Blog over de T5 van Teebee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Belangrijkste is idd de verschillende diameters van remschijven die toegepast zijn.
Daarna lekker hier kijken voor de juiste typenummers: https://web.tecalliance.net/ate/de/part ... ber:130835
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Dat ‘Ceramic’ staat me wel aan; zou aanmerkelijk schelen in zwart stof…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

GG inderdaad. En ook voor de Polestar Engineered GG blokken zo te zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27


en het monteren is juist hartstikke leuk om te doen.
Dat Ceramic is idd minder stof en juist meer frictie wanneer het er op aankomt, ik heb het in NL nog nooit nodig gehad maar op de reizen door Dld soms erg fijn dat je extra over hebt.
Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
En zie je het niet zitten om alleen te doen dan heb ik hier wel het tooltje om je handrem terug te stellen, dat hebben we bij DB200 ook al gedaan.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Henry82 schreef: 17.10.2023 - 15:06 GG inderdaad. En ook voor de Polestar Engineered GG blokken zo te zien.
Ha Thanks!, tekst komt mij bekend voor, kon wel Ate zijn. 8)
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

diesel01 schreef: 17.10.2023 - 15:06 Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
Zou dat idd een negatief effect hebben indien je ceramic voor en niet-ceramic achter zou hebben?
En: waar kan ik de aanhaal-momenten achterhalen?
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

De verhouding 65/35 kan de mist in gaan wanneer je een verschil in frictie hebt abs en remkrachtverdeler kan er van in de schift gaan.
Voor HH en achter GG, meer frictie op 65% en achter 35% met minder frictie door een GG blokje..
Wanneer je van plan bent om alleen voor te vervangen dan zou ik bij het GG blok blijven.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

teebee schreef: 17.10.2023 - 15:11
diesel01 schreef: 17.10.2023 - 15:06 Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
Zou dat idd een negatief effect hebben indien je ceramic voor en niet-ceramic achter zou hebben?
En: waar kan ik de aanhaal-momenten achterhalen?
teebee schreef: 17.10.2023 - 15:11
diesel01 schreef: 17.10.2023 - 15:06 Mocht je dat willen vergeet dat niet om ze achter ook mee te nemen want anders is het uit balans.
En: waar kan ik de aanhaal-momenten achterhalen?
Wellicht komt Johan nog op de lijn, die heeft ze toen opgezocht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 17.10.2023 - 15:11 Zou dat idd een negatief effect hebben indien je ceramic voor en niet-ceramic achter zou hebben?
Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je gaat het niet eens merken...:-)

Mooi stukje van Jelmer over frictie uit een ander topic:
Jelmer de Jong schreef: 03.02.2022 - 19:27 Voor agenten (en Tom ) heeft Volvo ook nog de RC02 serie blokjes, dit is minimaal GG en de Polestar varianten krijgen zelfs HH categorie blokken. Keerzijde hiervan is wel dat je snel zwarte velgen krijgt.
Over het algemeen heb je die soorten materialen voor remblokken:
Organisch, hier is de frictie bij warmte flink lager dan koud. Dus EC of GC.
Keramisch, hier is de frictie bij warmte een klein beetje lager en je hebt amper remstof. Dus GF o FD.
Metaalachtig, hier is de frictie bij warmte hetzelfde of beter. Dus FH, GH of HH. Je kan dan eerste de remmen opwarmen voordat je de kinderen naar school brengt.

Een beetje vergelijkbare (ATE/Brembo) blokken met de standaard blokken Volvo blokken kosten 85.- bij de goedkoopste onderdelenverkoper. Doe ze in een blauw doosje met Zweeds logo en je betaalt 110.- ofzo, de andere helft is dan arbeidsloon. Persoonlijk vind ik dat te veel en doe het zelf in anderhalf uur (voor/achter+schijven), maar wanneer je dat niet kan en geen zin hebt om de hele zaterdag op te offeren is het misschien helemaal niet zo duur.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Henry82 schreef: 17.10.2023 - 15:39 Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar.
Ik denk dat dit mijn laatste blok vervanging word en de volgende keer ook aan schijven vast zit.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27337
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Voor problemen met de rembalans is wel iets meer nodig dan alleen een remblokje met een andere frictiewaarde.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7795
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

raspaardje schreef: 17.10.2023 - 15:44 Nee hoor, daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Je gaat het niet eens merken...
diesel01 schreef: 17.10.2023 - 15:28 De verhouding 65/35 kan de mist in gaan wanneer je een verschil in frictie hebt abs en remkrachtverdeler kan er van in de schift gaan.
Voor HH en achter GG, meer frictie op 65% en achter 35% met minder frictie door een GG blokje..
Wanneer je van plan bent om alleen voor te vervangen dan zou ik bij het GG blok blijven.
Henry82 schreef: 17.10.2023 - 15:39 Die kan ik ook wel voor je achterhalen in Vida. Ik zou ook voor en achter lekker bij GG blijven, juist om verschillen te voorkomen in remgedrag.
Helder. (Maar toch verdeelde meningen….)
Mocht je de Nm’s nog weten, dan graag. Dus zowel voor cilinderdeel, remzadel en voor centreerbout schijf.
Alvast dank !
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27337
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Problemen met rembalans ontstaan pas als je voor naar bijvoorbeeld een 4zuiger klauw gaat en een remsysteem van 360mm.

Als voorbeeld: ik reed met de 205 met andere klauwen voor, 283m schijven en Ferodo DS3000 remblokken (die nog even een paar tredes heftiger zijn dan de genoemde Ate blokken) en achter met originele remmen en ik heb nooit problemen gehad.

Op de laatste Volvo had ik ook grotere schijven voor dan origineel, Ferodo DS2500 blokken en achter wederom standaard.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

teebee schreef: 17.10.2023 - 17:39 Mocht je de Nm’s nog weten, dan graag. Dus zowel voor cilinderdeel, remzadel en voor centreerbout schijf.
Alvast dank !
Nog nooit gewerkt met aanhaalmomenten voor de remmen; vast is vast.

En verder volledig eens met fredhead.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Toch nog enige info:
https://www.swedespeed.com/threads/fron ... cs.657038/

En dat is in lijn met de torque specs van de P3 Volvo's:
https://www.volvohowto.com/volvo-s60-v6 ... s-2010-on/
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14802
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Schijven en remmen bij Volvo specialist Nordic 450-

https://nordicar.nl/volvo-diensten/v60- ... gen/6.html
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 2461
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Voor die vijf tientjes verschil liet ik het dan lekker bij de dealer doen, als je besluit het niet zelf te doen.
Maar ik zou het gewoon zelf doen, mooi klusje, goed te doen.
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Betaal je wel 150 euro extra voor een Volvo doosje t.o.v. een ATE set bij de automaterialenzaak, terwijl origineel misschien geen eens meer ATE is.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

ik zag op het doosje van Henry made in Italy staan, dat zou maar zo Brembo kunnen zijn, wat natuurlijk niet slecht is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”