De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Gisteravond tijdens het versnellen een hikje en toen de melding "Motorsysteem Service vereist". Bijna thuis dus doorgereden. Eenmaal thuis Assistance gebeld en die stuurden de Wegenwacht. Auto uitlezen gaf aan: geen turbodruk. De Wegenwachter meende dat de intercooler lek was. Ik kreeg het advies om de volgende ochtend naar de dealer te gaan voor verdere diagnose. Ik vroeg hem of ik er mee door kon rijden maar daar wilde hij geen uitspraken over doen. Dat moest de dealer maar vaststellen. En dat was dan dat. Nadat hij weg was gegaan, nog even onderzoek gedaan op internet. De ANWB website gaf aan dat als de intercooler niet werkt, het advies is om niet door te rijden om schade te voorkomen. Ook nog even op het Volvo forum gezocht, en verhip, dit probleem komt vaker voor: viewtopic.php?t=89903 . Dan zou het de T-map sensor moeten zijn. Gevoelsmatig zou ik gaan voor de T-map sensor als probleemveroorzaker maar dat weet je pas achteraf.

Niet heel erg lekker geslapen, had ik er wel goed aan gedaan om door te rijden, als het toch de intercooler zou zijn? Vanochtend op advies van een medeforumlid Assistance nogmaals gebeld en die stuurden de berger, die mij en de XC70 naar de dealer Broekhuis in Assen bracht. Ik was binnen het uur weer thuis met een V40, toch wel lekker Assistance met gratis vervangend vervoer. Ik vroeg nog of ze geen grotere auto hadden gezien de XC70. Nou, euh, nee, de keuze is V40 of XC40. Nou, dat is dan niet moeilijk, doe maar een V40.

Uurtje later gebeld door de werkplaats verantwoordelijke, of ik kon vertellen of ze de auto konden verrijden of moesten duwen (oh ironie). Ja hoor, hij is ook de berger opgereden, dus die paar meter de werkplaats in zal ook niet zo veel meer uitmaken. Gesproken over wat de wegenwachter zei en wat het Volvo forum aangaf. Ze gingen kijken en ik zou het wel horen.

Om 16:00 uur het verlossende telefoontje, de auto was alweer klaar. Op basis van mijn verhaal had hij een T-map sensor besteld (want hun ervaring was ook dat het veel vaker voorkwam) en dat bleek inderdaad de boosdoener te zijn. 2e op rij zou de turbodruksensor kunnen zijn als het de T-map sensor niet zou zijn. Een lekke intercooler komt eigenlijk niet voor. Morgen de XC70 weer ophalen.

De V40 heeft vandaag 200km gereden en er ging 10 liter peut in. 1:20 voor een T3 met GT-6 vind ik best acceptabel. De dame des huizes er ook even er in laten rijden.

Hij: Wat vind je er van?
Zij: Tja, het is een auto maar de R-design stoelen zitten wel goed.
Hij: Hoezo?
Zij: Nou de XC70 is veel zwaarder en kleeft aan het asfalt, dat vind ik prettig.

Conclusie: de V40 als opvolger van de Skoda valt dus af.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3723
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Prachtig geschreven
en zeker ook dankzij The Mechanic tot een goed nieuw begin gekomen!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan Begrijp ik nu goed dat dit een probleem van een fysieke sensor was. Wat heerlijk die pechservice...
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Mooi man, je hebt het op de juiste manier gedaan.
We betalen voor de Premium assistance maar het schijnt soms een dingetje te zijn wanneer je zelf naar de dealer rijdt, dan blijkt het geen pechhulp te zijn maar onderhoud.
Mooi dat het weer geregeld is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ja Bob, het probleem was een sensor en daar kan ik nu weer 250.000 km mee verder. Over 200.000km laat ik hem preventief vervangen want wat een verschil in rijgedrag, het was al veel langer aan de gang en nu hangt-ie veel beter aan het gas en is de wagen responsiever. Ook de bak schakelt stukken beter oo en terug. Van de winter vond ik hem behoorlijk dorstig met 13,5 km per liter maar toen was de sensor al bezig te overlijden.

De werkplaats verantwoordelijke van Broekhuis Assen heeft deze klus zelf opgelost want ze zaten de komende twee weken vol. Dus voordat ik de auto heb opgehaald eerst even langs de bakker geweest voor wat lekkers bij de koffie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 7894
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Grappig, met toeval had ik begin deze week ook besteld. Dit naar aanleiding van motorvermogen verlies en foutmeldingen welk te maken hebben met turbodruk.

Nu las ik op het internet (problemcar) dat deze sensor een levensduur heeft van rond de 150.000 tot 200.000 km. Dus preventief vervangen is geen slecht idee.
Hier is deze makkelijk zelf te vervangen. Zit net schuin achter de linker koplamp. Zit vast met één enkele schroef. Denk al met al nog geen 10 minuten werk. En de sensor kost om de nabij de vier tientjes.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...

"Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan we hebben dezelfde D5 motor dus ik krijg de indruk dat ik die sensor beter kan laten vervangen...Heb je nog een onderdeel nummer?
En dan nog even uitvinden waar die zit.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Volvo nummer 31355462 , 131 euro excl. BTW.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DB200 schreef: 06.09.2023 - 19:55 Volvo nummer 31355462 , 131 euro excl. BTW.
dank u
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2243
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Bob, check wel goed of dat onderdeelnummer ook voor jouw auto geldt he. 2016 en 2012 zou best eens een verschillend onderdeel kunnen zijn.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Henry82 schreef: 06.09.2023 - 23:17 Bob, check wel goed of dat onderdeelnummer ook voor jouw auto geldt he. 2016 en 2012 zou best eens een verschillend onderdeel kunnen zijn.
ehhh ja dat is wel mogelijk een dingetje immers Johan heeft Euro 6 en ik zie op mijn carte grise Euro 5b staan
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3660
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Ik ben nog even een verslagje verschuldigd over de 90.000km beurt. Dat is de 3e beurt na de distributiewissel. Waarom? Enerzijds omdat ik het leuk vind om wat op te schijven en anderszijds omdat er vast wel mensen zullen zijn die hier wat van opsteken.

De 90.000km beurt is een kleine beurt maar niet helemaal omdat je halverwege de distributiewissel bent bij een vijfcilinder en dan wordt de multiriem vervangen. De multiriem is dus extra ten opzichte van de kleine beurt.

Toen de melding “binnenkort onderhoud vereist” (of iets in die trant) in beeld kwam, werd het tijd snel om te handelen. Zo’n melding gebeurt 1 maand voordat de 12 maanden sinds de laatste beurt aflopen (geloof ik) maar in mijn geval 1.500km voordat de 30.000 kilometer sinds de laatste beurt zijn bereikt. Dat lukt me meestal al na 9 - 10 maanden, en als de melding komt, is snel handelen geboden want voor je het weet kan ik pas ver nadat de 30.000km zijn overschreden bij de dealer terecht.

En natuurlijk gebeurt dit begin juli, vlak voor de vakanties. Broekhuis Assen 3 weken gevuld, Van der Veen in Nijverdal ook bijna 3 weken gevuld (en voor mij toch omrijden). De enige die nog de week erop tijd had was Bouwsema in Farmsum. Nu kom ik daar wel vaker dus geen probleem. Omdat de Volvo onderhoudsprijzen niet meer op internet staan, heb ik vooraf een offerte opgevraagd. De olie die bij Bouwsema wordt gebruikt is van het merk Castrol. Ik wil ook Castrol op mijn Volvo. Irv Gordon heeft miljoenen kilometers gereden met zijn P1800 en altijd Castrol gebruikt. Dat is voor mij het beste argument om Castrol te willen hebben op mijn XC70. Natuurlijk mag er ook willekeurig ander merk op, maar niet voordat er een Volvo is geweest die meer kilometers heeft gemaakt dan de P1800 van Irv met dit merk olie. Dat is de dag dat ik overstap van Castrol naar dit merk olie.

Op dit forum vinden hele discussies cq. veldslagen plaats tussen dealer-bezoekers, doe-het-zelvers, specialisten aanhangers en garage-op-de-hoek bezoekers over waar je je onderhoud zou moeten doen en welk merk olie je moet toepassen. Ik vind het interessant om kennis te nemen van iemands ervaring of mening maar sinds enige tijd is het bij tijd en wijle hier op het forum net Asterix en Obelix waarbij men elkaar met (digitale) rotte vis om de oren slaat. De tolerantie voor een afwijkende mening is ver te zoeken. Dat is natuurlijk weer mijn mening maar maakt wel dat ik een stuk minder het forum ben gaan bezoeken. Maar we dwalen af.

Voor de aardigheid dus ook eens de prijzen voor een beurt opgevraagd bij een gewone garage waar iemand werkt met best veel kennis van Volvo’s. Dat scheelde bijna 300 euro. Maar dan werd het interieurfilter niet vervangen en ging er een ander merk olie op dan Castrol. De multiriem vonden ook nog niet echt af, dus hoefde ook niet vervangen te worden maar als ik dat wilde, dan gingen ze hem vervangen. Iemand met een smalle beurs en niet al te veel feeling voor onderhoud zal al snel voor een minimale kleine beurt kiezen zonder interieurfilter en multiriem en met andere olie dan Castrol, denk ik. Ook al omdat het interieurfilter bij de vorige beurt bijna als nieuw bleek, toen hij was vervangen. Maar als je een smalle beurs heb, blijf dan gewoon weg van een XC70 want zo’n loeder vreet je huishoudpot met huid-en-haar op. Het is gewoon een extra gast aan tafel van het type stevige eter.

Met Castrol olie en interieurfilter werd het verschil trouwens weer minder groot, ergens tussen de 200 en 250 euro. Nog steeds geld, maar Volvo Assistance wat bij de dealer beurt inclusief is, is handig en gezien mijn ervaringen vorig jaar in Frankrijk heb ik 55 euro bijgelapt voor Assistance Premium. De wagen heeft inmiddels wel ruim 250.000km gelopen en dan kan er altijd iets onverwachts kapot gaan. We moesten nog naar Oostenrijk en ik laat die ene week vakantie per jaar niet verprutsen door pech onder weg. En zou ik dan toch moeten overnachten wegens pech, dan wil ik in een fatsoenlijk hotel met een goed bed en een goede keuken en niet ergens in een goedkoop achteraf hotelletje naast een hondenkennel. Met 125 euro per persoon per nacht vergoeding door Volvo Assistance Premium moet dat wel lukken volgens mij. Het enige wat ik van het offerte voorstel liet afstrepen was het litertje ruitenwisservloeistof.

In Delfzijl was alles zo met een uurtje ook wel klaar. De multiriem was niet erg versleten, ik had moeite om het verschil te zien (zie foto). Het klopte wat de gewone garage mij vertelde, hij kon nog wel even mee. Maar de multiriem is een risicofactor bij de D5 (niet algemeen bekend), dus ik houd me aan de onderhoudsvoorschriften. Het interieurfilter was ronduit vuil en hoognodig aan vervanging toe. Ik kom nu wat vaker in een bosachtige omgeving en dat verschil is merkbaar. Elk jaar het interieurfilter vervangen is dus ook gewoon verstandig. De rekening zouden ze wel nasturen want degene die dat doet was even op een andere vestiging. Prima, dan schrijven we het wel over.
Het enige wat ik teleurstellend vond was dat ik geen verschil kon horen tussen de oude olie en de nieuwe olie, de motor liep nog steeds niet echt lekker smeuïg. Achteraf was dat dus de T-map sensor die bezig was met zijn zwanezang. Want inmiddels snort de XC70 als een katje.

Gelukkig was vrouwe Fortuna gewoon de 5e persoon in de wagen deze vakantie en gebeurde er niets. Maar later dus wel. Een dagje V40 huren bij de dealer kost 100 euro tegenwoordig en dan zijn de 1e 100km per dag vrij. Daarna 20 cent per extra kilometer. Leuk die 100km voor het rondje om de kerk maar dat red ik niet op een dag dat ik onderweg ben. Ik heb die dag dat de XC70 werd afgesleept en gerepareerd meer dan 200km gereden. Kosten exclusief brandstof dus meer dan 120 euro. Maar nu gratis vanwege de Volvo Assistance. De kosten voor het afslepen wil ik niet weten (200 euro?) maar dit was nu ook gratis. Als ik had gekozen voor de goedkoopste onderhoudsoptie dan was ik uiteindelijk duurder uit geweest. De gierigaard betaalt twee keer zeggen ze in Rusland. Russen hebben niet altijd gelijk maar soms dus wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Afslepen wordt altijd gedekt door je autoverzekering voor zover ik weet.
Auto kan er voorlopig weer tegenaan!
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21034
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Bekende gedachtengang en ik heb ook kennis mogen maken met assistance, dat is dus in 2 uurtjes geregeld, vanaf de melding totdat je met de vervang auto weer op pad bent.
En die olie en onderhoudsbeurt kan dan gauw uit.
Verder datgene wat je goeddunkt, hier word 76km per dag gereden en word er vast weleens een roetfilter regeneratie afgebroken, die ingespoten diesel blijft ergens en die 0w20 is al als water.
Die gaat er tussentijds nog een keer af voor je raad het al…..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Ik ben het eens dat de tolerantie op forum voor een afwijkende mening steeds minder is geworden. "Het grote gelijk". Maar ja dat is in de grote mensen wereld helaas soms ook zo afgemeten aan de agressie vormen die ik lees in dagelijkse leven.

Tja mijn Volvo was de afgelopen jaar duurder dan het uni geld van mijn studerende zoon, laten we zeggen voor de vuist weg zo kort weg bijna 4mille aan verspijkerd.

Maar goed ook hier ook Castrol al doe ik dan wel een 5/40 erin en geschikt voor de DPF. Ik hou het graag bij iets dikkere olie. Voorgeschreven is 5/30 A5/B5; Die A5 en B5 is normering voor de brandstofbesparing en dat heeft hier in de bergen toch geen zin.

Die multi riem heb ik nog nooit bij stil gestaan dus ik vrees dat die dus wel vervangen moet worden? Dank Johan inderdaad weer wijzer. 8)
Ik heb werkelijk geen idee dus ik denk dat ik in oktober dat bij Volvo Cappendijk Terneuzen de multiriem laat doen gelijk met garantie vervanging schuifdak rubber.
Tja de interieur filter vervang ik elk jaar. Volgende week ga ik zelf met stand 176.000 de olie weer verversen en dat doe ik met 14K omdat ik ongeveer 28K per jaar rij. Eèn keer per jaar een blijke inwendige reiniging spoeling die met de olie afgetapt wordt. De EGR is dicht.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6319
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mooi verhaal Johan van een eigenaar die met passie zijn schitterende XC70 op de voor hem juiste manier laat onderhouden. Wat mij betreft goed bezig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Johan nog vraagje: die multi riem is dat dezelfde interval als de distributie riem?
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bob zie een stukje uit Johan z'n tekst, interval is iedere 90.000 kilometer:
De 90.000km beurt is een kleine beurt maar niet helemaal omdat je halverwege de distributiewissel bent bij een vijfcilinder en dan wordt de multiriem vervangen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14381
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Inderdaad Ferdi heb ik overheen gelezen. ^_^
Dat betekent dat ik met 180K dus toch moet vervangen in oktober.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 26943
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De distributie was vorig jaar bij aanschaf gewisseld als ik het goed zeg?
Dan zou ik eerst checken of de riem toen niet is meegenomen, normaal gesproken zou dat binnen het onderhoud passen zoals Volvo dat voor schrijft.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”