5
- Richard
- 7th Gear member
- Contacteer:
Dit is inderdaad de normale gang van zaken. En ik denk dat als je brandstof wilt besparen dat de lampen uitdoen hier echt weinig voor uithaalt.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
-
- 4th Gear member
ja, maar hier mag het welbart simpson schreef:Het voeren van stadslicht is hier niet toegestaan, als je hem parkeert met je stadslicht aan doe je dat met een zichtbaarheidsdoel, en meer smaken hebben we niet, ik zie dus jouw "probleem" niet echt
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
pech dan voor jepaQ schreef:ja, maar hier mag het welbart simpson schreef:Het voeren van stadslicht is hier niet toegestaan, als je hem parkeert met je stadslicht aan doe je dat met een zichtbaarheidsdoel, en meer smaken hebben we niet, ik zie dus jouw "probleem" niet echt
- Oceanracer
- Geartronic member
Sorry Olav, maar dan had je een rode moeten kopen. Je hebt nu een van de minst opvallende auto's in het verkeer; een grijze! Ik zou voor je eigen veiligheid je lampenschakelaar gewoon laten functioneren zoals ie nu doet. En dan standaard op "aan" laten staan.olav schreef:... Dit lijkt me gezien de kleur zilver van de auto tijdens daglicht nogal overbodig ...
Als je het onderhoud bij de Volvo-dealer laat uitvoeren, is tussentijds vervangen van o.a. defecte H7 lampjes kosteloos. Het extra brandstofverbuik moet je maar op de koop toenemen. Als dat je enige argument is, moet je ook je kachel uitzetten, je airco nooit gebruiken of je radio inschakelen. Of vaker op de fiets.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 4th Gear member
nou nou wat een botte opmerking zeg :?bart simpson schreef:pech dan voor jepaQ schreef:ja, maar hier mag het welbart simpson schreef:Het voeren van stadslicht is hier niet toegestaan, als je hem parkeert met je stadslicht aan doe je dat met een zichtbaarheidsdoel, en meer smaken hebben we niet, ik zie dus jouw "probleem" niet echt
jij begint over de regels in Zweden en dat de topicstarter zich daar maar naar moet zetten...
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
@PaQ, nee hoor, als je in Nederland woont is het voeren van stadslicht al vele jaren verboden, we zijn op een Nederlands Volvo forum, en je woont toch in Nederland?
- olav
- 3rd Gear member
Oke, duidelijk. Ik zal het vanavond nog eens gaan proberen. Het op slot zetten had ik nog niet gedaan, daar zal het wel aan liggen.v70d5 schreef:Bij mijn V70d5 uit 2002 heb ik de schakelaar altijd op aan staan en gaan de lampen nadat ik de contact sleutel verwijder alle "buitenlampen" uit en de binnen verlichting aan. De binnenverlichting gaat na een bepaalde tijd automatisch uit of nadat je de auto verlaten hebt en de portieren op slot doet.
Groet,
v70d5
Dank, Olav
-
- 4th Gear member
voeren van stadslicht is helemaal niet verboden.bart simpson schreef:@PaQ, nee hoor, als je in Nederland woont is het voeren van stadslicht al vele jaren verboden, we zijn op een Nederlands Volvo forum, en je woont toch in Nederland?
Hoe kom je daar nou bij?
Zo lang het voeren van dimlicht niet nodig is (zeer slecht weer, mist, regen of donker) dan mag je gewoon met stadslicht aan rijden.