Weet je wat hier overigens dan eigenlijk heel gek aan is.
Ik wist het al hoor van het met stadlichten rijden, maar valt het jullie op dat de nieuwere audi modellen met autmatische lichtsensor overdag met stadslicht rijdt en achter geen licht voert.
Vervolgens zodra de sensor het te donker vindt het licht aan doet (wat overigens ook in mijn 206 zit)
En ook weet iedereen dat het verboden is met mistlicht te rijden. Nu zie je wel eens een mercedes een bocht nemen en dan gaat er 1 mistlamp aan. Nu was mijn huisgenoot toevallig bij de dealerpresentatie van de nieuwe E, toen zei MB ook. Ja we weten dat het verboden is met mistlampen te rijden, maar in de wet hebben ze het over 2 mistlampen en tsja. Bij ons brandt er maar eventjes 1 lamp.
koplampen uit, alarmsignaal
- Paul
- Geartronic member
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Oceanracer
- Geartronic member
En de Ford S-max dan? Die heeft ook van die rare lampjes boven in de bumper branden. Het lijken net mistlampen, maar daarvoor zitten ze weer te hoog en zijn ze niet fel genoeg.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Zijn dat geen dagrijlichten. Die hebben 20W-lampjes.
Het leuke van de oudere Volvo's is trouwens dat je de stadslichtjes kan vervangen door die 20W-lampjes, omdat de Zweden al lange tijd dagrijlichten standaard op een Volvo hebben, waar hier op het continent de 5w-stadslichtjes gebruikelijk zijn. De units zijn daar nl. geschikt voor gemaakt.
Het leuke van de oudere Volvo's is trouwens dat je de stadslichtjes kan vervangen door die 20W-lampjes, omdat de Zweden al lange tijd dagrijlichten standaard op een Volvo hebben, waar hier op het continent de 5w-stadslichtjes gebruikelijk zijn. De units zijn daar nl. geschikt voor gemaakt.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Oceanracer
- Geartronic member
En die 20 Watt lampjes, gaan dan niet om de haverklap kapot dan? Als ik namelijk in mijn achterlichten 10 Watt lampjes doe ipv de 5 Watt zijn die ook sneller defect omdat de warmte niet goed wordt afgevoerd.
-
- 2nd Gear member
Volgens mij neemt bij mercedes de mistlamp de functie van richtingaanwijzer over als het lampje defect is.Paul schreef: wel eens een mercedes een bocht nemen en dan gaat er 1 mistlamp aan.
S80 2009 2.5T Summum
- Oceanracer
- Geartronic member
En als bij een Benz de remmen niet meer functioneren, neemt dan de airbag de functie over van rem-parachute? 

- S60 170pk Lpi
- 4th Gear member
Hahaaaaaaaahaaa :laughing8:Oceanracer schreef:En als bij een Benz de remmen niet meer functioneren, neemt dan de airbag de functie over van rem-parachute?
Pfffffffff... je kunt ook een paar theelichtjes in de koplamp zetten!!!
Waar gaat dit over??? Wie rijdt er nu in godsnaam nog met stadlicht rond?
Overdag dimlicht aan om gezien te worden, en bij duisternis om tevens zelf te kunnen zien waar je rijdt!!
De discussie over stadslichten is niet meer van deze tijd. Vroeger reden er niet zoveel auto's als nu in ons landje, en bovendien gingen ze toen nog niet zo snel.
Foto's van mijn huidige en vorige auto's:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
http://www.volvo-forum.nl/album_persona ... er_id=5005[/size]
- Oceanracer
- Geartronic member
Hier in de provincie, minstens 10%!S60 170pk Lpi schreef: Wie rijdt er nu in godsnaam nog met stadlicht rond?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Nee hoor, ik heb jaren in een 740 en 940 die 20w lampjes gedaan (en toch ook nog het dimlicht aan, gna gna). Nauwelijks lampjes hoeven wisselen. En het waren de goedkoopste lampjes die ik maar kon krijgen bij de Gamma.Oceanracer schreef:En die 20 Watt lampjes, gaan dan niet om de haverklap kapot dan? Als ik namelijk in mijn achterlichten 10 Watt lampjes doe ipv de 5 Watt zijn die ook sneller defect omdat de warmte niet goed wordt afgevoerd.
Maar achterlichten? Die zijn NIET gemaakt voor 10w, maar voor 5w. De stadslichten aan de voorzijde zijn gemaakt voor 20w.
Volvo Rules the Road
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik blijf bij mijn stelling: Er staat niet in de wet dat het is verboden om met stadslicht te rijden. Ook staat er niet in de wet vermeld dat stadslicht uitsluitend mag worden gebruikt als parkeerlicht. Wanneer dimlicht niet is verplicht, is uitsluitend stadslicht toegestaan.
- VolvoRob
- 5th Gear member
Van al deze energie hadden de lampjes van Olav minstens 2 jaar kunnen branden.... Trouwens nog een tip Olav, in aanvulling op de eerder tips over het verwijderen van "overbodige" accessoires om zodoende het gewicht te verminderen: ben kritisch bij je bandenkeuze, dat scheelt ook al een hoop! Verder maar geen muziek meer spelen in de auto, de achterruit-verwarming niet meer aanzetten en reeds bij 2500 RPM schakelen naar volgende versnelling. Enfin, zo kan ik nog een serie zaken opnoemen, maar de boodschap is m.i. duidelijk hoop ik.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
-
- 4th Gear member
ik sluit me hier uiteraard bij aanOceanracer schreef:Ik blijf bij mijn stelling: Er staat niet in de wet dat het is verboden om met stadslicht te rijden. Ook staat er niet in de wet vermeld dat stadslicht uitsluitend mag worden gebruikt als parkeerlicht. Wanneer dimlicht niet is verplicht, is uitsluitend stadslicht toegestaan.

- olav
- 3rd Gear member
Zo, ik zal nog eens iets zeggen over het verbruik in combi met de verlichting... een heikel punt, zo (b)lijkt het.VolvoRob schreef:Van al deze energie hadden de lampjes van Olav minstens 2 jaar kunnen branden.... Trouwens nog een tip Olav, in aanvulling op de eerder tips over het verwijderen van "overbodige" accessoires om zodoende het gewicht te verminderen: ben kritisch bij je bandenkeuze, dat scheelt ook al een hoop! Verder maar geen muziek meer spelen in de auto, de achterruit-verwarming niet meer aanzetten en reeds bij 2500 RPM schakelen naar volgende versnelling. Enfin, zo kan ik nog een serie zaken opnoemen, maar de boodschap is m.i. duidelijk hoop ik.
Maar na mijn Volvo 144 is het wel even wennen wat er allemaal is veranderd in de V 70, en ik vond het vooral even vreemd dat ik niet meer zelf mijn lichten uit kan doen. Na al jullie argumenten is mijn visie hierop wel wat veranderd en laat ik het zoals het is. Over slijtage aan mijn lampjes heb ik het nooit gehad, als dat het verschil is tussen wel of niet in deze soort auto's rijden dan klopt het niet helemaal denk ik. Maar voor wat betreft het verhaal verbruik zit er wel wat in. Ik heb altijd begrepen dat het aanzienlijk scheelt wanneer verlichting brandt, airco aanstaat of de stoelverwarming in werking is. En aangezien deze geweldige auto in mijn ogen al genoeg verbruikt, zie ik er de zin niet van in om onnodig meer te verbruiken. Met warm weer een airco, fijn. Met koud weer stoelverwarming, prima. En een muziekje of een keer lekker doortrekken is ook geen straf. Met slecht zicht de lampen aan, geweldig. Maar ik twijfelde even over het nu van de verlichting op klaarlichte dag in combinatie met een dacht ik zo zichtbare zilveren auto. Maar na jullie opmerkingen is me dat nu wel helder en houd ik de dimlichten aan.
En nog even over de stadslichten: aan de voorzijde mag je wit of geel licht voeren, aan de achterzijde rood (achteruitrijdend komt hier wit bij). Er zijn situaties waarin dimlicht verplicht is (donker, slecht zicht, etc), maar volgens mij staat er verder nergens dat je op andere momenten geen licht mag voeren. Niet over dimlicht noch over stadslicht. Alles is beter dan rijden zonder licht is mij hier terdege duidelijk gemaakt (in de eerste reactie werd ik al gewaarschuwd door iemand die nu nog aan het bijkomen is van een soortgelijke opmerking over het uitzetten van je lampen). Dus of het nou iemand is met dimlichten die langs komt, of iemand met stadslichten (en een petje), ik juich het allemaal toe (de één iets luider dan de ander, alhoewel die ander meestal wat meer kaboenk kabaal maakt waardoor de mindere zichtbaarheid van zijn of haar stadslichten weer enigszins wordt gecompenseerd)(misschien verbruikt een kaboenk radio wel minder dan dimlichten, zodat het eigenlijk een economische keuze is die gemaakt wordt...)
Dank voor de reacties, tot op de weg. Als je zo'n zilveren V 70 D5 ziet rijden, met roetfilter, niet te hard optrekkend, tijdig schakelend maar wel met dimlichten, dan zou ik het zomaar kunnen zijn. Groet, Olav.