Mijn oorspronkelijke post is door de vele discussies op slot gegaan, maar ik wil jullie toch even laten weten hoe het uiteindelijk afgelopen is.
Vorig jaar augustus met de C70 D3 van 2011 dus onaangenaam verrast bij de Belgische APK: teveel roetdeeltjes, net boven de 1 miljoen. Ondanks de km-stand van 273.000 km had ik dit niet verwacht. Motor start en loopt perfect, geen zichtbare roetuitstoot, zuinig, geen meldingen van welke aard dan ook. Ik kreeg 3 maanden de tijd om het op te lossen. Advies van het keuringsstation was om e.e.a. te controleren en eventueel vervangen (vervuild luchtfilter, defecte verstuivers, kapotte turbo, lekke tuboslang, slechte LMM, verstopt of kapot/verstopt roetfilter, etc.).
Beetje ingelezen op het www en tot de conclusie gekomen dat het filter wellicht wat verstopt zou zitten. Dus een tank met BP Ultimate Diesel, een fles PDF-reiniger erin en deze lekker leegrijden. Alles zelf met VIDA gecheckt en goed bevonden, vervolgens zelf het filter nog met VIDA geforceerd laten regenereren en gelijk weer naar de keuring. Resultaat was meer dan 2 miljoen deeltjes.
Vervolgens contact gezocht met een Volvo-specialist. Voordat deze uberhaupt maar wilde kijken naar het probleem moest eerst de originele software terug gezet worden; hij flipte bijna toen hij de Volvotune sticker zag ("heeft een Volvo helemaal niet nodig") en dacht dat dit wel de oorzaak van het probleem was. Daarna ook alles weer uitgelezen gecheckt met VIDA, alles goed bevonden en na nog een geforceerde regeneratie weer naar de keuring; "zou nu goed moeten zijn". Onderweg hield de auto af en toe in, maar ik dacht dat de nieuwe software nog moest inleren. Bij de keuring echter 2,5 miljoen deeltjes. Het resultaat terug gemeld aan de specialist die in eerste instantie ook voorstelde om maar van alles te gaan vervangen. Het inhouden kon niet van de nieuwe software zijn, "want dat was originele Volvo software".
Toch een tijdje later terug naar de specialist, want het inhouden bleef en leverde soms gevaarlijke situaties op. Bij uitlezen eigenlijk niets kunnen vinden, alleen een temperatuursensor die niet helemaal lekker was maar dat zou niet de oorzaak kunnen zijn. Wel had de specialist ondertussen contact opgenomen met een dieselspecialist en die was heel stellig: Als het roetfilter teveel deeltjes doorlaat is het filter kapot (lek). De staat van de motor doet er eigenlijk niet toe, het roetfilter moet alles tegenhouden. Wel kun je met veel roetproductie uiteraard problemen krijgen met een verstopt filter, maar teveel roet na het filter is een kapot filter.
Dus op zoek naar een nieuw roetfilter. Origineel nieuw bij Volvo EUR 1.800, dan nog monteren en reken dan maar op totaal EUR 2.300-2.500 en zonder de garantie dat het probleem opgelost is. Op de sloop een gebruikt, origineel roetfilter van een XC60 D5 op de kop kunnen tikken voor EUR 250. Ondertussen kreeg ik te horen dat ik tot de volgende jaarlijkse keuring kon doorrijden, dus tot oktober van dit jaar en dat gaf wat meer tijd om alles op te lossen.
Een tijd zo doorgereden met het oude filter (km-stand ondertussen 302.000 km), maar omdat oktober in zicht kwam toch weer actie ondernomen. Het inhouden was gelukkig veel minder geworden, maar kwam af en toe terug ondanks het vervangen van de temperatuursensor. Ook werd de auto aan de achterzijde zwart van het roet, dus het filter was inderdaad lek. De eerdere specialist had geen zin om het gebruikte roetfilter eronder te zetten en zelf doen zag ik niet zitten (geen brug beschikbaar). Contact opgenomen met Obbe om de Volvo/Obbetune software weer terug te zetten en gelijk bij Dennis van Volservice het roetfilter laten vervangen. Na een proefrit de auto aan de roettester: slechts 6.000 deeltjes en een auto die weer rijdt zoals het hoort; dat heeft een Volvo dus wel nodig!
De dag daarna naar de Belgische keuring en zonder problemen goedgekeurd. Helaas vergeten te vragen hoeveel deeltjes daar gemeten zijn.
Sorry voor het lange verhaal, maar mijn ervaring: Teveel roetdeeltjes is een kapot/lek roetfilter en de enige remedie is vervangen. En Obbetuning rijdt echt zoveel fijner, op naar de 4 ton!
Roetfilterprobleem (teveel roetdeeltjes) opgelost
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7882
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Kijk... Mooie uitleg. Dank hiervoor. En de terugkoppeling ook.
Begrijp ik het goed uit je verhaal dat de tuning geen invloed heeft op de hoeveelheid?
Begrijp ik het goed uit je verhaal dat de tuning geen invloed heeft op de hoeveelheid?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
"The forest has music for those who listen"
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7735
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Zonder een ‘auto-techneut’ te zijn: lijkt mij toch zeer voor de hand liggend dat het roetfilter het probleem veroorzaakt…..
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Idd, je bevestigt hiermee er geen verstand van te hebben...

2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Mijn technische bijdrage: een roetfilter dat teveel deeltjes doorlaat is per definitie stuk en moet vervangen worden.
Echter zou er een oorzaak kunnen zijn dat het roetfilter stuk is gegaan omdat het meer roet in zich krijgt dan dat het aankan. Maar dat hoeft niet per se. Een roetfilter zit na een x aantal km simpelweg vol met deeltjes die niet verbrand kunnen worden (=as) en dan loopt de druk vanzelf op met een foutmelding tot gevolg. Zo heeft een collega zijn roetfilter recent laten vervangen omdat de VW- dealer tegen hem zei dat de druk in het roetfilter te hoog was en hij binnen no time een foutmelding kon verwachten.
Mogelijke oorzaken waardoor het filter kapot gaat voordat het te vol zit met as: één of meerdere kapotte verstuivers, turbo met speling, een verstopt inlaatspruitstuk, vastzittende wervelkleppen (oa. bij Fiat JTD blokken), een verstopte EGR, een luchtlek door een kapotte luchtslang. Die issues hebben allemaal een niet optimale verbranding tot gevolg waardoor er meer roetvorming bij de verbranding plaatsvindt.
Indien je het roetfilter vervangt en er is een oorzaak zoals hierboven beschreven dan loopt het roetfilter simpelweg te snel vol en krijg je foutmeldingen met een verminderd motorvermogen. Met de kans dat je ook je nieuwe roetfilter weer sloopt omdat simpelweg de druk in het filter te hoog wordt en het keramiek van het roetfilter dat niet aankan.
Fijn dat het is opgelost, Ferrari!
Echter zou er een oorzaak kunnen zijn dat het roetfilter stuk is gegaan omdat het meer roet in zich krijgt dan dat het aankan. Maar dat hoeft niet per se. Een roetfilter zit na een x aantal km simpelweg vol met deeltjes die niet verbrand kunnen worden (=as) en dan loopt de druk vanzelf op met een foutmelding tot gevolg. Zo heeft een collega zijn roetfilter recent laten vervangen omdat de VW- dealer tegen hem zei dat de druk in het roetfilter te hoog was en hij binnen no time een foutmelding kon verwachten.
Mogelijke oorzaken waardoor het filter kapot gaat voordat het te vol zit met as: één of meerdere kapotte verstuivers, turbo met speling, een verstopt inlaatspruitstuk, vastzittende wervelkleppen (oa. bij Fiat JTD blokken), een verstopte EGR, een luchtlek door een kapotte luchtslang. Die issues hebben allemaal een niet optimale verbranding tot gevolg waardoor er meer roetvorming bij de verbranding plaatsvindt.
Indien je het roetfilter vervangt en er is een oorzaak zoals hierboven beschreven dan loopt het roetfilter simpelweg te snel vol en krijg je foutmeldingen met een verminderd motorvermogen. Met de kans dat je ook je nieuwe roetfilter weer sloopt omdat simpelweg de druk in het filter te hoog wordt en het keramiek van het roetfilter dat niet aankan.
Fijn dat het is opgelost, Ferrari!
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26934
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Goed dat de oorzaak boven water is!
Mits een goede tuning heeft dit geen tot nauwelijks invloed.Urbexpeditie schreef: ↑09.10.2023 - 22:37 Begrijp ik het goed uit je verhaal dat de tuning geen invloed heeft op de hoeveelheid?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 7th Gear member
- Berichten: 7882
- Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53
Dat dacht ik al. Aangezien bij de tuning voor dergelijke auto's om het meest effectieve en efficiënte mengsel gaat.
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The forest has music for those who listen"
"The forest has music for those who listen"
- raspaardje
- 6th Gear member
- Berichten: 3704
- Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
- Locatie: Regio Utrecht
Zo voor hand ligt dat dus niet. Dat wilde ik aangeven.
Het roetfilter kan de veroorzaker zijn óf stuk zijn gegaan door een andere oorzaak.
Op z'n minst zal altijd het roetfilter vervangen moeten worden. Of je daarmee het probleem oplost is dus koffiedik kijken.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- teebee
- 7th Gear member
- Berichten: 7735
- Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02
Na vervanging van het filter zou de betreffende auto ws direct door de keuring gekomen zijn. Dat wilde ik aangegeven.
Dat er mogelijk een onderliggende oorzaak kan zijn dat het roetfilter kapot gaat is een tweede.
Dat er mogelijk een onderliggende oorzaak kan zijn dat het roetfilter kapot gaat is een tweede.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Een roetfilter heeft blijkbaar niet het eeuwige leven. Na het starten warmt het op tot bedrijfstemperatuur en bij uitzetten van de motor koelt het weer af. Bij een regeneratie gaat het zelfs tot 600 graden en hoger. Verder zit het filter direct aan de motor (turbo), dus krijgt het filter ook trillingen te verduren. In principe moet het keramische gedeelte wat in de behuizing zit daar tegen kunnen, maar ik kan me voorstellen dat er vroeg of laat scheurtjes in gaan komen of anders een lekje tussen het keramisch gedeelte en de behuizing.
Het (goed) tunen van de motor en het dichtzetten van de EGR-klep lijkt geen invloed te hebben op de roetmeting, dat is in ieder geval mijn ervaring. De EGR-klep staat sowieso dicht bij de roetfiltertest omdat deze bij stationair toerental uitgevoerd wordt.
Het (goed) tunen van de motor en het dichtzetten van de EGR-klep lijkt geen invloed te hebben op de roetmeting, dat is in ieder geval mijn ervaring. De EGR-klep staat sowieso dicht bij de roetfiltertest omdat deze bij stationair toerental uitgevoerd wordt.
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 26934
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Locatie van het roetfilter kan verschillen, zijn ook de nodige auto's waar deze halverwege de uitlaatlijn zit en dus onder de auto hangt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- marc vds
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 10.07.2022 - 16:43
ik zie dat het nog niet lang geleden is dat alles is gemonteerd , ikzelf had ook een nieuw roetfilter gestoken , en de dag nadien naar de schouwing , resultaat , auto in orde , wel gewoon de euro5 , maar 2 dagen later terug problemen en verstopt , door teveel roet .
Wagenpark , Volvo C70 2008
Ford Mustang ecoboost 2019
Ford Mustang ecoboost 2019
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 17.02.2023 - 21:03
Hier ook last van gehad tijdens mijn apk. Preventief laten uitvoeren omdat ik al bang was dat het bij mij ook zover was.
Jammergenoeg kwam mijn d4 uit op 3.000.000. De monteur gaf mij advies om 2x volle tank hvo100 of blauwe 30 diesel te tanken en vervolgens opnieuw de keuring te doorlopen. Gelukkig had ik nog wat ruimte tussen mijn apk-einddatum. Vervolgens 3 weken later keuring doorlopen en kwam ik uit op 450.000
:) in de tussentijd was ik aan het oriënteren wat het mij zou gaan kosten qua roetfilter etc etc, dat zou behoorlijk oplopen maar gelukkig kwam zijn advies goed van pas! Zeer dankbaar! Ik hoop ook dat zijn advies jullie kan helpen met apk deeltjesteller / roetmeting.
Jammergenoeg kwam mijn d4 uit op 3.000.000. De monteur gaf mij advies om 2x volle tank hvo100 of blauwe 30 diesel te tanken en vervolgens opnieuw de keuring te doorlopen. Gelukkig had ik nog wat ruimte tussen mijn apk-einddatum. Vervolgens 3 weken later keuring doorlopen en kwam ik uit op 450.000

- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Top om te lezen dat het opgelost is, wij gaan sinds de invoering van de deeltjesteller gewoon naar de keuring in Wallonie, daar test men Euro5a motoren nog op de oude manier.
Is een uurtje rijden van bij ons en we maken er een daguitstap van
Is een uurtje rijden van bij ons en we maken er een daguitstap van
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Ferrari
- 5th Gear member
- Berichten: 1149
- Lid geworden op: 12.10.2019 - 10:49
- Locatie: Antwerpen
Inderdaad ook een goede optie voor de (Neder-)Vlamingen. Als de C70 volgend jaar toch weer afgekeurd zou worden op roetdeeltjes, dan eerst een paar tankbeurten HVO-diesel en als dat niet helpt inderdaad richting Wallonië.BlackcurrantV70 schreef: ↑28.10.2023 - 08:49 Top om te lezen dat het opgelost is, wij gaan sinds de invoering van de deeltjesteller gewoon naar de keuring in Wallonie, daar test men Euro5a motoren nog op de oude manier.
Is een uurtje rijden van bij ons en we maken er een daguitstap van
Henry
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999
Huidig wagen- en motorpark:
Volvo C70 D3 Geartronic Summum 2011
Volvo 850 GLT 2.5 20V 1992
BMW 420i Luxury-line cabrio 2018
Mazda CX-30 2020 (leaseauto, alleen zakelijk)
Harley-Davidson Softail Heritage Classic 1999