Coulance hebben ze idd maar ook een korte reguliere fabrieks garantie die in nl niet te verlengen is via de importeur doem andere merken beter en volvo zelf ook in bv belgieHans Eilander schreef: ↑20.11.2021 - 09:53Volvo kent gelukkig (net als sommige andere merken) na de garantieperiode, nog een coulance regeling. Mits de jaarbeurten stipt worden uitgevoerd, ongeacht de kilometers. Dit kan klanten tóch extra binden aan het merk.![]()
OBC (onboard charger) kapot
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5250
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 01.03.2009 - 20:38
ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…
https://varsanyipeter.hu/index6.html
https://varsanyipeter.hu/index6.html
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 20.10.2021 - 09:56
IK rijd een Volvo XC40 P8 van december 2020. Tijdens het opladen van de XC40 sloegen de stoppen eruit, bleek later. Ik heb toen verschillende keren langs de snelweg geladen en dat ging wel goed. Nadat er een check was uitgevoerd bleek het niet aan de thuis aansluiting maar aan de auto te liggen. Dit laatste vond plaat op 08 maart 2022. Ik ben naar de Volvo dealer gereden en dit euvel aangemeld. Ik kreeg toen ook al te horen dat de OBC in Backorder stond in Zweden. Ik heb vandaag 25-04-22 contact gezocht met de Volvo dealer, maar nog geen zicht op een leveringsdatum.
-
- Starter
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 30.06.2022 - 15:01
Wat een ongelofelijke fauwekul dat er wel coulance is als je jaarbeurten laat uitvoeren.Hans Eilander schreef: ↑20.11.2021 - 09:53Volvo kent gelukkig (net als sommige andere merken) na de garantieperiode, nog een coulance regeling. Mits de jaarbeurten stipt worden uitgevoerd, ongeacht de kilometers. Dit kan klanten tóch extra binden aan het merk.![]()
Alsof er bij enige beurt ook maar iets gedaan wordt om te voorkomen dat de OBC of IGM kapot gaat.
Alsof mijn hartoperatie in het ziekenhuis uit coulance gratis is omdat ik elk jaar mijn botten heb laat controleren op breuken.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6197
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat kan jij flauwekul vinden. Maar dat is bij andere merken o.a. Opel, precies dezelfde voorwaarde. En die vergelijking van je, met een hartoperatie (...) raakt kant nog wal. Lees de Voorwaarden van Garantie/coulance. ik verzin dit niet!rianwouters schreef: ↑23.09.2022 - 18:00 Wat een ongelofelijke fauwekul, dat er wel coulance is als je jaarbeurten laat uitvoeren.

Volvo zou ook kunnen zeggen, na de 2 jaar fabrieksgarantie bij eventuele problemen: Bekijk het maar! Maar... ze hebben een coulance regeling. Dat is een tegemoetkoming in de kosten, NA de garantie. En voorwaarde aan die coulance is, dat je regelmatig bij Volvo je onderhoud laat uitvoeren. Dat is toch niet zo moeilijk te bevatten?
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- Starter
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 26.09.2020 - 17:06
Beste lezers,
Ongeveer twee jaar geleden bij de Volvo dealer heb ik de nieuwe airco compressor laten vervangen. Twee dagen geleden de OBC werd defect na een kort opladen bij een Allego laadpaal. Kan de laadpaal oorzaak van dit probleem zijn? Ik lees namelijk slechte opmerking over deze laadpaal.
M.v.g. Saam
Ongeveer twee jaar geleden bij de Volvo dealer heb ik de nieuwe airco compressor laten vervangen. Twee dagen geleden de OBC werd defect na een kort opladen bij een Allego laadpaal. Kan de laadpaal oorzaak van dit probleem zijn? Ik lees namelijk slechte opmerking over deze laadpaal.
M.v.g. Saam
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6317
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Ik denk dat het heel moeilijk is voor iemand hier om daar iets over te zeggen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- The Mechanic
- 5th Gear member
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53
Een laadpaal met een technisch mankement kan zeker voor een defecte OBC zorgen.
Dit is ook iets wat Volvo onderzoekt bij de OBC's die onder garantie vervangen worden. Deze worden opgevraagd en onderzocht met de bijbehorende data uit de auto. Klanten moeten zelfs een laad historie lijst invullen.
Er worden onder garantie bergen OBC's vervangen waar Volvo geen schuld aan heeft.
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6317
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
@The Mechanic: Interessant wat je aangeeft. Vraag ik die dan heb: Waar dienen dan die twee zekeringen achter de wielkuip precies voor? Je zou verwachten (mijn aanname) dat één daarvan juist bedoeld is om schade aan de OBC vanwege een defecte laadpaal te voorkomen?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Washy
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 12.07.2023 - 17:08
Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.S80 TDI schreef: ↑09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…
https://varsanyipeter.hu/index6.html
V60 T6 R Design ‘20 - Onyx Black
- XC60silverdawn
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: 23.11.2021 - 11:12
.hu lijkt mij Hongarije.Washy schreef: ↑23.07.2023 - 22:52S80 TDI schreef: ↑09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…
https://varsanyipeter.hu/index6.html
Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.
En idd, ziet er niet professioneel uit. ff je auto opsturen naar Hongarije
Volvo XC60 T6 MY2022 Silver Dawn
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
Volvo XC60 D4 MY2017 / Volvo V70 D4 MY2014
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
Ik heb m'n OBC zelf gerepareerd. In mijn geval, en in veel gevallen, waren het de condensatoren voor ontstoringen. Ze zitten in de AC en de DC lijnen.
Vwb de AC condensatoren, die gaan langzaam stuk, dit kan vanalles veroorzaken. Zekering in de meterkast of aardlek. Met minder vermogen laden. Tot helemaal niets meer laden.
Van AC naar DC met hoge vermogens heeft een goed design van de schakelende voeding nodig, wat een OBC is. Misschien zit daar toch een onder dimensionering in het ontwerp.
Voor volvo een inkoop onderdeel, met erg veel gedoe.
Net als de airco uit de D6, heeft men ook ontzettend veel leergeld voor betaald.
Vwb de AC condensatoren, die gaan langzaam stuk, dit kan vanalles veroorzaken. Zekering in de meterkast of aardlek. Met minder vermogen laden. Tot helemaal niets meer laden.
Van AC naar DC met hoge vermogens heeft een goed design van de schakelende voeding nodig, wat een OBC is. Misschien zit daar toch een onder dimensionering in het ontwerp.
Voor volvo een inkoop onderdeel, met erg veel gedoe.
Net als de airco uit de D6, heeft men ook ontzettend veel leergeld voor betaald.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5250
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Ziet er juist enorm professioneel uit, ga maar eens wat van die artikelen lezen. Tegenwoordig wordt gladde marketing vaak verward met vakkennis, dat laatste is professioneel marketing is slechts de verpakkingXC60silverdawn schreef: ↑24.07.2023 - 07:35.hu lijkt mij Hongarije.Washy schreef: ↑23.07.2023 - 22:52S80 TDI schreef: ↑09.04.2022 - 19:20 ViaAVIA kreeg ik de tip van iemand die de obc voor je repareert. Je bent hem 1 tot 2 weken kwijt, maar voor 500 euro heb je eigen gereviseerde obc terug met een jaar garantie…
https://varsanyipeter.hu/index6.html
Welke taal is dit? Ziet er niet heel professioneel uit, oogt erg verouderd.
En idd, ziet er niet professioneel uit. ff je auto opsturen naar Hongarije![]()
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
Beste evkessel,evkessel schreef: ↑24.07.2023 - 23:18 Ik heb m'n OBC zelf gerepareerd. In mijn geval, en in veel gevallen, waren het de condensatoren voor ontstoringen. Ze zitten in de AC en de DC lijnen.
Vwb de AC condensatoren, die gaan langzaam stuk, dit kan vanalles veroorzaken. Zekering in de meterkast of aardlek. Met minder vermogen laden. Tot helemaal niets meer laden.
Van AC naar DC met hoge vermogens heeft een goed design van de schakelende voeding nodig, wat een OBC is. Misschien zit daar toch een onder dimensionering in het ontwerp.
Voor volvo een inkoop onderdeel, met erg veel gedoe.
Net als de airco uit de D6, heeft men ook ontzettend veel leergeld voor betaald.
Vraagje, welke waarde condensatoren heb je hiervoor gebruikt? Bij mij in Vida geeft hij ook spanning te hoog aan. Heb alle panelen al weggehaald zodat ik de OBC uit kan bouwen wanneer we de auto een paar dagen niet meer nodig hebben (want op diesel doet ie het prima). Als het bij mij ook de condensatoren zijn, kan ik ze alvast van tevoren bestellen.

Hoor het graag.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 03.08.2018 - 21:52
De AC kant elco's zijn R46KN415040P1M
De DC kant elco's zijn R76QN282050H3J
Van ieder 4
Spanning te hoog kan in het slechtste geval ook een defect aan een subprint zijn, daarvoor is bij mij geen oplossing bekend.
De DC kant elco's zijn R76QN282050H3J
Van ieder 4
Spanning te hoog kan in het slechtste geval ook een defect aan een subprint zijn, daarvoor is bij mij geen oplossing bekend.
V60 Hybride Limited Edition 038 MY13
- albertje
- 2nd Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: 26.05.2012 - 10:09
- Locatie: Zwartebroek
Beste evkessel,
Dank je wel voor je reactie met de typen condensatoren. Heb vandaag de OBC uit de auto gehaald. Uiteraard eerst de auto spanningsloos gemaakt volgens VIDA. Ik heb eerst de OBC open geschroefd om te kijken of ik direct iets zou kunnen vinden. Daarna die faston connectoren losgehaald en daarna de print losgeschroefd en eruit gehaald. De DC klemmen heb ik doorverbonden zodat de DC/DC converter ook z'n spanning blijft krijgen. Ook kon ik dan de koelleidingen laten zitten. Scheelt weer ontluchten enzo.
Op de werkbank de OBC verder onderzocht maar helaas geen zwarte vlekken of opgeblazen componenten gevonden. Toen maar zelf spanning op de OBC gezet en met de multimeter gemeten of ik bijzondere waarden kan vinden. Maar ook alles tot aan de diodebrug is netjes 230V. Ook de zekeringen zijn in orde.



Ik ga er vanuit dat er iets van een spanningsdeler zit die uiteindelijk naar een analoog-digitaal converter gaat om de spanning te meten. Maar ik kan het circuit maar tot een bepaald punt volgen omdat dan de printsporen onder de componenten verdwijnen.
Verder zitten er ook nog ledjes op de print. Als ik de spanning erop zet, gaat er een rood en een oranje ledje branden.

Ik heb voor de zekerheid alvast op de onderdelenlijn een vraag uitgezet naar een andere unit.
Dank jullie wel in ieder geval voor het meedenken.
Dank je wel voor je reactie met de typen condensatoren. Heb vandaag de OBC uit de auto gehaald. Uiteraard eerst de auto spanningsloos gemaakt volgens VIDA. Ik heb eerst de OBC open geschroefd om te kijken of ik direct iets zou kunnen vinden. Daarna die faston connectoren losgehaald en daarna de print losgeschroefd en eruit gehaald. De DC klemmen heb ik doorverbonden zodat de DC/DC converter ook z'n spanning blijft krijgen. Ook kon ik dan de koelleidingen laten zitten. Scheelt weer ontluchten enzo.
Op de werkbank de OBC verder onderzocht maar helaas geen zwarte vlekken of opgeblazen componenten gevonden. Toen maar zelf spanning op de OBC gezet en met de multimeter gemeten of ik bijzondere waarden kan vinden. Maar ook alles tot aan de diodebrug is netjes 230V. Ook de zekeringen zijn in orde.



Ik ga er vanuit dat er iets van een spanningsdeler zit die uiteindelijk naar een analoog-digitaal converter gaat om de spanning te meten. Maar ik kan het circuit maar tot een bepaald punt volgen omdat dan de printsporen onder de componenten verdwijnen.
Verder zitten er ook nog ledjes op de print. Als ik de spanning erop zet, gaat er een rood en een oranje ledje branden.

Ik heb voor de zekerheid alvast op de onderdelenlijn een vraag uitgezet naar een andere unit.
Dank jullie wel in ieder geval voor het meedenken.
Volvo S60 - D5244T2 - 2003 - 414.000km (motor heeft 151.000km) - Zwart - VCE - DICE - HU805 met PA200 versterker en Grom USB - en helaas geen TomTom in RTI meer. 
Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE

Volvo V60 D6 Twin engine - D97PHEV - 2016 - 225.000km - Blauw - DICE