Additief Eolys, waar wordt deze vloeistof heen gepompt?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Monteurinopleiding

Hallo,

Aangezien ik diverse verhalen (van voornamelijk specialisten met dit merk) gehoord heb, stel ik deze vraag nu hier. Ik heb een Volvo S40 2.0D 4204 T uit 2006. Deze heeft een roetfilter en een additief-tankje (voor Eolys vloeistof) om de temperatuur om te regenereren omlaag te brengen.

Mijn vraag is nu waar wordt deze vloeistof heen gepompt?

Optie 1: wordt tijdens regeneratie in het roetfilter verstoven.
Optie 2: wordt tijdens regeneratie in de zuigers verstoven.
Optie 3: wordt tijdens het tanken van diesel in de brandstoftank gepompt. En daarmee gemengd met de brandstof (diesel).

Mij lijkt optie 1 zeer onwaarschijnlijk, want stel dat dit gebeurt dan zouden de warme uitlaatgassen vermengd worden met deze vloeistof. Wat enerzijds de temperatuur omlaag zou brengen, wat je juist niet wilt. Of anderzijds zou dit ontbranden (met welke zuurstof?) en daarmee de temperatuur verhogen, maar het was juist de bedoeling om al bij een lagere temperatuur het roet te verbranden.

Optie 2 kan ik mij nog iets bij voorstellen, maar dit zou inhouden dat het alleen bij regenereren plaats vindt, terwijl je ten alle tijden wilt dat er zoveel mogelijk roet verbrand wordt, zodat het roetfilter zo lang mogelijk schoon blijft.

Daarom neig ik naar optie 3, ten alle tijden wordt hiermee de temperatuur verlaagt om het roet te verbranden.




Terzijde en ter verificatie, het regenereren op zichzelf is alleen een actie / proces om het roetfilter wat dicht begint te raken extra warm te stoken zodat een deel van de neergeslagen deeltjes alsnog verbrand. En staat in principe los van deze vloeistof, behalve dat het op een lagere temperatuur al roet verbrand.




De reden waarom ik deze eerste vraag stel is dat mijn additief-tankje na ongeveer 30dkm leeg is. Dit heeft een reden, maar welke is mij nog niet duidelijk.

Ja, ik rijd vooral korte afstanden, ja mijn roetfilter is vol, ja de auto regenereert meer dan gemiddeld, maar allen zouden er niet voor mogen zorgen dat het additief-tankje al na 30 dkm leeg is.
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Je antwoord: https://www.mijngrossier.nl/eolys-regeneratievloeistof/

Optie 3 is dus idd juist.
En waarom zou met 30.000km een leeg Eolys-tankje te weinig zijn?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
redracer
4th Gear member
Berichten: 777
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

optie 3 inderdaad !
Wordt na tanken toegevoegd.

De melding ' motor service spoed ' komt dan ook gelijk na tanken als dit additief leeg is.
Got the t-shirt 😇

Normaal om de 60k vullen.
Tank je misschien kleine beetjes ?
of wellicht word er een dubbele dosis toegevoegd.
Monteurinopleiding

Duidelijk, bedankt.

Mijn gedachte van mijn lege additief-tankje bij reeds 30 dkm komt voort uit dat er geadviseerd wordt deze vloeistof om de 60 dkm bij te vullen. Hierdoor neem ik aan dat deze minimaal de 60 dkm zou moeten halen.

Tevens heb ik geen continue melding "motorsysteem service vereist" (waarschijnlijk een variatie van "motor service spoed"?). Deze komt alleen naar boven bij maximaal gas geven over langere tijd. Dus niet na het tanken.

Verder lijkt het mij dat kleine hoeveelheden tanken (dat doe ik niet) geen wezenlijk verschil zou mogen maken voor de mengverhouding.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”