Vacuumlek tussen inlaatbuis en turbo

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

De plastic aanzuigbuis die tussen de luchtmassameter en de turbo loopt heb ik recent vernieuwd maar nu zit er nog steeds een groot vacuumlek op de aansluiting van die buis met de turbo-inlaat.
De clip/slangklem is goed aangedraaid en de buis zit ook vast daar, en toch komt er veel rook uit die aansluiting, met de rookmachine.

Zou er een rubber band aan de turbokant nog moeten zitten of iets dergelijks?
Ik snap niet hoe het daar kan lekken.
Volvo C70 T-5 1999
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Hallo Jaaap,
Heb je die buis goed schoon gemaakt in de rand waar je hem op de turbo zet of is die buis niet ingescheurd controleer het anders nog eens, dit is geloof ik aan de koude kant van de turbo

Groet,
Herman👍
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Oh da's een goeie, zouden er nog resten van de oude buis aan de turbo "plakken"?
Die oude buis was helemaal vergaan daar.
Jammer dat je het zo slecht kan zien daar. Even met een spiegeltje proberen.
Volvo C70 T-5 1999
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Net even gecontroleerd: beide randen zijn helemaal schoon en intact.
Ik snap er niks van.
Volvo C70 T-5 1999
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Ver genoeg erover heen geschoven?

Groet,
Herman
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Ja dat zeker alleen de slangklem zit nog een beetje scheef.
Ik zou hem helemaal recht kunnen doen en echt hard aandraaien maar dat overleeft dat plastic niet (lang) denk ik.
Die turbo heeft een opstaand randje, ik denk dat als die aanzuigbuis er een beeetje scheeft op zit, dat hij dan niet overal rondom mooi afsluit.
Vreemd design.
Volvo C70 T-5 1999
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Misschien heb ik het verkeerde onderdeel (?)

Nu zit deze er op: 9445351
Maar misschien moet het toch deze zijn: 9475265
Ik heb een beetje een raar tussenmodel: 1999, electronische gasklep, en ook 4 kleppen per cilinder (dacht ik).
Volvo C70 T-5 1999
Gebruikersavatar
Herman71
3rd Gear member
Berichten: 250
Lid geworden op: 02.05.2008 - 19:01

Ik heb ook zo’n gelijk onderdeel op de mijne zitten heb ik ook los gehad omdat mijn uitlaat was afgebroken net na de turbo terug gezet en zit weer perfect

Groet,
Herman👍
Mijn exhobby wagens :-)
Volvo C70 2.0T cabriolet 2005
Lexus Ls 430 V8 2002 sedan
Jaguar X350 XJ8 Executive 4.2L V8 2003
Opel Admiraal 1970
Mercedes 300CE W124 1991
Mercedes 380SE W126 1983
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 1996
BMW 730i V8 1995
Saab 95 2.0 SE LPT 1999
Range Rover 2.5D P38 2001
BMW 525TDS executive 1998
Jaguar XJ Sovereign 3.2 X300 LWB 1997
Range Rover 3.0D Vogue 2003
Jaguar S-type 2.5 V6 executive 2003
Jaaap
1st Gear member
Berichten: 31
Lid geworden op: 02.03.2023 - 19:20

Hmm erg vreemd.
Ik heb het voor nu opgelost door een paar rubberen/siliconen polsbandjes (voor kinderen) om de turbo-inlaat te doen en daar dan de aanzuigbuis overheen te schuiven.
Nu is het wel luchtdicht.
Volvo C70 T-5 1999
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XCClassic”