Hallo allen,
Ik ben sinds twee maanden de zeer tevreden eigenaar van een v40 t3 uit 2013. Sinds aanschaf heb ik er grofweg zo’n 6000 km mee gereden, en zit de teller rond de 145k. Niet alles was probleemloos want de airco bleek na afvullen toch niet goed te werken (kostenloos gerepareerd door verkoopdealer) en de bekende abs/city safety waarschuwing door een defecte sensor bij het achterwiel (vervangen door een technisch begaafd familielid) zijn wel op mijn pad gekomen.
Nu is er sinds kort een nieuwe curiositeit: direct na het starten na de afgelopen drie tankbeurten (ongeveer driekwart tank doorgaans) meldt de display ‘oliepeil laag’.
Desondanks de initiële schrik de eerste keer gewoon naar huis gereden. Bij het openen van de poort schakelde de motor uit met de start/stopfunctie en toen ik weer instapte en startte, was de melding verdwenen.
Volgende morgen voor het wegrijden het peil gecontroleerd met dipstick (zie foto). Persoonlijk vind ik het niet de meest handig te lezen dipstick maar dit lijkt mij gewoon 2 balkjes, net onder de helft. Ook bij het starten is de melding niet meer verschenen. Die kwam pas terug bij de volgende tankbeurt ongeveer een week later, en wederom verdween deze na 2 minuten naar huis rijden en daar de motor afzetten en weer starten. Vandaag herhaalde dit tafereel zich dus voor de 3e keer.
Nou lijkt mij het iets van een sensor of programmatuur probleem aangezien de melding dus niet permanent is. Onderhoud bij de Volvo dealer staat geplanned voor over twee weken dus ik was van plan mij er tussentijds niet druk over te maken.
Heeft iemand ervaring met dit fenomeen, of een theorie over hoe dit tot stand komt?
Mvg,
Mosmannetje
Oliepeil laag melding na tankbeurt
-
- Starter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
Voor de geïnteresseerden even een update:
Kreeg onlangs weer de melding na het tanken maar deze was ditmaal iets aanhoudender, al verdween 'ie uiteindelijk toch. Besloten toch maar voortijdig langs de Volvo dealer te rijden en die konden er gelijk even tijd voor maken en hebben er 0,75L olie bijgevuld. Ze waren het eens met mijn lezing van de peilstok maar waren van mening dat dit toch een laag oliepeil is en dat deze bij een warme motor toch wel redelijk tegen de max aan mag zitten.
Kreeg onlangs weer de melding na het tanken maar deze was ditmaal iets aanhoudender, al verdween 'ie uiteindelijk toch. Besloten toch maar voortijdig langs de Volvo dealer te rijden en die konden er gelijk even tijd voor maken en hebben er 0,75L olie bijgevuld. Ze waren het eens met mijn lezing van de peilstok maar waren van mening dat dit toch een laag oliepeil is en dat deze bij een warme motor toch wel redelijk tegen de max aan mag zitten.