Levensduur van de turbo

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Afgelopen zomer heb ik een flink aantal keren zwetend achter het stuur gezeten als de temperatuurmeter opliep naar 115 oC. Ik ben in frankrijk geweest met een sleurhut achter m´n T4 en het was daar soms 35oC.
De auto heeft het prima gedaan. Komende zomer wil ik weer wat weekjes met de hut er achter weg.

Ik vroeg mij af of ik iets moet doen of kan doen om de motortemperatuur in de hand te houden behalve zachter gaan rijden en de airco (puf) uitdoen. Beiden helpt trouwens maar een klein beetje. En zachter rijden met een T4 :(

Andere thermostaat, downpipe :?: :?: :?:
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3031
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

werkt het koelsysteem wel optimaal?.
radiator verstopt?.
is de waterpomp al ooit vervangen?.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

als alles goed werkt en optimaal is,maakt de buiten temperatuur niet uit.
EricT4
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 03.06.2005 - 19:46

115 is prima dan komt n.l. de 2de fan in.

Boven de 125a 30 moet je je pas zorgen gaan maken.
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

IS het normaal ook een temp van 110-115 graden te bereiken op de snelweg bij 100 km/h. Er hangt dan wel een flinke hut achter en het is dan 30-35 graden buiten.
Als ik daarna stop en de motor nog even laat nadraaen duurt het erg lang voordat de temp gaat zakken. Beide fans staan dan constant te loeien.

Na 3000 km is er niets mis gegaan dus alles lijkt goed te werken. Is wel a-relaxed als je de meter steeds ziet schommelen en hoog oplopen.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3031
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

115 is écht niet normaal als je op een constante snelheid van 100/u rijd.
de ecu grijpt ook in als de motortemperatuur té hoog word.
laat het koelsysteem en waterpomp controleren, straks kost het je een nieuw blok...
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Ik had zlf al gdacht aan de thermostaat die misschien niet helemaal open gaat en een verstopte radiator. Al is het koelwater wel mooi schoon. Maar eh waterpomp? Wat kan er stuk aan een waterpomp bij na 140.000 km? Lekkage ken ik van eerdere auto's maar ik raak geen koelwater kwijt.

O, de temperatuur is in deze tijd van het jaar heel anders. Zondr sleurhut erachter komt ie op de snelweg niet veel hoger dan 85 oC. In de stad loopt ie wel verder op maar geen 110.

O en die 110-115 is wel 100 km/h de berg op :P , dus turbo moet dan flink z'n best doen.
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3031
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

er kan altijd een schoepje van de waterpomp afbreken.
je zal niet de eerste zijn die dit overkomt...
Gebruikersavatar
Maarten
5th Gear member
Berichten: 1412
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
Locatie: grunn

wat heeft de titel van dit topic hier eigenlijk mee te maken?
heb nog geen turbo horen fluiten hier :P
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Je zou ook eens kunnen kijken naar de slangen van de intercooler. Er kan een lekje in zitten waardoor de turbo warmte afvoert in de motorruimte.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
Rode T4
2nd Gear member
Berichten: 169
Lid geworden op: 06.05.2006 - 08:58
Locatie: Zuid-Holland

Maarten fluiten doet de turbo en op nat wegdek grijpt de tractioncontrol regelmatig in. 200 pk vind ik voldoende op de voorwielen al lees ik met bewodering de topics over tunen.
Zal zeker de intercoolerslangen controleren en de waterpomp lijkt me een flinke klus om te controleren...
V40 T4 & V40 1.8 LPI
Gebruikersavatar
danny V40
2nd Gear member
Berichten: 159
Lid geworden op: 18.10.2005 - 20:15
Locatie: Gendt

theromstaat vervangen door eentje die eerder opengaat??!!!??!!?!?!?
V40 TD
S40 2.0 16v aut.
-------------------------------------------------------------
nukeface
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 21.03.2007 - 10:55
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

Mischien je theromstaat ? mijn oude 460 schommelde ook heel erg in temperatuur en verloor koelvloeistof in de vorm van stoom door het overdruk ventiel. Mijn 3de 460 bleef heel nettjes op de helft staan en bewoog maar een heel klein beetje met warm weer.
S40 1.9 TD 1998 511.000 KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”