Heb weleens gehoord dat olie van de dak motor ooit eens bijgevuld moet worden. Is dit makkelijk na te kijken?
Dak defect, service vereist
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Ik ben in het buitenland op vakantie. Helaas gaat het dak niet meer open en krijg ik de melding: “dak defect , service vereist”. Hoe kom ik erachter wat het probleem is? Is dit alleen met vida uit te lezen? Wilde eigenlijk nog met open dak rijden hier
.
Heb weleens gehoord dat olie van de dak motor ooit eens bijgevuld moet worden. Is dit makkelijk na te kijken?
Heb weleens gehoord dat olie van de dak motor ooit eens bijgevuld moet worden. Is dit makkelijk na te kijken?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Een gesloten defect dak ver van huis zou ik liever dicht laten tenzij je zeker weet dat er geen regen komt.
Terug rijden met een dak dat niet dicht wil lijkt me minder prettig. Dat risico is zeker aanwezig.........
Terug rijden met een dak dat niet dicht wil lijkt me minder prettig. Dat risico is zeker aanwezig.........
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Dat risico is idd. Aanwezig en het dak gaat deze vakantie dan ook niet meer open, jammer genoeg! De melding is overigens na een nachtje rust weg, heb gisteren ook de sensor achter wat ingespoten met contactspray om eventuele vuiligheid weg te halen.WillyWortel2 schreef: ↑11.08.2023 - 11:23 Een gesloten defect dak ver van huis zou ik liever dicht laten tenzij je zeker weet dat er geen regen komt.
Terug rijden met een dak dat niet dicht wil lijkt me minder prettig. Dat risico is zeker aanwezig.........
- Benno van Ham
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15
Soms is het ook de load adjuster. Daar heb ik wel eens last van gehad. Na gebruik van die knop storing in het dak. Na een uurtje rijden was de storing weer verdwenen.
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Cabrio daken met problemen roepen ook bij ervaren technici regelmatig vragen op. Er zijn aardig wat mogelijkheden die een storing kunnen veroorzaken. Pas wanneer de storing verdwenen is weet je zeker wat de oorzaak was.
Het blijft een interessante materie zolang je maar geen haast hebt om het dak te sluiten.
Een gesloten dak met een storingsmelding kun je beter zo laten tot er gelegenheid is de storing goed te onderzoeken.
Het blijft een interessante materie zolang je maar geen haast hebt om het dak te sluiten.
Een gesloten dak met een storingsmelding kun je beter zo laten tot er gelegenheid is de storing goed te onderzoeken.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Ik denk dat het ook door het warme klimaat kwam. De auto stond de gehele dag in de brandende zon bij 35 plus graden. De techniek slaat hierdoor soms op hol heb ik het idee. Dit geldt overigens ook bij extreem koud weer.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Helaas is de storing aan het dak terug en vandaag laten uitlezen met vida en er komen 2 foutmeldingen tevoorschijn:
Hallsensor 12
Kortsluiting
Nu heb ik hall sensor 12 gevonden, maar kan ik meten of deze nog signalen doorgeeft?
Hallsensor 12
Kortsluiting
Nu heb ik hall sensor 12 gevonden, maar kan ik meten of deze nog signalen doorgeeft?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1034
- Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02
Andere sensor monteren lijkt me de aangewezen weg.
Hall sensor is lastig te controleren.
Misschien valt de prijs mee.
Bij kortsluiting is de kans groot dat er een zekering is gesneuveld.
Onwaarschijnlijk als oorzaak omdat het dak heeft gefunktioneerd.
Hall sensor is lastig te controleren.
Misschien valt de prijs mee.
Bij kortsluiting is de kans groot dat er een zekering is gesneuveld.
Onwaarschijnlijk als oorzaak omdat het dak heeft gefunktioneerd.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Nou heb ik de sensor even gedemonteerd en met contactspray ingespoten, heeft helaas niet geholpen. Ik ga morgen de bedrading even nalopen, wellicht zit er ergens een breuk in? en weet nu echter niet zeker of ik de sensor goed heb terug geplaatst? Heb niet goed opgelet voordat ik de sensor los haalde
. Ik heb een foto van de sensor zoals terug geplaatst. Wellicht kan iemand een foto sturen van hoe die bij zijn C70 is gemonteerd. Hij kan namelijk verschillend gemonteerd worden heb ik al gezien. Als je de kofferbak opent zit deze linksboven in een bocht geplaatst. Aan de hand van de onderstaande foto kan je het herkennen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
De foutmelding luidt als volgt:
“CRM 2112 hallsensor 12 maakt kortsluiting naar massa”
“CRM 2112 hallsensor 12 maakt kortsluiting naar massa”
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Via Google kom ik aan de volgende info:
Kan dus meerdere oorzaken hebben. Kan je de sensoren ook onderling wisselen om te kijken of het aan de sensor ligt? Weet iemand dit?
Kan dus meerdere oorzaken hebben. Kan je de sensoren ook onderling wisselen om te kijken of het aan de sensor ligt? Weet iemand dit?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Benno van Ham
- 2nd Gear member
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 13.06.2022 - 18:15
Meestal is de sensor niet kapot maar heb je een draadbreuk onderweg ergens
Voorheen logde ik in als Benno123 maar daar kom ik niet meer bij vandaar het nieuwe account.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
Nu met
Volvo XC602017
Volvo C70 2007
Diverse motorfietsen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Zal morgen even de kabel controleren.Benno van Ham schreef: ↑26.08.2023 - 19:44 Meestal is de sensor niet kapot maar heb je een draadbreuk onderweg ergens
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Ik heb het probleem gevonden, kabelbreuk in de kabel naar sensor 12, deze kabel is al eerder door de vorige eigenaar gerepareerd met een krimpkous en daar is die kapot gegaan. Ik ga het van de week zelf repareren, nu met een soldeerhulz.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Peterlinde
- 2nd Gear member
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 09.07.2023 - 08:45
- Locatie: Twente
ik zou hem solderen met een krimpkous, een huls kan ook storingsgevoelig zijn op den duur.
C70 T5
V40 Cross Country T4
C30 T5
V40 Cross Country T4
C30 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 08.04.2013 - 21:41
Weet iemand of de foutmelding gewist moet worden met vida na reparatie kabel of is de accupool loshalen al voldoende?
- C70-T5-Rik
- 2nd Gear member
- Berichten: 201
- Lid geworden op: 11.05.2011 - 16:17
- Locatie: Zuid-Holland
Is jouw probleem verholpen met de draadbreuk en functioneert je dak weer als vanouds. Ik heb nl ook een probleem met Hall sensor 12.c70liefhebber schreef: ↑27.08.2023 - 18:58 Ik heb het probleem gevonden, kabelbreuk in de kabel naar sensor 12, deze kabel is al eerder door de vorige eigenaar gerepareerd met een krimpkous en daar is die kapot gegaan. Ik ga het van de week zelf repareren, nu met een soldeerhulz.
C70, T5 Summum, Black Sapphire, RTI Navi, Dynaudio, Sadira 17";, Calcite leder; BlueTooth; Windblocker; afn. kogel.
XC40 T5 Plug in Hybrid (2020), Inscription uitvoering.
XC40 T5 Plug in Hybrid (2020), Inscription uitvoering.