Levensduur van automaat met dubbele koppeling

Plaats reactie
Koen42
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 14.02.2016 - 19:12

Heeft iemand een idee wat de gemiddelde levensduur is van de 7-trapsautomaat met dubbele koppeling van de B3/B4?
Wat moet er zoal aan onderhoud gebeuren tussen laat ons zeggen 0 en 200k km?
En hoe betrouwbaar is deze bak doorgaans?
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 752
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Ik denk dat men hier nog niet zoveel over kan zeggen, omdat er nog te weinig kilometers praktijk ervaring zijn.
Onderhoud zal vast ergen beschreven staan.
Het kan ook nog zo zijn dat met meer ervaring het onderhoudsinterval nog aangepast gaat worden.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1335
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

42k en iig geen problemen, maar dat zou gek zijn 😀
Bij tijd en wijle gebruik ik hem wel echt, in de Alpen aardig wat passen flink opgereden.

Hij ga wel een keer een overhit melding, maar dan ben je echt al 20 minuten als een malle bezig in 30 graden buiten tempratuur.
Remmen vinden dat dan ook al niet meer heel leuk.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Bluesbroeder
3rd Gear member
Berichten: 340
Lid geworden op: 15.07.2011 - 17:29
Locatie: Drenthe; ergens boven in.

120K met B4 en geen problemen gehad. Zowel in NL (vlak) als bergwegen gereden.
Volvo V60 B4 Business Pro au. - Denim Blue
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De fabrikant geeft aan dat er longlife olie in de bak zit en dat er geen onderhoud nodig is,
Echter elke bak heeft onderhoud nodig en het is verstandig om dit soort bakken ook gewoon met regelmaat te spoelen. Afhankelijk van de belasting tussen de 60.000 - 120.000 km. Gewoon doen 😉. De DSG, DCT of DST bak van andere fabrikanten varen er ook wel bij.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Is de DCT 7-bak door Geely/Volvo zelf ontwikkeld of wordt deze ingekocht bij een andere fabrikant?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
MrBubbles
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 21.05.2019 - 02:08
Locatie: Houten

even wat opgezocht via Google.
Problemen met de DCT
De DCT kent, net als de DSG, problemen met verschillende onderdelen. Vooral de oudere versies hadden kinderziekten. De techniek is in de loop van de jaren sterk verbeterd, maar toch kun je de volgende symptomen ervaren:
Geluiden uit de bak tijdens het schakelen
Schokken en trillen
Niet goed (slechte timing) en niet soepel schakelen
Slecht schakelen bij hoge toeren

Een auto met een DSG automatische versnellingsbak moet lekker soepel schakelen. Ook wanneer je doortrekt naar een hoog toerental. Schakelt de DSG automaat juist dan slecht, is dat bijzonder irritant. ‘Hoog in..
Onnodig terugschakelen
Storingsmeldingen op dashboard of info-scherm
De auto gaat in vrijloop.
Elk van deze symptomen kan wijzen op een ander probleem, maar dat hoeft niet. Het is een complex systeem met een elektronische besturing door de TCM, de Transmission Control Module. De TCM vormt samen met de besturingskleppen een geheel, wat we de mechatronic

Je weet wat een DSG versnellingsbak is? Maar wat is de DSG Mechatronic? Hier wordt het uitgelegd. De DSG (Direct Shift Gear) Of ‘snelle schakeling’ want dat is wat een DSG automatische versnellingsbak..
noemen. De TCM is ook soms de oorzaak van de problemen, maar de DCT kent ook:
Lekkages
Vuile sensoren
Defecte koppeling
Defecte kleppen
Onderhoud belangrijk
Regelmatig onderhoud is belangrijk voor een DCT-automaat. Zonder onderhoud, kun je problemen verwachten. Vandaar dat wij je aanraden, je te houden aan het voorgeschreven onderhoud.
We kunnen je dit alvast verklappen ...
We kunnen je alvast verklappen dat een probleem met de automatische versnellingsbak vaak te verhelpen is door de automatische versnellingsbak te spoelen. In je versnellingsbak zit namelijk olie die ervoor zorgt dat de draaiende delen uit de versnellingsbak soepel lopen.

Na een tijdje wordt de olie vuil en daardoor dikker. Hierdoor werkt het minder goed en dan krijg je problemen zoals we die hierboven genoemd hebben.

Tot zover het nieuws, ik begrijp uit het verhaal dat het inderdaad goed is om tussen de 60 en 100.000 kilometer een keer te spoelen.
Bubbels
Aflevertijd 8 januari 2024

De V60. Core, B3 , Automaat .735 Silver Dawn, 17″ 5-Y-Spaaks,R7D0 City , Lighting, 645 Full-ledkoplampen, 879 Geavanc. interieurverlichting, 016 Mistlichten, 065 koplampreinigingsinst., Driver Assist, 132 Intellisafe Assist, 603 Intellisafe Surr.(April 2023 met BLIS), Climate, 752 , 011, 869 Stuurverwarming, , 790 Park Assist Camera, , 691, achter en voor , Driver Awareness, 179 , Trekhaak 13 Polig inklapbaar.


Wie mein sgrijfvouten fint mag se houwe
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3952
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Dat is wel heel algemeen gezegd...

Hier wat ervaringen 8-speed Aisin vs 7-speed DCT: https://www.xc40forums.co.uk/viewtopic.php?t=3178

Met deze post specifiek:
"As far as durability is concerned, historically the problematic DCTs have been dry-clutch systems, which had a tendency to overheat. (That was the case with some early VW and Ford ones.) Some manufacturers are still persisting with dry-clutch systems (which are cheaper), but the Volvo/Geely DCTs are all wet-clutch systems, which by all accounts are much more durable. To be honest I don't think there's any reason to worry about the durability of any manufacturer's modern wet-clutch DCT system - if I ever hear about a problem with a DCT system, it's always a dry-clutch box."
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

En ik ben heel terughoudend met het spoelen van automaten geworden, en al helemaal niet preventief. Ik ga het niet meer laten doen zonder schriftelijke garantie (die je niet zult krijgen hoogstwaarschijnlijk).
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
wasbeer2006
5th Gear member
Berichten: 1335
Lid geworden op: 23.08.2021 - 20:45

Dat snap ik. Het zijn lastige onderdelen om goed te merken dat het slechter word, vaak gaat het geleidelijk.
Dat van droge en natte koppelingen was vrij simpel bij VW. de auto,s tot ik dacht 300nm hadden droge platen en daarboven natte.

Je moet het eigenlijk anders benaderen, een bak met dubbele koppeling is eigenlijk geen automaat.
Maar een gerobotiseerde handbak.

Ik merk bij elke bak met dubbele koppeling dat het wegrijden nooit echt consistent is, ook bij deze bak niet.
Hij is beter dan de VW bak, maar het wordt geen BMW automaat.
-V60 B4 7dct R design wit
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

arnoud schreef: 30.10.2023 - 19:37 En ik ben heel terughoudend met het spoelen van automaten geworden, en al helemaal niet preventief.
Want?
Ik zou zeggen: juist preventief want als je gaat spoelen als je klachten hebt ben je waarschijnlijk al te laat!
Mijn persoonlijke ervaring: V70N gespoeld met 300K+ terwijl hij al bonkte en slipte: resultaat werd er niet beter op.
Daarna zelf een V70NN, XC90D5, XC90T8 en V60D6 preventief laten spoelen en nooit problemen gehad.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 561
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Eens met Gouwe, ik had nu de kans om de bak op tijd te kunnen laten spoelen want ik heb mijn auto gekocht met 58.000 km op de tellert! (Daarvoor kocht ik een auto met een km-stand van boven de 2 ton Km op de klok)
Dus rond 70-80K heb ik dit laten doen en hij schakelt nog steeds zalig, nu 40.000 kilometer verder.
Sterker nog, ik ervaar dit jaar niet eens een bonkje meer als ik hem in R zet wat ie wel had het eerste jaar dat ik de auto had.

Ik heb te vaak ATF gezien van 10 -15 jaar oud en 250.000-300.000 op de klok en het lijkt echt niet meer op het originele spul!
Metaal deeltjes (glitters) komen hoe dan ook vrij en draaien vrolijk mee al die tonnen aan kilometers op de klok. Dus vernieuwen dat spul is mijn motto!
Volgend jaar of het jaar daarop gaat mijn auto weer, voor mij is het normaal onderhoud.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

Deze discussie is op dit (en andere) forum(s) al tig keer gevoerd. Niets Doen vs Spoelen vs Verversen.

Ik ben meer van: als je er al iets aan doet: verversen, niet spoelen. Gewoon aftappen, vullen, aftappen en vullen en nog een paar keer. Niet onder druk de boel forceren. Maar wie ben ik?

De Spoel-Boeren die ik de afgelopen jaren heb meegemaakt hebben bij mij vooral de indruk "Stevig voor eigen parochie prekend, Weinig inhoudelijke kennis" achter gelaten. Zelfs degene die hier regelmatig als 'guru' wordt aangehaald.

Maar ook iedere bak heeft een andere historie. Mijn huidige S60 heeft 85.000km gereden, waarvan dik 75k door mij hoofdzakelijk op de snelweg. Die bak is nog nauwelijks ingereden. Als ik die 75k als taxi in het centrum van Bergeijk had gedaan was er misschien iets anders aan de hand.

Volvo is vast vooral geinteresseerd in korte termijn in-garantie-gevallen. Als een bak na 200k km / 15 jaar er mee op houdt boeit dat geen enkele accountant.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 6698
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik denk dat het verversen meer uit een tijd komt dat spoelen nog niet bestond omdat men daar de machines niet voor had. Mijn beeld is dus dat verversen een verouderde methode is met potentieel minder resultaat dan gehaald kan worden met spoelen. En ja, rijgedrag/gebruik maakt m.i. ook een groot verschil of je zonder problemen de 300K haalt met je bak (zonder verversen/spoelen) of niet.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 561
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Eens, eens.. het rijgedrag en omstandigheden maken veel uit. Stadskilometers zijn “zwaarder” dan snelwegkilometers.

Mijn automaatbak ondergaat een combi. Snelweg en stadsverkeer. En door de drukte die ik -in de spits- op de snelwegen ervaar haal ik daar de 100km/u niet vaak (Dus geen echte snelweg km’s) En de laatste 20 km rond Amsterdam is het sowiezo veel remmen en optrekken, juist op de snelweg helaas.

Dus vond ik persoonlijk het een prima idee om de automaat ook goed onderhoud te geven dmv een spoeling.

@Arnoud: Een weetje; het spoelen gaat met de druk vd oliepomp (vd automaat) zelf. Dus niet onder hogedruk. :-)
Iemand heeft dat verhaal waarschijnlijk ooit de wereld in geholpen en zie dat maar eens kwijt te raken.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
arnoud
8th Gear member
Berichten: 11739
Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
Locatie: Omg. Eindhoven

flevodirk schreef: 05.11.2023 - 20:17 @Arnoud: Een weetje; het spoelen gaat met de druk vd oliepomp (vd automaat) zelf. Dus niet onder hogedruk.
Iemand heeft dat verhaal waarschijnlijk ooit de wereld in geholpen en zie dat maar eens kwijt te raken.
Ik heb vooral de kriebels van de SpoelMeesters die ik in het verleden heb gesproken. Allemaal waren het... Laat ik het netjes zeggen: meer lucht dan inhoud. Geen idee wat ze aan het doen waren, behalve hun gebruikele trucje...
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Gebruikersavatar
flevodirk
4th Gear member
Berichten: 561
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Klopt, er zitten patjakkers tussen helaas. Voor dit soort dingen; spoelen, Air-intake reiniging e.d. ga ik naar MMTS in Oldenzaal. Een heeeel eind rijden, ook voor mij, maar die mensen daar zijn nog heerlijk nuchter en down to earth! En qua vakmanschap en vakkennis zit het wel goed daar!

Tot de 18e trouwens, in Amsterdam, jij bent ondersteuning schreef Richard, dus dan komt het vast wel goed.
(En dan kan ik die mooie blauwe S60 eens aanschouwen, tenzij je met de fiets komt oid)
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Toyota Corolla Touring Hybrid-spaarmobiel
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”