V70R ophanging standsensor links achter ontbreekt SUM-0033

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
errie96
Starter

Hallo,

Ik zit al een tijdje met een probleem, ik krijg een melding Four-c service vereist. Na het uitlezen met Vida gaf hij foutcode SUM-0033 aan ophanging standsensor, achter links, signaal ontbreekt. Meteen de auto opgekrikt en opzoek gegaan naar de sensor, wat blijkt? deze zit helemaal niet links achter, deze zit enkel rechts achter gemonteerd bij mij. Is dit normaal? Ik kan zelfs geen losse stekker vinden onder de auto...

De auto is door de vorige eigenaar eind 2021 voorzien van een nieuwe 4c regelaar en eind 2022 voorzien door nieuwe set 4C dempers bij volservice. de vorige eigenaar wist mij bij aankoop nog wel iets te vertellen dat er ook iets met de hoogtesensor was gebeurt bij Volservice, maar hoe dit precies zat durf ik niet meer te zeggen..... helaas.

Foutcode SUM-0021 standsensor, kalibratie niet geaccepteerde waarde staat er ook altijd als ik de auto uitlees ook hieruit blijkt geen signaal links achter.

Is er iemand die mij hiermee kan helpen?

Gr. Erjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Je hoort inderdaad aan beide kanten een hoogtesensor te hebben. Zonder deze sensor krijg je deze foutmeldingen.
Ligt er ook niet ergens een stekker achter gevrut? Bij mij was de stekker helemaal gecorrodeerd en heb ik moeten vervangen. Werkte top na het plaatsen van sensor en stekker.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
errie96
Starter

Iin mijn eerste bericht geef ik aan dat Foutcode SUM-0021 erinstaat
dit moet code SUM-0221 Standsensor, kalibratie niet geaccepteerde waarde

Deze hele hoogtesensor zit er dus niet aan de linkerzijde, wel raar dat ik hier de afgelopen 6dkm geen probleem mee heb gehad. Ik zal binnenkort eens kijken of ik wellicht de losse kabel kan zien liggen.
Waar loopt deze kabel heen? heb onder de achterbank wel allerlei stekkers gezien en daar ontbreekt er eentje aan de passagierszijde
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

errie96 schreef: 19.09.2023 - 18:49 Iin mijn eerste bericht geef ik aan dat Foutcode SUM-0021 erinstaat

Deze hele hoogtesensor zit er dus niet aan de linkerzijde, wel raar dat ik hier de afgelopen 6dkm geen probleem mee heb gehad. Ik zal binnenkort eens kijken of ik wellicht de losse kabel kan zien liggen.
Waar loopt deze kabel heen? heb onder de achterbank wel allerlei stekkers gezien en daar ontbreekt er eentje aan de passagierszijde
Ik kan morgen wel even voor je kijken waar dit allemaal bij mij zit.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
errie96
Starter

kevinwalter schreef: 21.09.2023 - 21:49
errie96 schreef: 19.09.2023 - 18:49 Iin mijn eerste bericht geef ik aan dat Foutcode SUM-0021 erinstaat

Ik kan morgen wel even voor je kijken waar dit allemaal bij mij zit.
Dat zou Super zijn!!!
Philken
5th Gear member

zo ver ik me herinner, zit er maar 1 hoogtesensor op(was als ik me niet vergis voor de xenonlichten te regelen
ik heb daar wat problemen mee gehad toen de auto verlaagd werd, maar (terug als ik me goed herinner) werd dat opgelost met een armpje een beetje bij te buigen van de sensor
the bad parts of my brain seems to work fine, the fine parts of my brain seems to work bad

you've been beaten by a bRick
errie96
Starter

Afgelopen weekend links achter alles goed bekeken en wat zag ik? De standsensor lag in de draagarm....
Bij volvo de volgende onderdelen besteld bracket 30795433, bracket 30666537, stangetje 8672121. zojuist alles gemonteerd en de melding is weer weg.
Echter bij sum calibratie geeft hij nu aan spanning linksachter te hoog, deze is +/- 4v.

Zou links achter toch een andere bracket zijn dan rechts achter? kwam in VIDA ook nog onderdeelnummer 30795434 tegen die ziet er net iets anders uit.

Iemand die dit weet?
errie96
Starter

Inmiddels is het probleem opgelost!
Na het beugeltje wat licht te verbuigen waren er normale waardes te zien!

Alles werk weer naar behoren :)
kawazxr
5th Gear member

Fijn dat het opgelost is en voor de terug koppeling.
S60 T8 R-Design Hybride
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”