Doel:
In mijn Volvo heb ik het Sensus systeem. Over het algemeen ben ik hier tevreden over maar gezien de discussies die regelmatig over dit systeem voorbijkomen wil ik voor mijzelf (maar deel het wel
Ik ben me er van bewust dat dit natuurlijk momentopnames zijn, maar geeft hopelijk wel wat inzicht, voor mij in ieder geval wel!
Testopstelling:
Ik heb 2 Iphone's (werk en privé).
Sensus kan in combinatie CarPlay - Flitsmeister tegelijk werken. Start eerst FM op en daarna Sensus navi, dan kan je Sensus volgen tussen de klokken en HUD en op midden scherm FM.
Op de ander Iphone heb ik Waze - Google Maps (GM) geactiveerd.
Tijdens vakantie naar Italië heeft mijn vrouw haar mobiel ook opgeofferd met GM en heb ik alleen Waze.
Voor de vakantie heb ik ook wat testen gedaan in NL:
Ik woon in het mooie Drenthe ( boven in).
Test 1 Amsterdam:
Voor werk naar Amsterdam. FM- Waze en Sensus gebruikt.
Heenreis:
Via Groningen – polder naar Amsterdam. Rondweg Groningen – Julianaplein kan een dram zijn omdat ze hier alles aanpakken en wegen regelmatig gestremd zijn met de nodige omleidingen.
Bij Groningen Zuid is afrit afgesloten. FM ziet dit als dat A28 daar is afgesloten en wil me ergens anders langs hebben, rest ziet dat het gewoon open is.
Terugreis is er een file op de A6 door FM en Sensus gezien en wil me over Amersfoort hebben, Waze nog de weg over polder Groningen. Deze gevolgd maar wel 30 min in file gestaan.
Ook op terugweg ziet FM de afrit afsluiting als totale blokkade A28.
Test 2 wegafsluiting:
Afrit Groningen zuid dicht, vanuit huis een locatie opgezocht onderaan de afrit.
Getest met FM, GM, Apple kaarten, Here we Go en Sensus.
Behalve Sensus zien ze allemaal de afsluiting en leiden me om. Wel verschillende routes trouwens…..
Test 3 Alkmaar:
Van huis naar Alkmaar over de afsluitdijk.
Getest met Sensus, FM, GM en Waze
Op afsluitdijk vlak voor mij brug open. Gecheckt hoe snel info binnenkomt.
Allemaal binnen 1 min info dat er vertraging is. Tussen de verschillende navi’s ca 5 sec verschil.
FM is hierbij meest uitgebreide en geeft ook aan dat brug open is.
Test 4 Mechelen:
Mechelen is de laatste maanden een drama. Elke dag is zijn er verschillen en zijn er wegen gesloten en andere omleidingen. Ik reed mee met collega die GM gebruikt. Deze kon ons niet naar het hotel leiden. Kwamen in zelfde rondje uit, weg in gereden die eigenlijk afgesloten was, wat resulteerde in een boete.
Ik heb geholpen met Waze, in 1 streek naar het hotel!
Test 5 vakantie – Piëmone Italië omgeving Acqui Therme met tussenstop net boven Bazel:
Gebruikt Sensus, FM, GM en Waze
Over algemeen zijn ze het eens met hier en daar een klein verschil.
Reis is niet zo spannend dus meeste zit in verkeersinfo.
Op het scherm van Sensus zie in alle andere landen dan NL veel meer info zoals afsluitingen, wegwerkzaamheden.
Bij 2de deel van de reis zag Sensus en GM dat er grote file voor Gotthardtunnel stond ne leid ons over de Gotthard. Toen ik van boven de lengte zag was dit een goede beslissing.
Verder zag Sensus een wegafsluiting die al opgeheven was, borden stonden er nog wel
FM kan je vergeten in Zwitserland en Italië om verkeersinfo binnen te krijgen, helemaal niets. Alleen gemelde info zoals auto aan de kant, en flitsers.
Op de terugreis nagenoeg zelfde resultaten maar nu gaf Waze aan om over de Gotthard te gaan. Vlak voor de laatste afslag om er over te gaan gaf Sensus en GM dat ook aan, maar te laaaat
Algemeen:
Op basis van een aantal ervaringen kan ik geen winnaars of verliezers aanwijzen, wat ik ook niet wil
Paar zaken die opvielen:
1) Sensus
Verkeersinfo in de genoemde landen is veel beter dan in NL, ook blokkades.
In NL is verkeersinfo goed, maar blokkades een drama.
Routes in Sensus is moeilijk te bepalen. Ik gebruikte veel GM voor de tourtjes in Italië.
Op de terugreis waren er problemen met de Gotthardtunnel. Om te bekijken wat beste route is, heb ik aantal navi’s bekeken wat die aangeven. Sensus geeft gewoon door Gotthard terwijl die op dat moment dicht was. Waarschijnlijk komt info niet grensoverschrijdend binnen omdat in Zwitserland zelf wel alle blokkades zijn te zien.
Instellingen zijn moeilijker. Om de verkeersinfo goed binnen te krijgen moet je data instellingen goed en juist instellen, di is belangrijk! Voor de andere navi’s gaat dit meer automatisch.
2) Waze
Krijg je niet optie om op basis van verkeersinfo andere route te kiezen.
Je krijgt geen meerder route voorstellen.
3) FM
Is niet bruikbaar voor verkeersinfo in Zwitserland en Italië.
In NL zeer goed v.w.b. totale verkeersinfo.
4) GM
Is een totaal goede Navi, maar laat af en toe (zie test 4) een steekje vallen.