JeroenSpock schreef: ↑05.10.2023 - 14:51
Oh ik heb geen idee van de output, had alleen de naam opgeslagen om nog een keer verder onderzoek te doen.
Goede xenon projectoren zijn ook nog steeds meer dan prima. Je zit dan alleen met lampjes die eens in de zoveel tijd alsnog vervangen moeten worden.
Ik heb ook serienummers van de led projectoren uit onze bussen, zo niet bij de hand maar Hella maakt ze. Geen idee of ze op 12V werken, en het zijn best dikke jongens.
Hella maakt ook de led projector voor de BMW i3, en daar komt ook goed licht af. Zelfde voor Mini, maar die dingen hebben de neiging om altijd net even te hoog te schijnen.
Dan is het maar de vraag of je dat fatsoenlijk in een Volvo H7 of D2R koplamp passend kan krijgen.
Klopt, een goede xenon projector geeft ook een bak licht! Nadeel is dat volvo heel lang gewoon slechte kwaliteit projectors had. De focus platform c30/s40 en v50 hadden allemaal Bosch AL projectors. Op zich prima, maar er zijn grotere, betere te krijgen. Ik dacht dat de V60 ze had van Valeo. Ook niet gek, maar de output van de D3s pitten is gewoon heel weinig. Er zijn er wel die heldere lenzen plaatsen, maar das hoofdzakelijk voor een scherpe cutoff line.
Volgens mij maakt Hella idd de G5 series ofzo. Zijn ook goed.
Bmw led is wel echt heel goed hoor. Mini uiteraard ook, maar die schijnen zoals jij zegt vaak te hoog, met een gigantische blauwe gloed bovenin.
Die projectors zijn ook totaal anders gebouwd. Meerdere leds op een pcb, met spiegels ervoor en lenzen. Dan bundelen tot een egaal lichtbeeld. De meerdere leds geven ook een hogere output. Desalniettemin doen de NHK het ook echt heel goed. We hebben in de fam een nieuwe v60 met adaptive led, maar de output is niet noemenswaardig meer dan de mijne. Dus mocht je de keus maken, dan is dat in elk geval een goede.
Er zijn overigens ook wel een aantal projectors geschikt voor retrofit. Die hebben dan een deel waar schroefdraad aan zit zodat je die in je reflector kan schroeven. NHK heeft ze toevallig ook. Qua grootte denk ik dat ze juist weer een van de kleinste (3inch) ledprojectors zijn.