ik wil zelf de riem gaan vervangen van mijn 460.ik doe al het sleutelwerk zelf aan mijn auto's.de 460 is de ennige auto met een riem die ik heb.
moet je bepaalde dingen uitbouwen voor je de klus kan doen?en waar moet ik op letten.
gr anton460
distributieriem
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Ja , de riem er weer goed opleggen!
Spanrollen checken of er speling op zit en nog goed lopen.
Draai de motor 2 x rond als je de zaak in elkaar hebt gezet, voorzichrig met de hand! Daarna pas starten. Zo voorkom je dat ALS HET VERKEERD GEMONTEERD IS de zuigers tegen de kleppen slaan en je dus echt een probleem hebt.
Wim
Spanrollen checken of er speling op zit en nog goed lopen.
Draai de motor 2 x rond als je de zaak in elkaar hebt gezet, voorzichrig met de hand! Daarna pas starten. Zo voorkom je dat ALS HET VERKEERD GEMONTEERD IS de zuigers tegen de kleppen slaan en je dus echt een probleem hebt.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
ja, dat kan ook.
Wim
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
ik heb eens gehoord van iemand die sneed zijn oude riem in de lengte door ...ja in de lengte...en verwijderde een halve riem. Dan de nieuwe erop. Tweede helft van de oude doorsnijden en verwijderen. Nieuwe riem doorschuiven ....en klaar. Zo blijft alles netjes op tijd.
Dit soort klusjes doe ik niet zelf, maar het klonk mij wel grappig en praktisch in de oren.
Dit soort klusjes doe ik niet zelf, maar het klonk mij wel grappig en praktisch in de oren.
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 14.12.2006 - 10:38
Er staan duidelijke merkjes op de tandwielen. Het nokkenas-tandwiel merkje kun je gemakkelijk zien. Het merkje op het krukas tandwiel is vaak wat lastiger te vinden. Zelf heb ik een paar keer de distributieriem vervangen; ik plaats het nokkenas-tandwiel merkje naar boven en zet dat onder het (te plaatsen) stipje op het deksel, op het krukas-tandwiel breng ik met een vijl of centerpons een merkje aan wat overeenkomt met een zelf aangebracht merkje op een onderdeel van het blok. Het vervangen van de distributieriem is eigenlijk een vrij eenvoudige aangelegenheid.
Succes ermee.
Succes ermee.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
rechter wiel eraf en kap verwijderen.
Dan is het perfect te zien.
Gevaar met zelf aangebrachte merktekens is dat het fout kan gaan.
Doorschuiven werkt niet echt zonder spanrol te verwijderen want de poulies hebben een rand die hoger is, dan krijg je de riem er niett over op normale spanning. Dus gewoon lossen van de rol. riem eraf, nieuwe erop, spannen, met de hand (sleutel) de krukas pouli ronddraaien, rest terugzetten en starten.
Wim
Dan is het perfect te zien.
Gevaar met zelf aangebrachte merktekens is dat het fout kan gaan.
Doorschuiven werkt niet echt zonder spanrol te verwijderen want de poulies hebben een rand die hoger is, dan krijg je de riem er niett over op normale spanning. Dus gewoon lossen van de rol. riem eraf, nieuwe erop, spannen, met de hand (sleutel) de krukas pouli ronddraaien, rest terugzetten en starten.
Wim
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- P130
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
- Locatie: Midden des lands
Binnenkort wil ik ook de distributieriem gaan vervangen. Ik zit echter met twee vraagjes:
- Dat doorschuiven moet toch gewoon kunnen? Als je toch de spanrol vervangt, is de spanning eraf en schuif je de nieuwe riem er zo op...??
- Hoe span je de nieuwe riem? Op het langste stuk de riem tussen duim- en wijsvinger nemen en dan een kwartslag kunnen draaien? Met heel veel moeite? Hoe sterk moet je zijn?
- Dat doorschuiven moet toch gewoon kunnen? Als je toch de spanrol vervangt, is de spanning eraf en schuif je de nieuwe riem er zo op...??
- Hoe span je de nieuwe riem? Op het langste stuk de riem tussen duim- en wijsvinger nemen en dan een kwartslag kunnen draaien? Met heel veel moeite? Hoe sterk moet je zijn?

-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
er staan merktekens op de riem en op de tandwielen en pijlen voor de draairichting.
Kan niet missen...
Kan niet missen...
- P130
- 2nd Gear member
- Berichten: 84
- Lid geworden op: 05.10.2005 - 22:43
- Locatie: Midden des lands
En hoe zit het dan met de spanning?
Heb nu iemand gevonden die voor 250 euro de distributieriem, multiriem en de spanrol vervangt. Evt. doet hij voor een meerprijs ook de waterpomp.
Is dat het waard om niet zelf te hoeven klooien?
Heb nu iemand gevonden die voor 250 euro de distributieriem, multiriem en de spanrol vervangt. Evt. doet hij voor een meerprijs ook de waterpomp.
Is dat het waard om niet zelf te hoeven klooien?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 30.01.2006 - 11:44
- Locatie: tholen
tja ik wil het toch zel gaan proberen.als je dit in de garage moet laten doen.
dan ben je bijna 1/3 van de waarde van de auto kwijt.in mijn geval dan.
ik denk dat je in de garage voor een nieuwe riemen met spanner en waterpomp inbouwen niet ver van de €700 zal zitten.
gr anton460
dan ben je bijna 1/3 van de waarde van de auto kwijt.in mijn geval dan.
ik denk dat je in de garage voor een nieuwe riemen met spanner en waterpomp inbouwen niet ver van de €700 zal zitten.
gr anton460
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
ten eerste hoeft de waterpomp niet vervangen te worden,heeft niets met de distributie riem te maken ,die wordt aangedreven door een multiriem.
Het gaat alleen om twee spanrollen en een riem.
ik stuur je wel een pm.
Het gaat alleen om twee spanrollen en een riem.
ik stuur je wel een pm.