Zoooo, 2 weekjes verder, dus tijd voor een korte update.
Inmiddels een 800 kilometer erop zitten. Niet allemaal rozengeur en manenschijn, maar wel oplosbaar allemaal gelukkig. Het fijne is ook dat ik nu wel het idee heb bijna alle dingetjes opgelost zijn.
Eerst even een weekje terug in de tijd. Auto doet het eigenlijk heel erg goed. Trekkracht is reusachtig in vergelijking met voor de ingreep en het verbruik enorm gedaald. Het vertrouwen in de techniek is er dus ook weer. Wel trilt ie sinds een tijd stilstaan tijdens het remmen en zit er een irritante brom/zoem in het achterste deel van de aandrijving.
Tegelijk ben ik bezig om alle dingetjes die niet helemaal zijn zoals ik zou willen recht te zetten. Een heel klein dingetje is dat de achterste motorsteun geen vacuüm meer krijgt. Vanaf het klepje op het luchtfilter loopt alleen maar een slangetje naar de voorste steun, niet zoals het zou moeten zijn dus even een t stukje halen bij de Wildkamp… Afijn, t stukje gescoord, hup de auto in en geen vermogen, rare geluiden, automaat storing, NEEUUUHHH!!!
Stapvoets naar de Volvo garage op het zelfde industrieterrein. Auto daar gelaten, uitgelezen en einde van de middag het bericht: we kunnen niets bijzonders vinden
Wel keurig een overzichtje van de foutcodes mee. Niks actueel, behalve de bekende uiteraard (luchtkwaliteit en de software) maar wel in het geheugen:
Lockup van de automaat en turbodruk te hoog en te laag.
Hmmm. Behoorlijk sceptisch de auto maar weer meegenomen en gaan rijden. Idd, niks raars. Manman, ik haat dan wel dan niet storingen…
Zaterdagochtend naar de supermarkt met mijn zoontje, na de boodschappen de auto in, we rijden weg en ja hoor… geen vermogen, veel rook, geluid als een bak knikkers. Gelijk parkeerplaats op gedraaid en zoonlief gevraagd of ie even een dotje gas kon geven. Dit als resultaat:
https://youtu.be/06l6tNAnV68?si=ucoyyUNETAxYhGDq
Dat wat als een bak met knikkers in de auto klinkt, blijkt onder de motorkap beter te duiden. Ik heb een blowoff ventiel!

In een diesel met een VNT turbo… iets niet fris dus. VNT bediening kwam daarmee op het verdachten lijstje. Een stuk fijnere kandidaat dan de automaatbak.
Ik had dat ding een aantal maanden geleden preventief vervangen door een nieuwe, maar schijnbaar zijn die kwalitatief niet al te best.
Die dus weer vervangen door de originele Hella unit en tot dusver is ie rond deze storing weer probleemloos.
Bleef over het irritante gezoem en het trillen tijdens het remmen.
Irritant gezoem; vermoedelijke oplossing: set nieuwe wiellagers en gelijk een nieuwe set schijven en blokken (al heb ik de blokken uiteindelijk in de doos gelaten want de oude waren nog als nieuw).
Die er onder geschroefd. Best goed te doen, als het niet te vast zit. Met de nadruk op als. Want de ene kant was prima, de andere een uitputtingsslag tussen de hamer en >10 jaren roest. Wat wel heel lekker is, is dat alle bouten in de set nieuw zijn en monteren dus echt fluiten is na het zweten om de boel los te krijgen.

Truukje om de as bout los en vast te krijgen.

Nieuwe naaf en lager.
En het eindresultaat:
Dikke tip trouwens. Een set schijven achter (2 dus) voor 48 euro bij de Febi store op Amazon.
En het belangrijkste; er is weer rust. Dus de oorzaak was idd een versleten lager.
Nu nog maar 3 punten op de wishlist:
- nieuwe remmen voor
- draagarmen voor
- powerflush voor de automaat
En eind van de maand een verkorte oliewissel ivm de eerste kilometers na de revisie.