Aangezien ik nieuw ben en prive een V60 D3 heb, zal ik ook mijn bus maar delen.
En wat vinden jullie??
close up s mogen niet..
Touringcar Volvo
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20541
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Mooie bussen rijden er bij defensie. 
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26934
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Rijd een Volvo bus zoveel beroerder dan bijvoorbeeld een Mercedes?
Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht dat het zo beroerd is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
De bus staat ietwat hoog op z’n wielen. Daardoor kan hij gaan waggelen, of bij 90km p/u overhangen in de bocht. Terwijl Mercedes/Setra lager liggen, daardoor drukt de rijwind de neus en middendeel meer naar beneden dat ten goede komt aan de rij-eigenschappen. De 9700 pakt veel wind. Die 3asser doet het beter. Nootenboom Tours uit Maassluis heeft vb die 3assers van Volvo. Kijk maar eens in hun wagenpark.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
Wat het vooral een nerveuze vervoermiddel maakt is die12-bak. Het schakelt teveel om op snelheid te komen. Mercedes/Setra komt met 8 beter van hun plek.
Ik vermoed dat Volvo teveel naar VDL en VanHool heeft gekeken.
Zowel Volvo als VDL maken geen bussen meer, hoe zou komen he.
Ik vermoed dat Volvo teveel naar VDL en VanHool heeft gekeken.
Zowel Volvo als VDL maken geen bussen meer, hoe zou komen he.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Toch om zo te zien op afstand, vind ik het een gave Volvo bus. Mijn laatste truck, voor mijn pensioen, was een Volvo FH automaat. Maar persoonlijk had ik liever Scania. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26934
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Helder! Je zou anders verwachten met de ervaring die ze hebben met de vrachtwagens.lovolvoV60 schreef: ↑07.10.2023 - 19:28 Wat het vooral een nerveuze vervoermiddel maakt is die12-bak. Het schakelt teveel om op snelheid te komen. Mercedes/Setra komt met 8 beter van hun plek.
Ik vermoed dat Volvo teveel naar VDL en VanHool heeft gekeken.
Zowel Volvo als VDL maken geen bussen meer, hoe zou komen he.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.10.2023 - 10:43
Appels en peren he. Een LKW is geen bus.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9140
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Ja! De Volvo's waar ik mee gereden heb wel. Wat me vooral tegenviel was hoe slecht bereikbaar het dashboard is, omdat Volvo toch altijd zo hard roept dat alles zo efficiënt en ergonomisch is. Nou, in hun bussen niet echt hoor.
Eigenlijk is het goede antwoord op je vraag ook, Mercedes rijdt gewoon veel beter dan de rest. Auto's geen ervaring mee maar voor OV bussen is er echt maar één hele goede. Daar is 95% van de collega's het ook wel mee eens. MB touringcars waar ik mee gereden heb waren ook fijne bussen, zowel handbak als automaat.
Al is de laatste Citaro niet meer de Citaro van voor de facelift. Stugge vering, veel gerammel en geklapper, stuur ligt niet lekker in de hand, jankende elektrische stuurpomp, veel software aanpassingen die ze beter niet konden doen, led koplamp haalt het niet bij xenon.
Maar ook veel goede dingen aan die bus. Goed werkende cruise control, zicht is goed, je zit lekker laag, VDV dashboard, wegligging is echt geweldig (bij die oude ook al, die dingen willen wel hoeken), versnellingsbak 6-bak ZF is ook erg goed (zonder eco software tenminste), motoren zijn goed. Gewoon een hele goede door ontwikkelde bus.
Ik heb het idee dat Mercedes de Citaro voorop zet en van daaruit alles door trekt naar de (semi) tour.
Hier zijn de close ups
https://bertiewillemsen.piwigo.com/inde ... n-defensie
Ding staat ook gewoon op de openbare weg, daar kan iedereen foto's van maken.
Is er iets bijzonders aan jullie bussen qua uitrusting? Als je dat mag zeggen tenminste...
Want verder is het gewoon een Volvo 9800, oh 9700. Waarom kiezen ze niet voor Setra?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6191
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Over een Volvo touringcar gesproken.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- WimT5
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04.12.2024 - 12:28
- Locatie: Friesland
Mag ik een leuke bijdrage doen?
Uit een vroeger tijdperk: de Van Hool/Volvo B10M semi dubbeldekker met salon, bij chauffeurs uit de jaren 80 en 90 beter bekend als de Aquariumwagen
Opgezet als hoogdekker bus, met volledig bovendek en een achterin geplaatst 12-persoons salon. Voorin onder het bovendek de cockpit voor de chauffeur, met 2 extra stoelen voor de 2e chauffeur en reisleider. Achter de chauffeur een brede rustruimte(maar niet zo hoog) met breed matras voor rusten bij dubbelbemande ritten, en een gordijntje tussen slaapruimte en cockpit.
De Volvo motor was een 6 cilinder underfloor motor, die dus volledig platgelegd onder het chassis hing - pal achter de beide gele(!) luiken, te zien op de foto. Aan de linkerkant(zo kan ik me herinneren) waren de cilinderkoppen. Het vermogen was 280pk. Een handgeschakelde bak, ik meen een dubbel H met splitter.
Het bagage vak was in het midden geplaatst, achter de beide grote witte luiken. De salon achterin had z'n eigen handbediende toegangsdeur en bood ruimte aan 12 personen, rechts van deze deur een trap naar boven en het toilet half boven de sleep-as(dacht ik). De koffiebar zat in het eerste trapgat vooraan bij de cockpit. Tenminste als m'n geheugen correct is....
Het geheel bood plaats aan 62 mensen geloof ik.
Wat ik nog wel heel goed weet was het vermogen vd motor, oftwel het gebrek eraan. Veel van de 280 paardjes waren al met pensioen, toen ik ermee kwam te rijden in 1998(Lanting Reizen). De motor zat relatief dichtbij de chauffeur, dus herrie was er genoeg, maar acceleratie... niet echt. Vooral op de 61 bij Koblenz was ik nooit gerust, de bus viel daar in de klimmetjes erg terug in snelheid, in tegenstelling tot de sterkere trucks, ondanks hun hogere gewicht. En vooral een aanrijding van achter was niet wenselijk, met die 12 personen achterin...een reden waarschijnlijk dat deze voertuigen later van de weg verdwenen. In de jaren 2000 heb ik ze nooit meer gezien.
Wel mooi avontuur was een rit met meerdere bussen naar Pisa Italië eind jaren 90, waar de passagiers de Scheve Toren wilden zien. De wegen er naar toe waren toen nog niet zo geweldig, vooral erg hobbelig, met als gevolg dat het motorblok en wellicht ook het oliefilter aan de grond kwam. Hierdoor kreeg ik meteen olie lekkage. Omdat bij zo'n beroemde bezienswaardigheid olie morsen bijna een misdaad is, hebben we gauw wat zwart zand uit een perseel in de buurt gehaald en het oliespoor ermee bedekt. Dat perseel bleek achteraf een begraafplaats te zijn...Nog voor de carabinieri ons kon beboeten hebben de we alle 280 pk's, of wat daar van over was, losgelaten op het asfalt en zijn er vandoor gegaan, met onze witte overhemden, de stropdassen en de handen nog zwart van het zand!
Later trof ik deze aquariumwagen nog es aan in Biarritz Z-FR, waar mijn collega's de bus op leeftijd nog naar toe moesten brengen voor een zomerpendel. En ze waren er niet zo blij mee, want een van hen bromde: oud lijk!
Uit een vroeger tijdperk: de Van Hool/Volvo B10M semi dubbeldekker met salon, bij chauffeurs uit de jaren 80 en 90 beter bekend als de Aquariumwagen
Opgezet als hoogdekker bus, met volledig bovendek en een achterin geplaatst 12-persoons salon. Voorin onder het bovendek de cockpit voor de chauffeur, met 2 extra stoelen voor de 2e chauffeur en reisleider. Achter de chauffeur een brede rustruimte(maar niet zo hoog) met breed matras voor rusten bij dubbelbemande ritten, en een gordijntje tussen slaapruimte en cockpit.
De Volvo motor was een 6 cilinder underfloor motor, die dus volledig platgelegd onder het chassis hing - pal achter de beide gele(!) luiken, te zien op de foto. Aan de linkerkant(zo kan ik me herinneren) waren de cilinderkoppen. Het vermogen was 280pk. Een handgeschakelde bak, ik meen een dubbel H met splitter.
Het bagage vak was in het midden geplaatst, achter de beide grote witte luiken. De salon achterin had z'n eigen handbediende toegangsdeur en bood ruimte aan 12 personen, rechts van deze deur een trap naar boven en het toilet half boven de sleep-as(dacht ik). De koffiebar zat in het eerste trapgat vooraan bij de cockpit. Tenminste als m'n geheugen correct is....
Het geheel bood plaats aan 62 mensen geloof ik.
Wat ik nog wel heel goed weet was het vermogen vd motor, oftwel het gebrek eraan. Veel van de 280 paardjes waren al met pensioen, toen ik ermee kwam te rijden in 1998(Lanting Reizen). De motor zat relatief dichtbij de chauffeur, dus herrie was er genoeg, maar acceleratie... niet echt. Vooral op de 61 bij Koblenz was ik nooit gerust, de bus viel daar in de klimmetjes erg terug in snelheid, in tegenstelling tot de sterkere trucks, ondanks hun hogere gewicht. En vooral een aanrijding van achter was niet wenselijk, met die 12 personen achterin...een reden waarschijnlijk dat deze voertuigen later van de weg verdwenen. In de jaren 2000 heb ik ze nooit meer gezien.
Wel mooi avontuur was een rit met meerdere bussen naar Pisa Italië eind jaren 90, waar de passagiers de Scheve Toren wilden zien. De wegen er naar toe waren toen nog niet zo geweldig, vooral erg hobbelig, met als gevolg dat het motorblok en wellicht ook het oliefilter aan de grond kwam. Hierdoor kreeg ik meteen olie lekkage. Omdat bij zo'n beroemde bezienswaardigheid olie morsen bijna een misdaad is, hebben we gauw wat zwart zand uit een perseel in de buurt gehaald en het oliespoor ermee bedekt. Dat perseel bleek achteraf een begraafplaats te zijn...Nog voor de carabinieri ons kon beboeten hebben de we alle 280 pk's, of wat daar van over was, losgelaten op het asfalt en zijn er vandoor gegaan, met onze witte overhemden, de stropdassen en de handen nog zwart van het zand!
Later trof ik deze aquariumwagen nog es aan in Biarritz Z-FR, waar mijn collega's de bus op leeftijd nog naar toe moesten brengen voor een zomerpendel. En ze waren er niet zo blij mee, want een van hen bromde: oud lijk!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9140
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
haha mooi verhaal. Apart ding trouwens.. Weinig vermogen voor zo'n grote zware bus inderdaad, maar in die tijd misschien wel normaal. bijzondere indeling ook van die bus, in de basis wel een dubbeldekker zo te zien?
Tegenwoordig worden dubbeldekkers gewoon als lijndienst gebruikt. Van Hool 14,5 meter, 13 liter 6 cilinder, 511 pk met 12 bak automaat. Niet mijn favoriet trouwens, erg lekker vind ik ze niet rijden. Wij zijn Mercedes gewend en er is gewoon vrij weinig wat daar aan kan tippen. Al is MB ook niet meer wat het geweest is hoor.
Bijzonder dat het blok van onderaf niet afgeschermd was, dat die zo over de grond schuift. Kon je zo verder rijden met dat oliefilter er af, hoe heb je dat opgelost?
Lanting Reizen... kapot gegaan door Flixbus. ook zo jammer.
Tegenwoordig worden dubbeldekkers gewoon als lijndienst gebruikt. Van Hool 14,5 meter, 13 liter 6 cilinder, 511 pk met 12 bak automaat. Niet mijn favoriet trouwens, erg lekker vind ik ze niet rijden. Wij zijn Mercedes gewend en er is gewoon vrij weinig wat daar aan kan tippen. Al is MB ook niet meer wat het geweest is hoor.
Bijzonder dat het blok van onderaf niet afgeschermd was, dat die zo over de grond schuift. Kon je zo verder rijden met dat oliefilter er af, hoe heb je dat opgelost?
Lanting Reizen... kapot gegaan door Flixbus. ook zo jammer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 3718
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Prachtige bijdrage van je WimT5.
Ik kan mij die bus nog herinneren, niet als passagier.
Zit wel regelmatig in bussen als passagier en vroeger een paar keer om 'af te lossen' in het buitenland.
Poeh zeg, wat reden de chauffeurs hard (vooral als ik naar Brest F moest), vooral bij afslagen. Was er niet altijd blij mee.....
....maar of het een Volvo was, weet ik niet....
Ik kan mij die bus nog herinneren, niet als passagier.
Zit wel regelmatig in bussen als passagier en vroeger een paar keer om 'af te lossen' in het buitenland.
Poeh zeg, wat reden de chauffeurs hard (vooral als ik naar Brest F moest), vooral bij afslagen. Was er niet altijd blij mee.....
....maar of het een Volvo was, weet ik niet....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- WimT5
- 2nd Gear member
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 04.12.2024 - 12:28
- Locatie: Friesland
280pk was niet ongewoon in de jaren 80, toen deze bus is gebouwd. Het was al heel wat als je begin jaren 90 een bus met 330-360pk mee had, dan had je wat!
We hebben het oliefilter later op een parkeerplaats aan de snelweg weer vast gedraaid - hij lag er niet geheel af - rolletje duct tape gepakt(ga nooit op reis zonder duct tape) boel zo goed als het maar kan ingewikkeld en daarmee uiteindelijk Nederland gehaald. Zoals ik me kan herinneren zaten Milaan, Florence en Lucca ook op de route destijds, de volgorde van bezoeken weet ik niet meer zeker.
Een bus- of truckservice in Italië bezoeken in die jaren betekende de portemonnee trekken, iets wat ze in Klazienaveen graag wilden voorkomen.
Hoe het met Lanting gaat tegenwoordig weet ik zo niet, ik ben in 2001 van de touringcar afgestapt en definitief verder gegaan in het goederenvervoer. Ze zijn begin jaren 2000 van Klazienaveen naar Hoogeveen verhuisd met de bussen. Ze bestaan nog steeds, maar zeker de corona hadden ze het moeilijk toen.
We hebben het oliefilter later op een parkeerplaats aan de snelweg weer vast gedraaid - hij lag er niet geheel af - rolletje duct tape gepakt(ga nooit op reis zonder duct tape) boel zo goed als het maar kan ingewikkeld en daarmee uiteindelijk Nederland gehaald. Zoals ik me kan herinneren zaten Milaan, Florence en Lucca ook op de route destijds, de volgorde van bezoeken weet ik niet meer zeker.
Een bus- of truckservice in Italië bezoeken in die jaren betekende de portemonnee trekken, iets wat ze in Klazienaveen graag wilden voorkomen.
Hoe het met Lanting gaat tegenwoordig weet ik zo niet, ik ben in 2001 van de touringcar afgestapt en definitief verder gegaan in het goederenvervoer. Ze zijn begin jaren 2000 van Klazienaveen naar Hoogeveen verhuisd met de bussen. Ze bestaan nog steeds, maar zeker de corona hadden ze het moeilijk toen.
Met vriendelijke groet,
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4
Wim
Volvo XC60 T5 AWD Inscription Onyx Black 2017
- ex Subaru Outback 2.5i AWD 2017 - 2000kg tr. gewicht
- ex Subaru Outback 25i AWD 2011 - 1800kg tr. gewicht
- ex Subaru Forester 2.0i AWD 2007 - 1500kg tr. gewicht
- ex Fiat Stilo......(gelijk vergeten dit)
Nieuwe trekkar voor een 2250kg Speedboot/trailer combinatie
D'r gaat niks boven een 4x4