Mijn Volvo V40 1.9TD van 1998 heeft nu een 217000km gelopen en heeft een heel aantal problemen. Ik heb de auto in september van de eerste eigenaar gekocht en had toen een 200000km gelopen en de distributieriem is toen op mijn aanvraag vervangen. Achteraf gezien misschien niet de ideale kilometerstand omdat veel bekende problemen opduiken bij deze kilometerstand.
En inderdaad ik ben ondertussen niet gespaard gebleven. In october begon de auto olie te verliezen wegens een lekke krukaskeering. Deze heb ik toen bij de Volvo dealer laten vervangen en heeft me toen een 800€ gekost. De koppelingsplaat is toen niet vervangen omdat deze nog in goede staat was. Sinds kort echter heb ik (alleen) bij koud weer last van een slippende koppeling. Volgens die zelfde dealer wegens de ouderdom van het materiaal, volgens een andere volvodealer wegens een olievlek op de koppelingsplaat.
Op het vorige groot onderhoud(215000km) merkt de dealer op dat er lichtjes wat olie in het koelvloeistofreservoir zat en dat dit waarschijnlijk kwam door een scheur in de cilinderkop of lekke koppakking, maar wegens de hoge kost hiervan stelde hij voor eerst nog af te wachten.
Ondertussen zit er echter meer en meer olie bij het kloeivloeistof en is de vervanging van de koppakking(hopelijk niet de kop) echt wel noodzakelijk.
Verder start mijn auto bij koud weer ook zeer slecht. Ik moet zeker 2 keer voorverwarmen(en dan zelfs nog), want anders draait ie even op 3 cilinders en een grote wolk zwarte rook. Als ik zo rondlees op het forum zou mijn kleppen gesteld moeten worden om dit op te lossen.
Mijn grote vraag is nu natuurlijk is het nog wel de moeite om dit allemaal te laten reparen.
Koppakking vervangen: toch zeker 1500€, indien kop vervangen moet worden toch zeker een 3000€
Koppelingsplaat vervangen: een 800€
Kleppen laten stellen: ?€
Als je weet dat ik de auto voor een 3500€ heb gekocht, is het dan nog zinvol om al deze kosten te laten doen? Kan ik daarna er dan weer even tegen? Is 300k dan mogelijk zonder al te grote verdere kosten? Of komen er dan weer bekende problemen naar boven. Ik veronderstel dat bijvoorbeeld de schokdempers ook niet eeuwig zullen meegaan?
Zou het verstandiger zijn om bijvoorbeeld op zoek te gaan naar een andere wagen?
Graag jullie mening.
Een heel aantal problemen, nog de moeite om te reparen?
-
- 5th Gear member
Jammer dat niet met de keerring gelijk de platen zijn vervangen, voor het arbeidsloon had dat nouwelijks uitgemaakt.
Wat je verder met de auto aan moet?? Ik weet niet wat de kosten in verhouding met de dagwaarde zijn, als je er nog lang in wil rijden kan het relatief goedkoop zijn om het e.e.a te vervangen, je koopt immers geen nieuwe auto voor dat geld, laat staan een betere.
Alles wat je laat vervangen mag voorlopig niet meer terug komen, het kan trouwens lonend zijn om naar een bovag/vak garage te gaan want ik was voor mijn krukaskeering en koppelings platen samen €790,- kwijt. ipv €800,- alleen voor de keerring bij de dealer.
Verder denk ik dat je eens een goed gesprek aan moet gaan bij de garage die je heeft geadviseerd om niet de keerring en de koppeling te gelijk te doen, het is voor hem slim omdat je nog een keer voor de hoofdprijs terug komt terwijl hij het veel goedkoper in 1 keer had kunnen doen.
(bovendien is een koppeling met +200K nooit echt heel erg vers meer, het is niet waarschijnlijk dat je er dan nog 100K mee had kunnen rijden....)
Sterkte met je beslissing,
Groet Barry
Wat je verder met de auto aan moet?? Ik weet niet wat de kosten in verhouding met de dagwaarde zijn, als je er nog lang in wil rijden kan het relatief goedkoop zijn om het e.e.a te vervangen, je koopt immers geen nieuwe auto voor dat geld, laat staan een betere.
Alles wat je laat vervangen mag voorlopig niet meer terug komen, het kan trouwens lonend zijn om naar een bovag/vak garage te gaan want ik was voor mijn krukaskeering en koppelings platen samen €790,- kwijt. ipv €800,- alleen voor de keerring bij de dealer.
Verder denk ik dat je eens een goed gesprek aan moet gaan bij de garage die je heeft geadviseerd om niet de keerring en de koppeling te gelijk te doen, het is voor hem slim omdat je nog een keer voor de hoofdprijs terug komt terwijl hij het veel goedkoper in 1 keer had kunnen doen.
(bovendien is een koppeling met +200K nooit echt heel erg vers meer, het is niet waarschijnlijk dat je er dan nog 100K mee had kunnen rijden....)
Sterkte met je beslissing,
Groet Barry
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Hmm, wat Barry zegt, bij mij werd de krukaskeerring onder garantie vervangen en kon ik de koppeling voor ruim 200,- mee laten pakken.
Nieuwe koppakking bij een vakgarage waar je vertrouwen in hebt kan misschien al de helft schelen en bovendien is je auto voldoende op leeftijd dat je ook niet per se bij de dealer hoeft te gaan (doe ik in ieder geval nooit).
Bij 't mini-garage'tje waar ik altijd heen ga denk ik dat ik voor het hele zwikkie nog geen 1000,- kwijt zou zijn. Tuurlijk zijn dit geen Volvo experts, maar ze hebben wel veel ervaring met de reparaties en hebben mij in ieder geval bewezen het te kunnen. Zou je tov jouw prijzen meer dan helft al schelen.
Of je het waard vind en of de auto dan er weer 100k tegenaan kan kunnen we je niet vertellen. > 200.000 kan er zo nu en dan wat stuk gaan, dus zekerheid hebbie nooit.
Nieuwe koppakking bij een vakgarage waar je vertrouwen in hebt kan misschien al de helft schelen en bovendien is je auto voldoende op leeftijd dat je ook niet per se bij de dealer hoeft te gaan (doe ik in ieder geval nooit).
Bij 't mini-garage'tje waar ik altijd heen ga denk ik dat ik voor het hele zwikkie nog geen 1000,- kwijt zou zijn. Tuurlijk zijn dit geen Volvo experts, maar ze hebben wel veel ervaring met de reparaties en hebben mij in ieder geval bewezen het te kunnen. Zou je tov jouw prijzen meer dan helft al schelen.
Of je het waard vind en of de auto dan er weer 100k tegenaan kan kunnen we je niet vertellen. > 200.000 kan er zo nu en dan wat stuk gaan, dus zekerheid hebbie nooit.
-
- 3rd Gear member
Ik zou maar eens bij een aantal (niet volvo) garages een offerte vragen. Ik denk dat al heel wat euro's zal schelen. Je kunt dan ook een reeler overweging maken. Een en ander is natuurlijk ook afhankelijk van de staat van je auto. Heb je wel eens de km stand gecontroleerd, ik vind de mankementen nogal omvangrijk voor zo'n km stand. Het is perslot van rekening een diesel, die kan toch wel wat km's aan.
MvG Martin
MvG Martin
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Martin, bij die km-stand kun je daar niet meer zonder meer vanuit gaan. Een gebrek aan onderhoud, een zwakke plek of verkeerd gebruik gaan juist op deze leeftijd het verschil maken.
Vriend van me had gewoon een gescheurde cilinder op 200 dkm (gekocht op 160 dkm) in een Seat Ibiza 1.9 SDi uit 2001, ook iets wat bijna nooit voor kan komen volgens de dealer. Maar toch gebeurde het dus.
Vriend van me had gewoon een gescheurde cilinder op 200 dkm (gekocht op 160 dkm) in een Seat Ibiza 1.9 SDi uit 2001, ook iets wat bijna nooit voor kan komen volgens de dealer. Maar toch gebeurde het dus.
-
- 3rd Gear member
Ben het met je eens Nigel, alleen een koppakking, kop en keerring hebben volgens mij niets met onderhoud te maken. Eerder zegt het iets over rijgedrag of kmstand lijkt mij.
Start probleem is denk ik een gloeibougie, slippende koppeling vloeit voort uit lekkende keerring da's wel onderhoud lijkt mij. Koppeling was ook een kwestie van logisch denken, maar goed als je er geen verstand van hebt kun je daar ook niet alles aandoen. Daar heb je een garage voor zeggen ze dan.
MvG Martin
Start probleem is denk ik een gloeibougie, slippende koppeling vloeit voort uit lekkende keerring da's wel onderhoud lijkt mij. Koppeling was ook een kwestie van logisch denken, maar goed als je er geen verstand van hebt kun je daar ook niet alles aandoen. Daar heb je een garage voor zeggen ze dan.
MvG Martin
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Mee eens, een goede garage kan je geld besparen. Maar al te vaak zijn garagehouders vanuit hun eigen optiek iets te gretig met reparaties en soms juist niet gretig genoeg 
Maargoed, je zegt het zelf ook al: rijgedrag of km-stand.
Zo'n keerring is gewoon vervangend onderhoud, evt. gloeibougie ook wel na die levensduur.
Zelf duik ik er altijd bovenop en zoek (onder andere op dit forum) naar mogelijke oplossingen bij symptomen voor ik een garage de sleutels overhandig. Steeds vaker geef ik ze de opdracht iets te vervangen en niet meer te zoeken, omdat dit relatief goedkoop kan zijn. Zo kostte het me alsnog veel tijd en geld om te ontdekken dat ik een kapotte bobine had
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=179366#179366

Maargoed, je zegt het zelf ook al: rijgedrag of km-stand.
Zo'n keerring is gewoon vervangend onderhoud, evt. gloeibougie ook wel na die levensduur.
Zelf duik ik er altijd bovenop en zoek (onder andere op dit forum) naar mogelijke oplossingen bij symptomen voor ik een garage de sleutels overhandig. Steeds vaker geef ik ze de opdracht iets te vervangen en niet meer te zoeken, omdat dit relatief goedkoop kan zijn. Zo kostte het me alsnog veel tijd en geld om te ontdekken dat ik een kapotte bobine had

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=179366#179366
-
- 1st Gear member
Tonix,
Waar woon je ergens? Bij ons in het zuiden zit een goede garage en daar betaal je voor het vervangen van de koppakking tussen de 350 en 400 euro dat is inclusief nieuwe riemen en spanners.
Garage ligt tussen Roermond en Sittard en de eigenaar is zeer hulpvaardig.
Al denk ik zelf dat je 1500 euro voor het vervangen van een koppakking een beetje aan de hoge kant zijn. Wat de andere problemen kosten weet ik helaas niet.
Succes, FT
Waar woon je ergens? Bij ons in het zuiden zit een goede garage en daar betaal je voor het vervangen van de koppakking tussen de 350 en 400 euro dat is inclusief nieuwe riemen en spanners.
Garage ligt tussen Roermond en Sittard en de eigenaar is zeer hulpvaardig.
Al denk ik zelf dat je 1500 euro voor het vervangen van een koppakking een beetje aan de hoge kant zijn. Wat de andere problemen kosten weet ik helaas niet.
Succes, FT
- Rode T4
- 2nd Gear member
Het slechte starten kan heel goed te maken hebben met de lekke koppakking. Verlies je ook langzaam koelwater? Dus een nieuwe koppakking en direct kleppen stellen.
Tja en die koppelingsplaat heeeeeel slecht advies. Zou er nog wat werk van proberen te maken bij die dealer. Bv geen arbedsloon wel materiaal?
En of het zinvol is. Hangt af van de staat van de auto. Had de eerste eigenaar geen onderhoudshistorie? Hoe staat het met schijven, banden, schokbrekers, wielophanging, gloeispiralen..... ofwel hoe groot is de kans dat je er bent als je de koppakking hebt vervangen en de koppelingsplaat.
Tja en die koppelingsplaat heeeeeel slecht advies. Zou er nog wat werk van proberen te maken bij die dealer. Bv geen arbedsloon wel materiaal?
En of het zinvol is. Hangt af van de staat van de auto. Had de eerste eigenaar geen onderhoudshistorie? Hoe staat het met schijven, banden, schokbrekers, wielophanging, gloeispiralen..... ofwel hoe groot is de kans dat je er bent als je de koppakking hebt vervangen en de koppelingsplaat.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
- tonix
- 1st Gear member
Bedankt allemaal voor de steun en het meedenken. Ik ben overigens van net over de grens, noorden van België.
Auto was van 1ste eigenaar en heeft een netjes ingevuld onderhoudsboekje. Buiten de aangehaalde mankementjes is de auto in goede staat.
Van de slippende koppeling heb ik enkel last als het vriest, dus daar ga ik verlopig niets aan laten doen.
Momenteel ben ik op zoek naar iets goedkopere, maar betrouwbare garagist. Ik ga denk ik even doorbijten en hopen dat ik verlopig dan de grootste kosten gehad heb.
Oh ja, ik heb ook gehoord dat het niet noodzakelijk de koppakking is die stuk is. Zou ook de oliekoeler kunnen zijn. Iemand hiervan een technische tekening hoe deze te demonteren is, zodat ik deze onder druk kan testen op lekkage?
Auto was van 1ste eigenaar en heeft een netjes ingevuld onderhoudsboekje. Buiten de aangehaalde mankementjes is de auto in goede staat.
Van de slippende koppeling heb ik enkel last als het vriest, dus daar ga ik verlopig niets aan laten doen.
Tja, dat is natuurlijk de grote vraag waar ik mee zit.Rode T4 schreef:ofwel hoe groot is de kans dat je er bent als je de koppakking hebt vervangen en de koppelingsplaat.
Momenteel ben ik op zoek naar iets goedkopere, maar betrouwbare garagist. Ik ga denk ik even doorbijten en hopen dat ik verlopig dan de grootste kosten gehad heb.
Oh ja, ik heb ook gehoord dat het niet noodzakelijk de koppakking is die stuk is. Zou ook de oliekoeler kunnen zijn. Iemand hiervan een technische tekening hoe deze te demonteren is, zodat ik deze onder druk kan testen op lekkage?
- Volmar
- 3rd Gear member
Lekke koppakking is km stand gerelateerd.
Heb ooit begrepen dat een paar bouten los beginnen te zitten.
Is fabricageprobleem geweest, maar niemand die er garantie op
geeft......
Als je de kopbouten loshaalt, zul je merken dat er enkele zijn die
makkelijk losgaan.
Slecht starten zal zeer waarschijnlijk je kleppen zijn, heeft verder
niets met kapotte pakking te maken. Je cilinders lekken namelijk niet
naar buiten toe. Interne breuk tussen olie en waterkanaal.
Aantrekken van de bouten heeft geen effect, de pakking is inmiddels
echt stuk. Zeker als je tankje zwart is.
Deze diesel zweten inderdaad op de plekken van je foto's
Heb ik ook, zou ik me niet druk om maken, is geen probleem.
Ik rijd al 15 jaar diesel en ze zweten allemaal.
Heb ooit begrepen dat een paar bouten los beginnen te zitten.
Is fabricageprobleem geweest, maar niemand die er garantie op
geeft......
Als je de kopbouten loshaalt, zul je merken dat er enkele zijn die
makkelijk losgaan.
Slecht starten zal zeer waarschijnlijk je kleppen zijn, heeft verder
niets met kapotte pakking te maken. Je cilinders lekken namelijk niet
naar buiten toe. Interne breuk tussen olie en waterkanaal.
Aantrekken van de bouten heeft geen effect, de pakking is inmiddels
echt stuk. Zeker als je tankje zwart is.
Deze diesel zweten inderdaad op de plekken van je foto's
Heb ik ook, zou ik me niet druk om maken, is geen probleem.
Ik rijd al 15 jaar diesel en ze zweten allemaal.
It's only kinky the first time