(Geen zin in lezen? Ik heb de vraag samengevat in de dikgedrukte tekst)
Sinds de aanschaf, jaren geleden, van m'n Volvo V60 (2013) vind ik de verlichting op z'n zachts gezegd nogal matig. Groot licht kan je half Nederland mee verlichten, maar dimlicht daarintegen... Persoonlijk zou ik de koplampen hoger zetten, en meende eerst ook dat dat het probleem was. Totdat ik bij de apk-keuring de melding kreeg dat ze zelfs wat naar beneden zijn gezet omdat ze te hoog stonden.
Ik erger me overigens ook (letterlijk) geel aan de gele koplampen icm die witte schuine LED strook naast de koplampen. Ik zou er een moord voor doen om die dezelfde kleur te krijgen. En voordat iemand vraagt waarom ik dan niet voor dat nieuwere model ben gegaan... Ergens moet je financieel een grens trekken, vooral met het overtuigen van de vrouw
Ik heb gewone halogeen verlichting in de auto zitten met die standaard originele koplampunit zoals dit type: voorbeeld.
Nou zit ik te twijfelen of ik misschien wat geld moet investeren in beter licht. Alleen heb ik geen zin om nieuwe xenon koplampen a €250/€350 p/s te kopen.
Dus eigenlijk mijn vraag, wat kan/mag ik doen (rekening houdend met de regels mbt verlichting voor de openbare weg), wat is er voor nodig en wat zijn de beste opties daarvoor?
Ik sta open voor zowel LED als xenon. Houd het liefst m'n koplampen heel, maar ik ben ook handig, dus als de voordelen opwegen tegen de nadelen, wil ik daar wel van afwijken.
Ik vraag dit omdat ik veel verschillende dingen online lees, veel oude informatie die wellicht anno 2023 niet meer relevant is door nieuwe regelgeving en/of techniek, waardoor ik eigenlijk geen idee meer heb wat nu wijsheid is in mijn geval.