Beste forumleden,
Ik heb een V60 1.6 T3 met Polestar tuning. Al sinds enige tijd heb ik het gevoel trekkracht te missen.
Het is nooit een stoplicht sprinter geweest en kom prima met het verkeer mee maar meer lijkt er niet meer is te zitten.
Vooral bij lage toeren lijk ik flink wat koppel te missen. Als ik flink gas geef lijkt er pas vanaf 3000 rpm iets te gebeuren en rond 3500 a 4000 rpm mijn echte vermogen te hebben.
Paar maanden terug bij de dealer een beurt gehad en daar kwam niets uit.
Zijn er mensen die een idee hebben wat de oorzaak kan zijn?
Of dingen ik makkelijk zelf kan controleren?
Minder trekkracht bij lage toeren
- Fredhead
- Geartronic member
Heeft men toen ook naar de wastegate gekeken?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Erik1982
- 2nd Gear member
Als toevoeging:
Het gemiddelde brandstofverbruik is ook met 0,5 l/100km toegenomen.
Er staat nu circa 140dkm op de teller en tussen de laatste beurt en die voorgaande wat problemen gehad en daarbij zijn de volgende zaken vervangen:
Hoge druk brandstofsensor
Hoge druk brandstof pomp
Alle 4 de injectoren
Verder is eigenlijk alleen regulier onderhoud nodig geweest.
Het gemiddelde brandstofverbruik is ook met 0,5 l/100km toegenomen.
Er staat nu circa 140dkm op de teller en tussen de laatste beurt en die voorgaande wat problemen gehad en daarbij zijn de volgende zaken vervangen:
Hoge druk brandstofsensor
Hoge druk brandstof pomp
Alle 4 de injectoren
Verder is eigenlijk alleen regulier onderhoud nodig geweest.
V60 T3 Rebel Blue met "Polestar Engineered Optimalisation"
- Fredhead
- Geartronic member
Brandstofverbruik zal wel door het weer komen, duurt langer voordat alles op temperatuur is en daarnaast gaat er nu ook energie "verloren" naar de kachel.
Wat waren de redenen om de genoemde zaken te vervangen? Stotterend motorverloop?
Is het brandstoffilter ook al eens vervangen? Dit is een van de simpelste en goedkoopste dingen om te proberen.
Wat waren de redenen om de genoemde zaken te vervangen? Stotterend motorverloop?
Is het brandstoffilter ook al eens vervangen? Dit is een van de simpelste en goedkoopste dingen om te proberen.
- Erik1982
- 2nd Gear member
Vorige winters is mijn gemiddelde verbruik nooit zo ver omhoog gekomen.
De onderdelen zijn vervangen omdat ik toen van een op andere moment echt geen vermogen meer had.
Toen bleken 2 injectoren vervuild/versleten maar loste het probleem niet op. Brandstofpomp bleek de echte boosdoener. Arbeid op vervanging van de injectoren is onder coulance gedaan.
Motor heeft daarna prima gelopen.
Bij de beurt heb ik geen specifieke dingen gehoord. Enkel dat er geen foutcodes geregistreerd stonden en “alle” waarden die ze konden uitlezen normaal leken. Toen ook niet verder doorgevraagd maar de trekkracht lijkt wel langzaam minder geworden sindsdien.
Op een Ford forum inderdaad meerdere dingen gelezen over een membraan in de wastegate wat een zwak punt is.
Maar als die niet goed is, kun je dan wel voldoende vermogen halen bij hogere toeren?
De onderdelen zijn vervangen omdat ik toen van een op andere moment echt geen vermogen meer had.
Toen bleken 2 injectoren vervuild/versleten maar loste het probleem niet op. Brandstofpomp bleek de echte boosdoener. Arbeid op vervanging van de injectoren is onder coulance gedaan.
Motor heeft daarna prima gelopen.
Bij de beurt heb ik geen specifieke dingen gehoord. Enkel dat er geen foutcodes geregistreerd stonden en “alle” waarden die ze konden uitlezen normaal leken. Toen ook niet verder doorgevraagd maar de trekkracht lijkt wel langzaam minder geworden sindsdien.
Op een Ford forum inderdaad meerdere dingen gelezen over een membraan in de wastegate wat een zwak punt is.
Maar als die niet goed is, kun je dan wel voldoende vermogen halen bij hogere toeren?
- Fredhead
- Geartronic member
Kan zijn dat ie zichzelf dicht drukt bij hogere druk dus het vermogen dan zo'n beetje haalt.
Geen idee hoe het membraan bereikbaar is, de laatste Focus van mijn vriendin had de 1 liter EcoBoost en daar kon ik er zeer eenvoudig bij komen om hem te controleren.
Geen idee hoe het membraan bereikbaar is, de laatste Focus van mijn vriendin had de 1 liter EcoBoost en daar kon ik er zeer eenvoudig bij komen om hem te controleren.
-
- 3rd Gear member
Het kan ook nog zo zijn dat de klopsensor de turbodruk terugregelt ivm slechte verbranding door oude bougies of interne vervuiling. Maakt de auto veel korte ritjes ? Vpower of andere premium 98 benzine kan dan de situatie verbeteren.
-
- 1st Gear member
Bij Carrec stond er eentje waarvan de distributie set niet meer op tijd stond.
Met vermogens verlies tot gevolg.
Veel succes toegewenst met het vinden van de oplossing.
- Erik1982
- 2nd Gear member
Hoopte zelf het e.e.a. te controleren voordat ik garages moet gaan hoppen, wat tijd en geld kost en geen garantie geeft.
90% van de ritten is woon/werkverkeer van 25km enkele reis. Grootste deel is snelweg (zonder file rijden). Dacht zelf eerst ook aan vervuiling dus al een poosje niet meer doorschakelen naar de 6e versnelling zodat ik boven de 2000rpm blijf maar dat lijkt tot nu toe weinig uit te maken. En tank ook meestal V-power.
Bedankt voor het meedenken.
Als het een beetje warmer wordt zal ik het membraan van de wastegate eens controleren. Op YouTube gevonden hoe en waar.
Map sensor kost bijna en schijnt ook weleens foute waardes te geven. Bougies moeten bij de volgende beurt vervangen worden dus dat kan ik sowieso ook zelf alvast doen.
Als dat niets oplost maar een kritisch laten kijken bij een andere garage.
90% van de ritten is woon/werkverkeer van 25km enkele reis. Grootste deel is snelweg (zonder file rijden). Dacht zelf eerst ook aan vervuiling dus al een poosje niet meer doorschakelen naar de 6e versnelling zodat ik boven de 2000rpm blijf maar dat lijkt tot nu toe weinig uit te maken. En tank ook meestal V-power.
Bedankt voor het meedenken.
Als het een beetje warmer wordt zal ik het membraan van de wastegate eens controleren. Op YouTube gevonden hoe en waar.
Map sensor kost bijna en schijnt ook weleens foute waardes te geven. Bougies moeten bij de volgende beurt vervangen worden dus dat kan ik sowieso ook zelf alvast doen.
Als dat niets oplost maar een kritisch laten kijken bij een andere garage.