Vrijdag 6 oktober mijn nieuwe XC 40 Ultimate opgehaald met trekhaak. (december besteld)
Al bijna 2 weken mee gereden, veel pluspunten maar ook een paar vervelende zodat ik nog niet echt van kan genieten.
Ik kan niet wennen aan de Adaptieve cruise controle, grote afstand op voorganger( ook met 1 streepje) veel onnodig remmen, inhouden laat weer opgang komen etc.
Liefst zou ik gewone cruise willen hebben, dat ging met mijn oude auto veel beter dan nu. Iemand goede tips?
Achteruitrijcamera in het donker geheel zwart? lijkt te verspringen van wel beeld naar pikzwart. Hiervoor moet ik nog terug naar garage. Misschien iemand al een instellingen tip, of hetzelfde probleem?
Liefst geen tip van "is camera achter schoon" . Dat was opmerking van garage, daar wordt ik een beetje misselijk van. Overdag kraakhelder beeld.
Dan de accu. Wat moet je daar mee? als je geadviseerd wordt om maar 90% te laden , nog nooit verder bent gekomen dan max 350km zichtbaar op je scherm.
Alleen als je hem ophaalt wordt hij wel 100% geladen en zie je voor de 1e en laatste keer 380km op je scherm. Ik zag toch echt in de folders 575km Dat is wel een Heeeeeel groot verschil.
Nieuwe XC40 Ultimate
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7736
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02



Jaaaaaa, en die cijfers kloppen exact met de werkelijkheid. Dat weet toch iedereen….

“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- HeinvdW
- 4th Gear member
- Berichten: 774
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Ik zag laatst een video op YouTube met een test accu helemaal leeg rijden.
Een XC40, een ID4 en een Polestar 2.
Test bij ongeveer 5 graden buitentemperatuur en regen.
Alle drie kwamen uit op rond de 66% WLTP.
Een XC40, een ID4 en een Polestar 2.
Test bij ongeveer 5 graden buitentemperatuur en regen.
Alle drie kwamen uit op rond de 66% WLTP.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- S80 Executive
- 5th Gear member
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 10.06.2007 - 11:53
Dat van de camera herken ik niet, ik rijd een C40. Geeft eigenlijk best een aardig beeld, ook als het volledig donker is. Wat de range betreft, denk ik het volgende. Die range wordt waarschijnlijk berekend met weging van het recente gebruik. Misschien heb je er bovengemiddeld pittig mee gereden de afgelopen weken?
Ik weet wel dat de C40 MY22 die wij hebben een WLTP heeft van 444 km. De eerste 3/4 jaar kregen we maximaal 410 km bij 100% in het display. Na een OTA update is dat flink verhoogd. Nu staat ie op 440 km bij 100%.
Ik weet wel dat de C40 MY22 die wij hebben een WLTP heeft van 444 km. De eerste 3/4 jaar kregen we maximaal 410 km bij 100% in het display. Na een OTA update is dat flink verhoogd. Nu staat ie op 440 km bij 100%.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De problemen met de ACC herken ik ook. Helaas is het niet mogelijk om over te schakelen op gewone CC.
De opgegeven actieradius bij 90% acculading klopt wel. De WLTP opgave halen is een utopie.
De opgegeven actieradius bij 90% acculading klopt wel. De WLTP opgave halen is een utopie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- TonH53
- 4th Gear member
- Berichten: 508
- Lid geworden op: 20.02.2018 - 09:14
In een auto met explosiemotor is het voorspelde bereik gebaseerd op de tankinhoud en het verbruik in de laatste 30 kilometer. Ik neem aan dat dit in een auto met electromotor niet veel anders zal zijn.EricVolvo schreef: ↑18.10.2023 - 22:59 Dan de accu. Wat moet je daar mee? als je geadviseerd wordt om maar 90% te laden , nog nooit verder bent gekomen dan max 350km zichtbaar op je scherm.
Alleen als je hem ophaalt wordt hij wel 100% geladen en zie je voor de 1e en laatste keer 380km op je scherm. Ik zag toch echt in de folders 575km Dat is wel een Heeeeeel groot verschil.
Ik rij zelf veelal korte afstanden. Als ik dan in mijn routeplanner een rit van 150km aangeef, is de verwachte accu-inhoud bij aankomst altijd lager dan de werkelijke accu-inhoud bij aankomst.
Op dit moment is mijn accu 61% opgeladen; de app vermeldt een geschat bereik van 250km (wat neer zou komen op bijna 410km bij een 100% lading).
De langste afstand die ik heb gereden op een 100% lading is 345km, waarbij werd aangegeven dat ik daarna nog 45km zou moeten kunnen rijden (P8 MY21).
1989 440 XV-87-GX
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
1992 440 FX-TJ-03
2000 S40 15-GB-LL
2005 S60 69-PX-NH
2013 V40 Cross Country 87-ZXR-5
2018 XC40 T4 Inscription SR-297-G
2019 V40 T3 R-Design H-230-NJ
2021 XC40 P8 met (bijna) alle opties
2024 EX30 SMER
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19.10.2023 - 15:01
Rij sinds ongeveer 2 wkn een XC40 (Recharge ER, SM) ter vervanging van mijn 3 jr oude ID.3
Besteld eind jan. 23
Had zorgen over het verbruik, maar dat valt me toch alles mee. Nog niet veel KM gemaakt maar op langere ritten ongeveer 18kWh niet verkeerd voor al dat gewicht en de stroomlijn..
Ik herken het probleem van de achteruitrij camera, veel te donker, weinig of niets te zien.
Vraag ligt bij de dealer
Mijn oude ID.3 camera was redelijk, maar 1 jr geleden fantastisch goed in het donker na een SW update
Fijne auto
Besteld eind jan. 23
Had zorgen over het verbruik, maar dat valt me toch alles mee. Nog niet veel KM gemaakt maar op langere ritten ongeveer 18kWh niet verkeerd voor al dat gewicht en de stroomlijn..
Ik herken het probleem van de achteruitrij camera, veel te donker, weinig of niets te zien.
Vraag ligt bij de dealer
Mijn oude ID.3 camera was redelijk, maar 1 jr geleden fantastisch goed in het donker na een SW update
Fijne auto
- rolvio
- 2nd Gear member
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 29.08.2006 - 21:30
Die 57
Met deze temperaturen is die 350 denk ik wel reëel. Je kunt dat ook zien bij de range optimizer, ik zie bij mij dat er behoorlijk veel wordt verbruikt voor het verwarmen van de auto. Dat is natuurlijk veel minder bij 20 graden.
Die WLTP ga je never nooit halen, maar dat wist je natuurlijk wel. Het opgegeven benzine verbruik van mijn vorige V60 heb ik ook nooit gehaaldEricVolvo schreef: ↑18.10.2023 - 22:59 Vrijdag 6 oktober mijn nieuwe XC 40 Ultimate opgehaald met trekhaak. (december besteld)
Al bijna 2 weken mee gereden, veel pluspunten maar ook een paar vervelende zodat ik nog niet echt van kan genieten.
Ik kan niet wennen aan de Adaptieve cruise controle, grote afstand op voorganger( ook met 1 streepje) veel onnodig remmen, inhouden laat weer opgang komen etc.
Liefst zou ik gewone cruise willen hebben, dat ging met mijn oude auto veel beter dan nu. Iemand goede tips?
Achteruitrijcamera in het donker geheel zwart? lijkt te verspringen van wel beeld naar pikzwart. Hiervoor moet ik nog terug naar garage. Misschien iemand al een instellingen tip, of hetzelfde probleem?
Liefst geen tip van "is camera achter schoon" . Dat was opmerking van garage, daar wordt ik een beetje misselijk van. Overdag kraakhelder beeld.
Dan de accu. Wat moet je daar mee? als je geadviseerd wordt om maar 90% te laden , nog nooit verder bent gekomen dan max 350km zichtbaar op je scherm.
Alleen als je hem ophaalt wordt hij wel 100% geladen en zie je voor de 1e en laatste keer 380km op je scherm. Ik zag toch echt in de folders 575km Dat is wel een Heeeeeel groot verschil.

Met deze temperaturen is die 350 denk ik wel reëel. Je kunt dat ook zien bij de range optimizer, ik zie bij mij dat er behoorlijk veel wordt verbruikt voor het verwarmen van de auto. Dat is natuurlijk veel minder bij 20 graden.
XC40 Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 25000 km
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
Mazda MX-5 2006 1.8 150000 km
V60 2.0T 2014 170000 km
V70 2.4T aut 2002 330000 km
850 2.5 20V 445000 km
- Bellavista
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 12.07.2024 - 09:36
Dat probleem met de achteruitrijcamera die plotseling naar zwart verspringt heb ik ook. Als ik in onze parkeergarage achteruit parkeer heb ik eerst goed beeld maar zodra ik de parkeerplek nader wordt het beeld donker. Dacht eerst dat de achteruitrijverlichting uitviel maar dat was niet het geval. Moet nu telkens het bovenaanzicht inschakelen om netjes in het vak te komen. Heeft iemand hier al een oplossing voor gevonden ?
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 14.03.2024 - 18:49
Wltp zou je moeten kunnen halen. Als je bij 20 graden en bij windstilte netjes een half uur gemiddeld 46.5 km per uur ga rijden.
. Ga je harder dan heeft de xc40, met een cw-waarde die bijna gelijk is aan een busje, het zwaar te verduren. Daarom zou het transparanter zijn, naast wltp, ook het verbruik bij 90 km/h te specificeren. Boven de 100 km/h wordt het helemaal beroerd. Kijk anders even op de ev-database. Daar kun je die gegevens per merk/type zien.
